close

ანალიტიკა

ანალიტიკაბიზნესი

რევოლუცია მომსახურების სფეროში – გვჭირდება თუ არა ის?

 მომხმარებელთან სწორი ურთერთობა არასოდეს ყოფილა ასეთი მნიშვნელოვანი, განსაკუთრებით მას შემდეგ, რაც სოციალურმა მედიამ უკმაყოფილო მომხმარებლებს აზრის ხმამაღლა გამოხატვის საშუალება მისცა. ბევრ კომპანიას მომსახურების დონის გაუმჯობესების სურვილი გაუჩნდა. მაგრამ, ისმის კითხვა – როგორ?

ჩვეულებრივ, ამ კითხვაზე ასე პასუხობენ: შეცვალეთ თქვენი მომსახურე პერსონალის მოქმედების სცენარი და დაიწყეთ საცდელი პროექტები. ამ ტაქტიკებმა მზარდ გაუმჯობესებამდე შეიძლება მიგიყვანოთ, რაც დამაკმაყოფილებელია ისეთი კომპანიისთვის, რომლის სერვისიც მეტ-ნაკლებად კარგად ფუნქციონირებს. მაგრამ, თუ მომსახურება იდეალურისგან ძალიან შორს არის, ან თუ კომპანიის მომსახურების სფერო კონკურენტული ხდება და მომხმარებლებს ფართო არჩევნის საშუალება უჩნდებათ, ჯოენ უირთზი და რონ კაუფმანი, სინგაპურელი მკვლევარები და კონსულტანტები, კომპანიის კულტურაში საფუძვლიან ცვლილებებს გვირჩევენ. გლობალური მომსახურების სფეროში 25 წლიანი მუშაობის გამოცდილებაზე დაყრდნობით ოთხი ტრადიციული მოქმედების სწრაფ ცვლილებას გვთავაზობენ.

ნუ დაიწყებთ მომხმარებელთან უშუალო შეხების მქონე თანამშრომლებით – დარწმუნდით, რომ ამ თანამშრომლებს საკმარისი მხარდაჭერა აქვთ. ყველაფერს რომ თავი დავანებოთ, მომხმარებელთა მომსახურების თანამშრომლებს ყველაზე კარგად ესმით კმაყოფილი კლიენტის მნიშვნელობა; როგორც წესი, მთავარი პრობლემა ლოგისტიკაში, IT-ში, ან სხვა შიდა სამსახურში იმალება, რაც მომსახურების პერსონალის გამართულ ფუნქციონირებას უშლის ხელს და მათ საჭიროებებს არ აკმაყოფილებს. როცა საქმე ასეთ შემთხვევასთან გვაქვს, ფრონტთანამშრომლების გადამზადება არც შედეგს გამოიღებს, დროსაც დაგაკარგინებთ და მათი ფრუსტრაციის მიზეზიც გახდება. ასე რომ, ასეთ ტრენინგებს ყველა თქვენი თანამშრომელი უნდა დაესწროს. განსაკუთრებული ყურადღება კი შიდა განყოფილებების თანამშრომლებზე, სერვისის შიდა მომწოდებლებზე უნდა გაამახვილოთ.

2009 წელს ,,ნოკიასიმენსის” ქსელმა გაყიდვების წარმომადგენლებისთვის და მომსახურების თანამშრომლებისთვის გადამზადების პროგრამა დაიწყო, რომელსაც თითქმის არანაირი შედეგი არ მოჰყოლია. მომხმარებლების მოთხოვნილებებზე სათანადო რეაგირება დიდად იყო დამოკიდებული კომპანიის სოფთდეველოპერებსა და ქარხნის თანამშრომლებზე, რომლებიც სულაც ვერ ხედავდნენ ცვლილებების აუცილებლობას და კოლეგების მოთხოვნები უსაფუძვლოდ და უსარგებლოდ მიაჩნდათ. გავიდა რამდენიმე თვე და კომპანიამ ტრენინგში ამ თანამშრომლების ჩართვაც გადაწყვიტა. მომდევნო წლის განმავლობაში მომხმარებელში კმაყოფილების ინდექსი 20%-ით გაიზარდა.

ტრენინგის მთავარ თემად სპეციფიკურ უნარებს ან სცენარებს ნუ აქცევთ!

თანამშრომლებს „სერვისის ხელოვნების“ მნიშვნელობაზე ზოგადი ინფორმაცია მიაწოდეთ.

კომპანიები თანამშრომლების კონკრეტულ პროცედურებში დახელოვნებას ძალიან დიდ დროს უთმობენ (,,თუ მომხმარებელი გეტყვით X-ს, უპასუხეთ Y”). ამას სატელეფონო ზარების დაუსრულებელი მონიტორინგი და მისტიკური მომხმარებლების ვიზიტები მოსდევს, რაც კომპანიას დაარწმუნებს, რომ თანამშრომლები ახალ წესებს ნამდვილად ითვალისწინებენ. თუმცა, ამგავარად გაწვრთნილ თანამშრომელს სულაც არ ძალუძს მომხმარებლის რეალური საჭიროებების სრულად აღქმა.

აჯობებს, თუ თქვენი თანამშრომლები სერვისს, როგორც ერთ მთლიანს, ისე აღიქვამენ: ასწავლეთ, რომ სანამ მოქმედებაზე გადავლენ, მომხმარებლების ინტერესები უნდა შეაფასონ და გაითავისონ. საკუთარ თავს მუდმივად უნდა ეკითხებოდნენ: ვის ვუწევ მომსახურებას? რა სჭირდებათ და რას აფასებენ ყველაფერზე მეტად?

გლობალური რეცესიის პერიოდში ნაიდი რეზორტსს მავრიტანიაში სტუმრების რაოდენობა მკვეთრად შეუმცირდა. პოლ ჯონმა, რომელიც სასტუმროს დირექტორად 2010 წელს დაინიშნა, სასტუმროს რებრენდინგი დაიწყო, რის შემდეგაც მას LUX Resorts-ი დაერქვა და კრეატიულ ინდივიდუალურ სერვისზე ფოკუსირდნენ. თანამშრომლებისთვის კონკრეტული მოქმედებების გასაცნობი ტრენინგის ნაცვლად წამოიწყო სასწავლო პროგრამა, რომელიც მათ სტუმრების სურვილების ამოცნობას და გაგებას გაუადვილებდა, რაც, თავის მხრივ სერვისს გააუმჯობესებდა. ინიციატივიდან 2 წლის შემდეგ სასტუმრომ ტრიპ ედვაიზორის ქვეყნის ტოპ ათეულში გადაინაცვლა. არც ფინანსურმა შედეგმა დააყოვნა – სამი წლის შემდეგ შემოსავალიც და მოგებაც 300%-ით გაიზარდა.

არ დაიწყოთ ექსპერიმენტები

საყოველთაოდ მიღებული აზრია, რომ, თუ პილოტირებული მოქმედება გაამართლებს, მისი გავრცობა სრულ სფეროზეც ღირს. ეს თეორია მცირე ცვლილებებისთვის მართლაც შეიძლება გამოგვადგეს, მაგრამ, თუ კომპანია დიდ, ყველაფრის მომცველ ცვლილებებს გეგმავს, სწრაფად უნდა იმოქმედოს.

2012 წელს Air Mauritius თავს ვერც კი მისცემდა ცვლილებების თანდათანობით განხორციელების უფლებას: 30 მილიონიან დანაკარგს, უბადრუკ მომსახურებას და პერსონალის უარყოფით განწყობას Middle Eastern ავიახაზების კონკურენცია და არასახარბიელო გაცვლითი კურსი დაემატა. კომპანიის ახალ აღმასრულებელ დირექტორს, ანდრე ვილჟოენს მშვენივრად ესმოდა, რომ ავიახაზების მომგებიან პოზიციაში გადასვლა და მისთვის ოთხ ვარსკვლავიანი რეიტინგის დაბრუნება უმოკლეს დროში უნდა მოეხერხებინა. ტოპ მენეჯერებისთვის ლიდერობის ვორქშოპები ჩაატარა, შერჩეული თანამშრომლები ტრენერთა ტრენინგის პროგრამაში ჩართო, ხოლო ორ დღიან სერვისის პრობლემის გადაჭრის კურსს ყველა თანამშრომელი დაასწრო. ამ ყველაფრის შემდეგ ჯგუფმა ახალი მიდგომები შეიმუშავა – კვება გააუმჯობესეს, სპირტიანი სასმელები და ფრენისას გართობა დაამატეს, ბავშვებს უკეთესი პირობები შეუქმნეს და აეროპორტში ახალი ლაუნჯი გახსნეს. შედეგად, არა მხოლოდ ვილჟოენმა მიაღწია თავის მიზნებს, არამედ ავიახაზები Skytrax-ის „10 საუკეთესო გაუმჯობესებულ ავიახაზების“ სიაში მოხვდა, მომხმარებლების კმაყოფილების ინდექსი საჩივრებთან მიმართებაში 12 ფაქტორით გაიზარდა და თანამშრომლების დენადობა 5%-ზე ქვემოთ დაეცა.

შეეშვით ტრადიციულ საზომებს

მომხმარებლის კმაყოფილების ტიპური საზომებზე ფიქრის ნაცვლად, ყურადღება ახალი ტიპის სერვისების განხორციელებულ რაოდენობაზე გადაიტანეთ. ეს არ ნიშნავს, რომ ტრადიციული საზომები გამოუსადეგარია, მაგრამ, რამდენადაც „დაგვიანებული ინდიკატორებია“, სწრაფი და მკვეთრი ცვლილებებისთვის ძალისხმევა მკვეთრად შეიძლება შეანელონ.

,,ნოკია სიმენსის” ქსელი მომხმარებლის კმაყოფილებას წლების განმავლობაში 150-კითხვიანი კითხვარით იკვლევდა, რომელიც იმაზე მეტ მონაცემს აგენერირებდა, რისი გაგება და გამოყენებაც კომპანიას შეეძლო. 2010 წელს ,,ნოკია სიმენსის” ქსელი რაოდენობრივ კვლევას შეეშვა და კლიენტებს ბოლო თვის მომსახურების შესაფასებლად და სასურველის სერვისის გასარკვევად ღია კითხვებს დაუსვა. ამ ცვლილებამ თანამშრომლების ფოკუსიც შეცვალა: კმაყოფილების კონკრეტული ნიშნულის მიღწევის ნაცვლად, მომხმარებლისთვის ისეთ სერვისების შეთავაზებაზე დაიწყეს ფიქრი, რაც მათ მეტ სიამოვნებას მიანიჭებდა. ჯეფრი ბექსტედის, სერვისის გაუმჯობესების ყოფილი ხელმძღვანელის თქმით, „მომხმარებლის მიერ შენი მომავლის აღქმა შენს გუშინდელ შესრულებაზე ბევრად მნიშვნელოვანია“.

ამ მიდგომების მისაღწევად ძირეული ცვლილებები სულაც არ არის საჭირო. მაგალითისთვის, დისნეიში, ზაპოსში, რითზ-კარლტონში სერვისის გაუმჯობესება უკვე ყველა დონეზე ვრცელდება. ტოპმენეჯმენტის მყარი მხარდაჭერის გარეშე მსგავსი არადრადიციული მიდგომები არც იმუშავებს. „დამთხვევა ნამდვილად არ არის, რომ ყველა ამ პროექტის ინიციატორი ახალი აღმასრულებელი დირექტორია“, აღნიშნავენ უირთზი და კაუფმანი. მაგრამ, ის კომპანიები, რომლებიც სერვისის გამორჩევას ცდილობენ, იქნება ეს კონკურენციის, შეზღუდული საზღვრების თუ მომხარებლების მოლოდინების შეცვლის გამო, ამ სტრატეგიებმა ნელი, თანდათანობითი პროგრესის ნაცვლად შესაძლოა სწრაფ, მდგრად  წარმატებამდე მიიყვანოს.

 

 

წყარო: HBR

მასალა მოამზადა:  ციცი კიკვაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ანალიტიკაეკონომიკასაქართველო

შემცირდება თუ არა საპროცენტო განაკვეთები საქართველოში?

საპროცენტო განაკვეთები საფეხურობრივად უნდა შემცირდეს, მაგრამ ეს ვერ მოხდება რამდენიმე კვირაში ან, თუნდაც, რამდენიმე თვეში. ამას რამდენიმე ახსნა აქვს: მოგეხსენებათ, რომ არსებობს გაზრდილი ინფლაციის პრობლემა. ამავე დროს, საქართველოს ეკონომიკა მაღალი ხარისხით დოლარიზებულია. როგორც უკვე ვთქვით, საბანკო სისტემა რეფინანსირებას საერთაშორისო საფინანსო ინსტიტუტების დახმარებით ახდენს, რომლებიც საქართველოს ჯერაც მაღალი პოლიტიკური და ეკონომიკური რისკების ქვეყნად განიხილავენ. თუ ეს რისკები შემცირდება, საპროცენტო განაკვეთიც დაბალი ტემპით, მაგრამ აუცილებლად, დაიწყებ კლებას. თუ წინსვლა და განვითარება იქნება შეუქცევადი, ეს კლება რეგულარულ ხასიათს შეიძენს. შესაბამისად, გაცილებით მეტი პირდაპირი უცხოური ინვესტიცია შემოვა და უფრო მეტად შეუწყობს ხელს ამ განაკვეთის დაცემას, მაგრამ ამავდროულად უნდა ვიყოთ რეალისტები და გვახსოვდეს, რომ დოლარი, მაგალითად, ლონდონში ყოველთვის გაცილებით იაფი ეღირება, ვიდრე თბილისში.

 

წყარო: Harvard business review

მასალა მოამზადა: ლაშა ჯინჭარაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ანალიტიკამსოფლიოპოლიტიკატექნოლოგიები

უკრაინაზე ჰაკერული თავდასხმა განხორციელდა

  უკრაინის ხელისუფლების ინსტიტუტებსა და ინფრასტრუქტურაზე ჰაკერული შეტევა განხორციელდა. ეროვნული ბანკი, ყველაზე დიდი აეროპორტი და სხვა სერვისცენტრები, შეტევის შედეგად, სრულიად პარალიზებულია. გავრცელებული ინფორმაციით, კომპიუტერის ეკრანზე ჩნდებოდა ტექსტი ინსტრუქციით, რომ ინფორმაციისა და დოკუმენტების აღსადგენად საჭირო იყო 300$-ის გადახდა.

პრემიერ-მინისტრის მოადგილის, როჟენკო პავლოს განცხადებით, უკრაინის ხელისუფლების სხვა წევრებიც ვერ ახერხებდნენ თავიანთ კომპუტერებსა და პერსონალურ მონაცემებთან წვდომას.

ანალიტიკოსების შეფასებით, ვირუსი სახელად „Petrwrap-ი“ ან „Petya“ ძალიან წააგავს ე.წ WannaCry-ის ვირუსს, რომელმაც წინა თვეში 230 000 კომპიუტერი დააზიანა 150 ქვეყანაში.

ეროვნული ბანკის განცხადებით, უკრაინაში მოქმედი ბანკების უმეტესობას ჰქონდა პრობლემები კლიენტების მომსახურებასა და საბანკო ოპერაციებთან დაკავშირებით.

ბორისპილის აეროპორტში გაითიშა კომპიუტერები და საინფორმაციო დაფები.

ამასთან, ჩერნობილის რადიაციულ ზონაში, პასუხიმგებელი პირები იძულებულნი გახდნენ რადიაციის მექანიკურ კონტროლზე გადასულიყვნენ.

საფოსტო სერვისი,  სატელევიზიო არხები და სატრანსპორტო სისტემაც ვერ ფუნქციონირებდა ჰაკერული შეტევის შედეგად. მოსახლეობა ვერ ახერხებდა მეტროთი გადაადგილებას და მგზავრობის საფასურის საბანკო ბარათებით გადახდას.მწყობრიდან გამოვიდა ბანკომატების უმეტესობაც.

რუსეთის ხელისუფლების კომპანიის, „როზნეფტის“ წარმომადგენლის განცხადებით, ჰაკერულმა შეტევამ მასაც მიაყენა ზიანი: „ამ შეტევას შეეძლო სერიოზული საფრთხე შეექმნა. თუმცა, მალევე გადავერთეთ სარეზერვო კონტროლის სისტემაზე. შესაბამისად, ნავთობის პროდუქციისა და მომზადების სამუშაოები არ შეწყვეტილა.“

ჰაკერული შეტევისთვის უკრაინა ბრალს რუსეთის ფედერაციას სდებს. თუკი გავითვალისწინებთ, რომ 2015 წლის დეკემბერშიც განხორციელდა მსგავსი თავდასხმა, როდესაც დასავლეთ უკრაინის მოსახლეობის უმეტესობას ელექტროენერგიის მიწოდება შეუწყდა.

საფრანგეთის ეროვნული კიბერუსაფრთხოების სააგენტოს ხელმძღვანელის განცხადებით,მოქმედება საჭიროა გლობალური მასშტაბით: „ნათელია, რომ ჩვენ ვუახლოვდებით ომის მდგომარეობას- ომის, რომელიც იქნება უფრო რთული, ვიდრე აქამდე გამოგვიცდია“.

 

 

წყარო: The Indipendent

მასალა მოამზადა: ცირა შვანგირაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ანალიტიკამსოფლიოპოლიტიკა

რამდენი დაუჯდება დიდ ბრიტანეთს ეროკავშირის დატოვება?

თუკი ბრიტანეთი ევროკავშირის წევრი ქვეყნების რიგებს დატოვებს, ეს მნიშვნელოვან ზიანს მიაყენებს ევროკავშირს, მათ შორის, ფინანსური თვალსაზრისითაც. ამიტომ, ვევროკავშირს სურს მიაღწიოს მომგებიან შეთანხმებას ბრიტანეთთან, რათა დარწმუნდეს, რომ იგი შეასრულებს ყველა იმ ფინანსურ ვალდებულებას, რაც წევრობის განმავლობაში ჰქონდა აღებული.

რამდენი სურს ევროკავშირს?

ზუსტი პასუხის გაცემა ამ ეტაპზე შეუძლებელია. საბოლოოდ საკითხი მოლაპარაკებების დასრულების შემდეგ გადაწყდება. რამდენიმე დღის წინ პროფესორმა ლეინ ბეგმა, „გაერთიანებული სამეფო შეცვლილ ევროპაში“ ინიციატივის ფარგლებში, გამოაქვეყნა ანგარიში, სადაც, წინასწარი შეფასებით, სავარაუდო თანხა, რაც ბრიტანეთმა უნდა გადაიხადოს ევროკავშირის დატოვებისთვის, არის 100 მილიარდი ევრო, რომელიც მოიცავს:

  • 86, 4 მილიარდი ევრო იმისთვის, რომ წევრობის განმავლობაში აღებული ვალდებულებები შესრულდეს. მათ შორის, 20 მილიარდი ევრო, რომ დაიფაროს ევროკავშირის 2019-2020 წლის ბიუჯეტი, რომელზეც ბრიტანეთი, თავის დროზე, დათანხმდა;
  • 11,5 მილიარდი ევრო იმ შემთხვევისთვის, თუკი ორგანიზაციები ან სახელმწიფოები (მაგალითად, ირლანდია ან უკრაინა) ვერ შეძლებენ ევროკავშირისგან აღებული ვალის გადახდას;
  • 1,7 მილიარდი ევრო განვითარების პროგრამისთვის აფრიკაში, კარიბისა და წყნარი ოკეანის რეგიონში;

აღსანიშნავია, რომ ევროკავშირი არ მოითხოვს მთლიან თანხას ერთდროულად და მზადაა, რომ ბრიტანეთთან ერთად გადახდის ალტერნატიული გეგმები შეიმუშავოს. სწორედ ამაზე მიმდინარეობს მოლაპარაკებები ამჟამად.

ბრიტანეთის რეაქცია

პრემიერ მინისტრის, ტერეზა მეის განცხადებით, ის იზიარებს და ეთანხმება მოსაზრებას, რომ ბრიტანეთს ევროკავშირის წინაშე ვალდებულებები აქვს აღებული. თუმცა, არსებობს გარკვეული ფინანსური საკითხები, რომლებიც მოლაპარაკებებს საჭიროებს.  ზოგიერთი პოლიტიკოსი არ ერიდება უფრო მწვავე რეაქციების გამოხატვას. ერთ-ერთ შეხვედრაზე  ბრიტანეთის წარმომადგენელმა, დეივის დეივისმა, ევროკომისიის პრეზიდენტსა და მთავარ მომლაპარაკებელ, მაიკლ ბარნერთან, პირდაპირ განაცხადა, რომ ევროკავშირ-ბრიტანეთს შორის დადებულ ხელშეკრულებაში არაფერი იყო ისეთი, რომელიც ბრიტანეთს 1 პენის გადახდასაც კი ავალდებულებდა კავშირიდან გასვლის შემთხვევაში. ეს პოზიცია გაიზიარა ლორდთა პალატის ზოგიერთმა წარმომადგენელმაც. თუმცა, თუკი ბრიტანეთს სურს, რომ წვდომა ჰქონდეს ევროკავშირის ბაზარსა და სხვა წევრი ქვეყნების ეკონომიკებთან, ფინანსების საკითხზე შეთანხმების მიღწევას გადამწყვეტი მნიშვნელობა ექნება.

რა არის ბრექსიტის ლეგალური საფუძველი?

50-ე მუხლი წარმოადგენს გეგმას და მოქმედების ლეგალურ საფუძველს იმ შემთხვევისთვის, თუკი ევროკავშირის რომელიმე წევრ ქეყანას მისი დატოვება მოუნდება. იგი შეიქმნა, როგორც ლისაბონის ხელშეკრულების ნაწილი – ხელშეკრულება, რომელსაც ხელი ყველა წევრმა ქვეყანამ მოაწერა და ძალაში 2009 წელს შევიდა. ლისაბონის ხელშეკრულებამდე არ არსებობდა რეალური მექანიზმი კავშირის დატოვების რეგულირებასთან მიმართებით.

50-ე მუხლის მიხედვით, ევროკავშირის ნებისმიერმა ქვეყანამ, თუკი ის აპირებს დატოვოს ერვროკავშირი, უნდა გააფრთხილოს ევროპული საბჭო და დაიწყოს მოლაპარაკებები ევროკავშირთან, შეთანხმების მისაღწევად მხარეებს 2 წელი ეძლევათ. რაც შეეხება დიდ ბრიტანეთს, ამ გეგმის მიხედვით, იგი ევროკავშირს 2019 წლის 29 მარტს დატოვებს. ვადა შესაძლოა გადაიწიოს, თუკი ევროკავშირის ყველა წევრი ქვეყანა შეთანხმდება განახლებულ თარიღზე.

 

მასალა მოამზადა: ცირა შვანგირაძემ

წყაროები: BBC, The Guardian

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ანალიტიკაბიზნესიპოლიტიკაფსიქოლოგია

საზოგადოების აბსურდში დარწმუნების მეთოდი – ოვერტონი

არსებობს ისეთი ტექნოლოგია, რომლის მეშვეობითაც, თუ სახელმწიფო მოინდომებს, ადამიანებისთვის ნებისმიერი იდეის მისაღებად ქცევაა შესაძლებელი.

ჯოზეფ ოვერტონმა (1960-2003) აღწერა ტექნოლოგია, თუ როგორ შეიძლება ნებისმიერი იდეის ლეგალიზაცია, მისი თქმით, ყოველ მათგანს საზოგადოებაში თავისი შესაძლებლობების ფანჯარა აქვს. არსებობს ნებისმიერი იდეის აბსოლუტურად მიუღებლიდან მოქმედ ნორმაში გადაყვანის 6 ეტაპი: 1) წარმოუდგენელი. 2) რადიკალური. 3) მისაღები. 4) გონივრული. 5) სტანდარტული. 6) მოქმედი ნორმა.
მაგალითისთვის, ავიღოთ კანიბალიზმი – ოვერტონის ფანჯარის მიზანი თავიდან იქნება კანიბალიზმის აბსოლუტურად მიუღებლიდან რადიკალურ პროცესიაში გადაყვანა.

მეცნიერებს შეუძლიათ დაიწყონ  კანიბალიზმზე საუბარი,  ეგზოტიკური პოლინეზიელი ტომების ცხოვრებაზე თხრობა, იტყვიან რომ კანიბალიზმი იქ გავრცელებული იყო, გამოდის, ისტორიულად შეგვიძლია კანიბალიზმზე ვიმსჯელოთ. ამასთან ერთად, შეიძლება გაჩნდეს კანიბალთა საზოგადოება, რომელიც თავიდან მხოლოდ ვირტუალურ სივრცეში იარსებებს, ხოლო იქ გამოთქმულ აზრებს ყველა ტელემედიაში გააშუქებენ. ოვერტონის პირველმა ფანჯარამ შეასრულა დანიშნულება, ტაბუდადებული თემა ამოძრავდა, გახდა დისკუსიური.

მეორე ფანჯარა უფრო აქტიურად განიხილავს კანიბალიზმს, ,,მეცნიერები” საუბარს აგრძელებენ, ვინც უარს იტყვის თემის გავრცობაზე, თუნდაც მეცნიერული თვალსაზრისით, გავხადოთ დასაცინი და ვაღიაროთ ,,ჩამორჩენილად”.

ამასთან, აუცილებელია კანიბალიზმს შეეცვალოს სახელი და დაერქვას სხვა უფრო ელეგანტური სახელი, რომ ვინმე ,,ფაშისტებმა” იარლიყის მიკვრა ვერ შეძლონ, ეს ძალიან მნიშვნელოვანია! კანიბალიზმი აღარ არსებობს და მას ჰქვია მაგალითად ანთროპოფაგია. ახალი სახელის მოგონება აუცილებელია რომ საზოგადოება მზერა სხვაგან მივმართოთ რეალური პრობლემიდან.

სახელის ცვლილებასთან ერთად ისტორიულ, მითოლოგიურ გამართლებას ვპოულობთ ანთროპოგაფიისთვის, მაგალითად, – გახსოვთ, ისტორია მარტოხელა დედაზე, რომელმაც შვილები საკუთარი სისხლით გაზარდა? ასმევდა რომ არ მომკვდარიყვნენ! გმირი დედა!”

,,აი, ბერძნული ღმერთები თავის შვილებს ჭამდნენ!”
მას შემდეგ, რაც ისტორიული ლეგიტიმაცია ,,მოიძებნა”, ოვერტონი მესამე ეტაპზე გადადის, უფრო წინწასული ,,მეცნიერები” გვიმტკიცებენ, რომ ,,ხალხის ჭამა ჩვენს გენეტიკაშია და ეს ნორმალურია!”, ,,ზოგჯერ ადამიანის შეჭმა აუცილებლობითაა განპირობებული”, “არსებობენ ადამიანები, რომლებსაც უნდათ, რომ ისინი შეჭმულნი იყვნენ!”

ამ თამაშში შეიქმნება კასტა, რომელიც რადიკალურად დაუჭერს მხარს ან რადიკალურად შეეწინააღმდეგება კანიბალიზმს, კანიბალიზმი სიძულვილის ენაა უკვე, მას ხომ ანთროპოფაგია ჰქვია! ყველა ვინც კანიბალიზმს ახსენებს,  ჩამორჩენილია და ჩაგრავს, დისკრიმინაციაში აგდებს ანთროპოფაგებს, უმცირესობას დაცვა სჭირდება.

ამ ეტაპზე ჟურნალისტები და ,,მეცნიერები” ამტკიცებენ, რომ მთელი ისტორიის მანძილზე ადამიანები ერთმანეთს ჭამდნენ და ეს ნორმალურია.

შემდეგი ეტაპი, ანთროპოფაგიის პოპულარიზაცია. ტელევიზიაში აქტიურად აჩვენებენ და აპიარებენ ამ თემას, წერენ მუსიკას, აჩვენებენ კინოში, ხალხს ეუბნებიან, ანათლებენ, რომ გვერდზე მიმოიხედონ!  ,,რა არ იცოდით, რომ ეს უცნობილესი კომპოზიტორი ანთროპოფაგი იყო?” “ის მომღერალი მთელი ცხოვრება ანთროპოფაგი იყო, მას დევნიდნენ! ფსიქიატრიულში დააწვინეს, საწყალი!!! წარმოგიდგენიათ, რამდენი მილიონია ეგრე დაჩაგრული? თავისი განსხვავებულობის გამო შეურაცხადად შერაცხეს და ძალით გარიყეს!

ბოლო ეტაპი ოვერტონის ფანჯრის დგება მაშინ, როდესაც თემა საკმაოდ გაპიარდა, გაპოპულარულდა და ახლა დროა, ის პოლიტიკაში გადავიდეს, იწყება საკანონმდებლო ბაზის მომზადება, იდევნება ყველა, ვინც ანთროპოფაგების წინააღმდეგ გამოთქვამს აზრს, მათ ათავისუფლებენ სამსახურიდან, აჯარიმებენ და ა.შ.

ბოლო ეტაპზე, საზოგადოება უკვე გატეხილია, ის უკვე შეგუებულია დამარცხებას და რაც მთავარია, უკვე არაცნობიერის დონეზე იჯერებს სისტემის მიერ თავს მოხვეულ აზრებს. მიღებულია კანონები, დარღვეულია ნორმალური ადამიანური ყოფა, შემდეგ ეს თემა აუცილებლად მივა სკოლასა და საბავშვო ბაღებში, ესე იგი, შემდეგი თაობა გაიზრდება კიდევ უფრო უშანსოდ, რომ გადაურჩეს ,,ახალ წესრიგს”.

 

წყარო: FB – იდეა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ანალიტიკამსოფლიოპოლიტიკა

ყატარის ბლოკადა: არის თუ არა აშშ ახლო აღმოსავლეთში სტაბილურობის დამცველი?

აშშ-ის პრეზიდენტი, დონალდ ტრამპი, გასულ თვეში ვიზიტით საუდის არაბეთში იმყოფებოდა, სადაც პირველ პირთან შეხვედრისას მხარი დაუჭირა ქვეყნის საგარეო პოლიტიკური მიზნების განხორციელებას, რომელთა შორის ყატარის შეკავება და რეგიონული გავლენის მოპოვებაც იგულისხმება.

როდესაც 5 ივნისს, საუდის არაბეთმა, ბაჰრეინმა და არაბთა გაერთიანებულმა საემიროებმა დიპლომატიური ურთიერთობები გაწყვიტეს ყატართან, გადაკეტეს სახმელეთო და საჰაერო საზღვრები, ყატარელ მოსახლეობას კი ტერიტორიის დასატოვებლად 14 დღე მისცეს, დონალდ ტრამპი, სოციალური ქსელის საშუალებით, დადებითად გამოეხმაურა მომხდარს: „შესაძლოა ეს იყოს ტერორიზმის საშინელების დასასრული“,  რითაც ოფიციალურად „მწვანე შუქი“ აუნთო საუდის არაბეთს.

რატომ არის ყატარი მნიშველოვანი?

ყატარი მსოფლიოს ერთ-ერთი ყველაზე დიდი თხევადი ბუნებრივი აირის მწარმოებელია. იგი ფლობს ,,ალ-ჯაზირას”- ახლო აღმოსავლეთის, ფაქტობრივად, ერთადერთი ტელეარხს, რომელიც არ კონტროლირდება ხელისუფლების მიერ და არ გადის ცენზურის კონტროლს. ყატარს ძალიან ახლო ურთიერთობები აქვს ირანთანაც, რომელთან ერთადაც ბუნებრივი აირის მოპოვებით მასშტაბურ სამუშაოებს აწარმოებს. მხარს უჭერს „მუსლიმურ საძმოს“- პოლიტიკური ისლამის ერთ-ერთ უმნიშვნელოვანეს წარმომადგენელს, რაც საუდის არაბეთის გაღიზიანებს იწვევს. წარსულშიც არსებობდა ყატარის დამორჩლებისა და გავლენის სფეროში მოქცევის მცდელობა, თუმცა – წარუმატებელი.

ივნისის დასაწყისში განვითარებული მოვლენების კონკრეტული მიზეზი არ ყოფილა, გარდა იმისა, რომ ყატარს ბრალს სდებენ ტერორისტული აქტივობებისა და დაჯგუფებების დაფინანსებაში. ,,The Financial Times-მა” ცოტა ხნის წინ გამოაქვეყნა სტატია, სადაც ნათქვამია, რომ ყატარმა 1 მილიარდი დოლარის ოდენობის თანხა გადაუხადა ირანს, რომელიც ალ-ქაიდასთან დაახლოებულად უფრო ასოცირდება, მიზეზით, რომ ყატარელი ტყვეები გაეთავისუფლებინათ ერაყის ხელისუფლებისგან. გაჩნდა გონივრული ეჭვი, რომ 1 მილიარდ დოლარს შეეძლო მნიშნელოვანი სამხედრო დივიდენდები მოეტანა ტერორისტული დაჯგუფებებისთვის. თუმცა, ზემოთ აღნიშნული ინფორმაცია ოფიციალურად არ დასტურდება.

რეგიონულ დონეზე გავლენა

ყატარის ბლოკადამ მნიშვნელოვანი დესტაბილიზაცია შეიტანა სპარსეთის ყურის თანამშრომლობის საბჭოში, რომელიც ახლო აღმოსავლეთის არასტაბილური გარემოს მთავარ დამრეგულირებელ ორგანოდ ითვლება. საბჭოს ორი წევრი, ქუვეითი და ომანი, არ დათანხმდა საუდის არაბეთის მოთხოვნას, რომ გაეწყვიტათ კავშირები ყატართან.

აშშ-ის პრეზიდენტის, დონალდ ტრამპის, საუდის არაბეთის ქმედებების მხარდაჭრა მნიშვნელოვან საფრთხხეს უქმნის აშშ-ის, როგორც ანგარიშგასაწევი ძალის რეპუტაციას ახლო აღმოსავლეთის რეგიონში. მკვლევარების შეფასებით, მსგავსი ქმედება შეიძლება „გადაითარგმნოს“, როგორც აშშ-ის არათანმიმდევრულობა, რომ მას შეუძლია ზურგი აქციოს მოკავშრეს მხოლოდ იმიტომ, რომ ისტორიულ „მტერთან ერთი შეხვედრა გამართა“.  რამდენიმე დღის წინ, დონალდ ტრამპმა, შესაძლოა სიტუაციის გამოსწორების მიზნით, დაპირსპირებულ მხარეებს მედიატორის როლის თამაში  და პრობლემის დიალოგის სახით გადაჭრის ალტერნატივა შესთავაზა.

ზემოთ აღნიშნულს გარკვეულწილად ამტკიცებს ის, რომ  სხვა რეგიონულმა აქტორებმა თავს თავისუფლად მოქმედების საშუალება მისცეს. მაგალითად, ეგვიპტე, რომლის პრეზიდენტმა ლიბერალური იდეოლოგიის ჟურნალ ,,Mada Masr-ის” პორტალზე და სხვა 20-მდე მედია საშუალებაზე წვდომა დაბლოკა, მათ შორის მოხვდა ,,ალ-ჯაზირაც”. ბაჰრეინში კი ხელისუფლების წარმომადგენლებმა 5 ადამიანი მოკლეს, 286  დააპატიმრეს რელიგიური და პოლიტიკური ნიადაგის საფუძველზე, მომდევნო დღეს კი გააქუმეს ყველაზე მთავარი ოპოზიციური ძალის პარტია.

სხვადასხვა შეფასებით, დონალდ ტრამპის ვიზიტმა საუდის არაბეთში, მისდამი მხარდაჭრის გამოხატვამ და ყატარისადმი არატოლერანტული განცხადებების გაკეთებამ, დაარწმუნა საუდის არაბეთი და არაბთა გაერთიანებულ საემიროები, რომ მათ შეეძლოთ ყატარის პრობლემის მსგავსი სახით გადაწყვეტა, რომ აშშ, დღევანდელი ადმინისტრაციის პირობებში, აღარ დაუპირისპირდებოდა და დაგმობდა მათ ქმედებებს, რაც ახლო აღმოსავლეთის დესტაბილიზაციის პირდაპირ „რეცეპტს“ წარმოადგენს.

 

წყარო: The Economist, BBC, The Washington Post

მასალა მოამზადა:  ცირა შვანგირაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ანალიტიკამსოფლიოპოლიტიკა

,,როგორ აძლიერებს მიგრანტების მზარდი ტალღა გერმანული იდენტობის კრიზისს?”

რამდენიმე დღის წინ The Washington Post-ზე გამოქვეყნდა სტატია, სადაც გერმანიაში მოღვაწე ჟურნალისტი ცდილობს არგუმენტირებულად ახსნას, თუ როგორ უწყობს ხელს მიგრანტების გაზრდილი რაოდენობა გერმანელებში იდენტობის კრიზისის გაძლიერებას.

სტატიაში აღნიშნულია, რომ  გერმანიის იდენტობის პრობლემა ჯერ კიდევ მე-20 საუკუნიდან ხდება ნათელი, როდესაც ნაცისტების ქმედებებისა და მსოფლიო ომების შედეგებმა მნიშვნელოვნად განაპირობა ფაქტი, რომ გერმანელებს უჭირდათ თავიანთი თავი განესაზღვრათ, როგორც ერი.

გერმანიის შინაგან საქმეთა მინისტრმა, რამდენიმე ხნის წინ, გამოაქვეყნა მარტინ ლუთერის თეზისების მსგავსი 10 დებულება, იმაზე, თუ რა აქვს, ან უნდა ჰქონდეს საერთო ყველა გერმანელს, რამაც კვლავ წინა პლანზე წამოწია იდენტობის და ე.წ leitkultur-ის (მთავარი კულტურული მახასიათებელი, წარმმართველი კულტურა) საკითხი.

გარდა იმისა, რომ ზემოთ აღნიშნულ „თეზისებში“ ნახსენები იყო მეტ-ნაკლებად ნაცნობი გერმანული მახასიათებლები, როგორიცაა, მაგალითად, განათლების დაფასება, მინისტრი ახალჩამოსულ მუსლიმებსაც ახსენებს და მოუწოდებს, რომ ადგილობრივ, გერმანულ ტრადიციებსა და ჩვეულებებთან ადაპტირდნენ: „ჩვენ (გერმანელებს) გახსნილი საზოგადოება, სოციუმი გვაქვს, ვაჩვენებთ ჩვენს სახეს და არ ვატარებთ ჩადრს, თქვენც ასე უნდა მოიქცეთ“.

იპოზიციურმა ძალამ და კრიტიკოსებმა შინაგან საქმეთა მინისტრს ბრალი დასდეს პოპულიზმში. ზოგიერთმა ის ანტიიმიგრაციული იდეების მქონე „ალტერნატივა გერმანიისთვის“ პარტიასთან  დაახლოებულ პირად მოიხსენია, რაც ლოგიკური განვითარებაა, თუკი გავითვალისწინებთ, რომ სექტემბერში გერმანიის ფედერალური არჩევნები უნდა ჩატარდეს.

მიუხედავად კრიტიკისა, ახლახან გამოქვეყნებული კვლევის შედეგები ცხადყოფს, რომ გერმანიის მოსახლეობის ნახევარზე მეტისთვის გერმანული იდენტობა მართლაც წარმოადგენს განსჯის საგანს და რომ ზემოთ ხსენებული  „leitkultur-ის“ იდეის განვითარების საჭიროებას გრძნობენ. ანგელა მერკელის  „ქრისტიან-დემოკრატების გაერთიანების“ პარტიის იურისტი, ჯენს შპანი აღნიშნავს: „გერმანელი მოქალაქეები გაზრდილი მიგრანტების რაოდენობის გამო, მართლაც ცდილობენ გაარკვიონ და თავიდან განსაზღრონ რა არის გერმანელისთვის განუყოფელი. ჯანმრთელი პატრიოტიზმი არის ის, რის შეთვისებასაც გერმანელების უმეტესიბა ცდილობს, რადგან მე-20 საუკუნის ისტორიიდან გამომდინარე, რთულია გერმანული პატრიოტიზმის იდეის განვითარება“.

ეს ტენდენცია სხვა ევროპულ ქვეყნებშიც შეინიშნება. მაგალითად, დანიამაც სცადა განესაზღვრა ის მახასიათებლები, რაც მას სხვა ნაციებისგან განასხვავებს და უნიკალურს ხდის. დანიის კულტურის მინისტრმა, გასულ წელს, გამოაქვეყნა „დანიის კანონები“, სადაც ნახსენებ იყო ტერმინი-  “hygge, რაც აღნიშნავს გარემოს, სადაც ადამიანები თანაცხოვრობენ კომფორტულ, მშვიდ სოციუმში.

ლიტერატურის პროფესორი – დიტერ ბოხმაიერი, რომელსაც ეკუთვნის 1000-გვერდიანი ნაშრომი „რა არის გერმანია? ერის საკუთარი თავის ძება“, ამბობს, რომ გერმანიის ბრძოლა იდენტობის ძებნასთან დიდი ხსნის წინ დაიწყო, მთავარი მიზეზი კი არის ის, რომ გერმანია, როგორც სახელმწიფო მხოლოდ 1871 წელს ჩამოყალიბდა პატარა და მრავალრიცხოვანი საგრაფოების გაერთიანებით, მანამდე კი, „გერმანელობა განისაზღვრებოდა მხოლოდ კულტურით, განსხვავებით სხვა ევროპული ქვეყნებისაგან, ამიტომაც არსებობს ამ საკითხთან დაკავშირებული პრობლემები“.

 

 წყარო. The Washington Post

მასალა მოამზადა:  ცირა შვანგირაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
ანალიტიკაპოლიტიკა

რა ვიცით დონალდ ტრამპსა და რუსეთს შორის არსებული კავშირის შესახებ?

აშშ-ის გამოძიების ფედერალური ბიუროს (FBI) ხელმძღვანელის, ჯეიმს კომის, სამსახურეობრივი მოვალებიდან გათავისუფლებამ ახალი კითხვები წარმოშვა საზოგადოებაში იმასთან მიმართებით, თუ რა როლი ჰქონდა კრემლს 2016 წლის აშშ-ის საპრეზიდენტო არჩევნებსა და პრეზიდენტად დონალდ ტრამპის გახდომაში.

,,The Guardian-ი“ ამასთან მიმართებით სტატიას აქვეყნებს, სადაც საკუთარ წყაროებზე დაყრდნობით, ცდილობს ნათელი მოჰფინოს ტრამპისა და პუტინის ურთიერთობებს.

ზემოთ ხსენებული ჯეიმს კონი, რომელიც თავად დონალდ ტრამპმა გაათავისუფლა სამსახურეობრივი მოვალეობის ვერშესრულების გამო, აქტიურად ცდილობდა გამოეძიებინა კავშირები დონალლდ ტრამპის წინასაარჩევნო კამპანიასა და რუსეთს შორის.

კომის გამოძიება გასაიდუმლოებულად დაიწყო 2016 წლის ივლისის ბოლოს. ძალიან მალე მას შემდეგ, რაც ,,WikiLeaks-ზე“ საჯაროდ გამოქვეყნდა ჰაკერული გზით მოპოვებული დემოკრატიული ნაციონალური კომიტეტის(DNC), ტრამპის ოპონენტი პარტიის ლიდერის, ჰილარი კლინტონის, ელექტრონული ფოსტის შინაარსი.

აშშ-ის სამხედრო დაზვერვის აგენტი, კრისტოფერ სტილი, ბრალს სდებსდა დონალდ ტრამპს, რომ მან და მისმა გუნდმა, რუსეთთან ერთად, მიზანმიმართულად დაგეგმა ზემოთ ხსენებული ჰაკერული შეტევა კონკურენტ პარტიაზე.

პრეზიდენტმა დონალდ ტრამპმა ბრალდებები დაახასიათა, როგორც „ყალბი ინფორმაცია“.

გამოძიება თავდაპირველად ძალიან ნელა მიმდინარეობდა, თუმცა, დონალდ ტრამპის გამარჯვების შემდეგ, სიტუაცია შეიცვალა  და მარტში, FBI-ის ყოფილმა ხელმძღვანელმა უკვე ოფიციალურად განაცხადა გამოძიების მიმდინარეობისა და შინაარსის შესახებ. სენატის სასამართლო ქვეკომიტეტს კი შესაბამისი მტკიცებულებებიც წარუდგინა.

კომის განმარტებით, გამოძიების მთავარი მიზანი იყო, გამოევლინა ნებისმიერი შესაძლო კავშირი ტრამპის საარჩევნო კამპანიასა და რუსეთს შორის, არსებობდა თუ არა მხარეების კოორდინირებული მოქმედებები და ეხმარებოდა თუ არა რუსეთი ჰაკერული შეტევის განხორციელებაში.

ფართო საზოგადოებისთვის, ამ ეტაპზე, უცნობია თუ რა სახის ინფორმაციასა და მტკიცებულებებს ფლობს FBI, თუმცა, როგორც ,,The Guardian-ი” იუწყება, შესაძლოა არსებობდეს საკმაოდ დამაჯერებელი და კონრეტული ფაქტები ზემოთ აღნიშნული კავშირის შესახებ ტრამპსა და რუსეთს შორის.

აშშ-ის სადაზვერვო სამსახურები თავიან ანგარიშებში უკვე ასკვნიან, რომ კრემლს მართლაც მიუძღვოდა დიდი წვლილი ჰაკერული შეტევის დაგეგმვასა და განხორციელებაში. მოხსენებებში გამოყოფილია ორი რუსული ჰაკერული ჯგუფი: „Fancy Bear“ და  „Cozy Bear“, რომლებიც ოფიციალურად მუშაობენ რუსეთის სახელმწიფო ინსტიტუტებზე.

როგორც ირკვევა, ეს ჯგუფები დამოუკიდებლად მუშაობდნენ. მათ დემოკრატების პარტიის წევრებს ბუნდოვანი შინაარსის ელექტრონული ფოსტები გაუგზავნეს, რომელიც შეიცავდნენ საიტის ლინკებს, რაც , ამ შემთხვევაში, იაფი და ეფექტიანი ხერხი გამოდგა. მათ მსხვერპლებს შორის არის ჰილარი კლინტონის საარჩევნო კამოპანიის მენეჯერი- ჯონ პედესტაც.

რა როლი აქვს ამ საქმეში ბრიტანეთის სადაზვერვო სამსახურს?

ჯერ კიდევ 2015 წელს, დიდი ბრიტანეთის ზედამხედველობის სააგენტომ (GCHQ ) გააფრთხილა აშშ-ის სადაზვერვო სამსახურები ტრამპსა და რუსეთს შორის საეჭვო ურთიერთობების შესახებ. თუმცა, მაშინ, დონალდ ტრამპი საპრეზიდენტო კანდიდატადაც კი არ იყო დასახელებული, ამიტომ, ინფორმაციაზე განსაკუთრებული ყურადღება არ გამახვილებულა. დიდ ბრიტანეთთან ერთად, იგივე ინფორმაცია გაუცვალეს აშშ-ს ზოგიერთმა ევროპულმა სააგენტოებმაც (გერმანია, ავსტრალია, ესტონეთი, პოლონეთი, შესაძლოა, საფრანგეთიცა და ჰოლანდიაც).

აშშ-სთვის მიწოდებულ გასაიდუმლოებულ დოკუმენტებში ნახსენებია, რომ რუსეთის პრეზიდენტი, ვლადიმერ პუტინი, მხარში ედგა და ეხმარებოდა დონალდ ტრამპს სხვადასხვა პოლიტიკური ნაბიჯების გადადგმასა და განხორციელებაში თითქმის 5 წლის განმავობაში. პუტინის მიზანი იყო: „შეექმნა მტრული გარემო და წაეხალისებინა განხეთქილება დასავლეთის ქვეყნებს შორის“. ტრამპის ჯგუფი კრემლს აწვდიდა ინფორმაციას აშშ-ში რუსი ოლიგარქების საქმიანობის შესახებ, კრემლი კი ტრამპს თავისი პოლიტიკური მოწინააღმდეგის შესახებ კომპრომატულ ფაქტებს უზიარებდა. ანუ, თანამშრომლობა ორმხრივად მომგებიანი იყო, ერთი მიზნისთვის, რომ დაემარცხებინათ ჰილარი კლინტონი, რომელიც „პუტინს სძულდა“.

დღეისთვის არ არის ზუსტად ცნობილი თუ რა სახისა და ხარისხის ინფორმაციას ფლობს FBI  დონალ ტრამპის რუსეთთან კავშირების შესახებ, რომელიც ჯერ კიდევ 1987 წლიდან იწყება. თუმცა, თავად გამოძიების დაწყება და ჯეიმს კომის სამსახურიდან გათავისუფლება მნიშვნელოვან პრობლემას  უნდა წარმოადგენდეს ტრამპის ადმინისტრაციისთვის.

 

წყარო: The Guardian

მასალა მოამზადა: ცირა შვანგირაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
ანალიტიკაპოლიტიკა

2017 წლის საკონსტიტუციო ცვლილებების პროექტი -შეფასება

საქართველოს კონსტიტუციონალიზმის გარკვეული ისტორია აქვს, რომელიც 1921 წლის 21 თებერვლიდან იწყება, თუმცა იმ პერიოდში, რუსეთის მიერ ჩვენი ტერიტორიის ოკუპაციის გამო, მას რეალურად არ უფუნქციონირია. დამოუკიდებლობის მოპოვების შემდეგ ქვეყანაში 1995 წლის 24 აგვისტოს მიღებული იქნა კონსტიტუცია, რომელიც დღემდე მოქმედებს, თუმცა რამდენიმეჯერ მისი რევიზია განხორციელდა, განსაკუთრებით კი აღსანიშნავია 2004 და 2010 წელს შესული მასშტაბური ცვლილებები, მიუხედავად რამდენჯერმე გადასინჯვისა, 2016 წლის საპარლამენტო არჩევნების შემდეგ კვლავ დადგა დღის წესრიგში, რიგი კონსტიტუციური საკითხების ცვლილება, რომელზეც საკონსტიტუციო კომისია 2017 წლის 21 იანვრიდან მუშაობდა, საბოლოო პროექტი კი 18 აპრილს წარმოადგინა, რომელსაც კომისიის უმრავლესობამ 22 აპრილს მხარი დაუჭირა.

საკონსტიტუციო კომისიის მიერ წარმოდგენილ პროექტში, მე-5 მუხლის,  მე-4 პუნქტში გაჩნდა ცნება, რომლის თანახმადაც სახელმწიფო ვალდებულია უზრუნველყოს საკუთარი მოქალაქეები ღირსეული საცხოვრებლით, ასევე საარსებო მინიმუმით, რომლის უზრუნველყოფის პირობები კანონით განისაზღვრება.  ჩანს, რომ სოციალური სახელმწიფოს მშენებლობის გზაზე ღირსეული საცხოვრებლით უზრუნველყოფის ვალდებულების საკუთარ თავზე აღება მნიშვნელოვანი ნაბიჯია, თუმცა სკეპტიკოსების აზრით, ქვეყნის ბიუჯეტიდან გამომდინარე აღნიშნული საკითხის დარეგულიება საკმაოდ რთული იქნება, რამაც შეიძლება იქამე მიგვიყვანოს, რომ აღნიშნული, პოზიტიური ჩანაწერი მხოლოდ კონსტიტუციის ფურცლებზე დარჩეს პრაქტიკული საქმიანობის პროცესში კი გარკვეული ხარვეზებს წავაწყდეთ.

კონსტიტუციის პროექტის 30-ე მუხლში, რომელიც ქორწინების უფლებას ეხება, გაჩნდა ჩანაწერი, რომლის თანახმადაც ქორწინება არის ქალისა და მამაკაცის კავშირი ოჯახის შექმნის მიზნით, რომელიც ემყარება მეუღლეთა უფლებრივ თანასწორობასა და ნებაყოფლობას. აღნიშნული ინიციატივა ხელისუფლების წარმომადგენლებისგან მომდინარეობს, რომლებიც აცხადებენ, რომ პატივს სცემენ საქართველოს მოქალაქეებს, რომელთა უმრავლესობაც დადებითად არის განწყობილი ქორწინების უფლების მსგავსი ფორმულირების მიმართ, თუმცა ოპოზიცურად განწყობილი პირები ამტკიცებენ, რომ აღნიშნული მხოლოდ მმართველი გუნდის პოპულისტურ ნაბიჯად უნდა შეფასდეს, რადგანაც მსგავსი სახის ჩანაწერის გაკეთება კონსტიტუიაში მხოლოდ პოლიტიკური ქულების დაწერას ემსახურება.

საკონსტიტუციო პროექტის მესამე თავის, რომელიც საქართველოს პარლამენტს ეხება, 37-ე მუხლში განსაზღვრულია პარლამენტის არჩევის წესი და საარჩევნო სისტემა. აღსანიშნავია, რომ სწორედ ამ საკითხებს მოჰყვა ყველაზე დიდი გამოხმაურება და დაპირისპირება, ერთის მხრივ ხელისუფლების წარმომადგენლებს, ხოლო მეორეს მხრივ, ოპოზიციური პარტიების, არასამთავრობო სექტორისა და საზოგადოების წარმომადგენლებს შორის. პროექტის თანახმად, საპარლამენტო არჩევნების პროცესში გამოიყენეს მხოლოდ პროპორციული საარჩევნო სისტემა, რაც ცალსახად პოზიტიურ ნაბიჯად უნდა შეფასდეს, თუმცა ამის საპირწონედ ის პარტია, რომელიც მოაგროვებს ყველაზე მეტ ხმას, ასევე დამატებით მიიღებს გაუნაწილებელ მანდატებს, ეს კი იმ პირობებში, როდესაც 5%-იანი ბარიერი ნარჩუნდება, საარჩევნო ბლოკების შექმნა კი იკრძალება. ამ შემთხვევაში რამდენიმე მნიშვნელოვანი საკითხი იკვეთება, საარჩევნო ბლოკების შექმნის აკრძალვა გამოიწვევს იმას, რომ ,,წვრილი” პარტები, რომლებიც ბარიერის გადალახვის მიზნით ერთიანდებოდნენ ვეღარ მოახერხებენ არჩევნებში ერთად მონაწილეობას, ეს კი მათ შანსებს, საკანონმდებლო ორგანოში მოხვედრის გზაზე, მინიმუმამდე ამცირებს. მეორე მხრივ, ნათელი ხდება, რომ იმ შემთხვევაში, თუკი ქვეყნის სათავეში არსებული ხელისუფლება კვლავაც მოახერხებს არჩევნებში გამარჯვებას, მიიღებს იმ ხმების მთლიან რაოდენობას, რომელიც იმ პოლიტიკურმა სუბიექტებმა მოაგროვეს, რომლებმაც ბარიერი ვერ გადალახეს. ამ შემთხვევაში ვაწყდებით პარადოქსს, რომლის თანახადაც, ხელისუფლება იღებს იმ ხმებს, რომლებიც მის წინააღმდეგ იყო მიმართული, აქედან გამომდინარე, აღნიშნული ინიციატივის მოწინააღმეგეები მიიჩნევენ, რომ სამართლიან საარჩევნო სისტემაზე მხოლოდ იმ შემთხვევაში შეგვიძლია ვისაუბროთ, თუკი იმ პარტიების ხმები, რომლებიც ვერ მოახერხებენ საარჩევნო ბარიერის გადალახვას, პროპორციულად გადანაწილდება ყველა იმ პოლიტიკურ სუბიექტზე, რომლებიც საკანონმდებლო ორგანოში მოხვდებიან. ბლოკების შექმნის ალრძალვის პირობებში კი 5%-იანი ბარიერის შენარჩუნება ცლასახად მაღალ თამასას აწესებს, სწორედ ამიტომ, ისინი ბარიერის დაწევასაც მოითხოვენ. მსგავსი სახის ცვლილებები, შესაძლებელია, გახდეს ხელისუფლების მხრიდან ისეთი პარტიების შექმნის წახალისების წინაპირობა, რომლებიც გამორჩეულნი იქნებიან რადიკალური პოპულისტური მიდგომებით, იმისათვის, რათა მათ მოახერხონ დღესდღეობით არსებული პოლიტიკური პარტიების მიმართ უარყოფითად, ამავდროულად რადიკალურად განწყობილი ადამიანების ხმების მოპოვა. განსაკუთრებით იმ პირობებში, როდესაც საარჩევნო ბლოკების შექმნა იკრძალება, შესაძლებელია, მივიღოთ სურათი, რომლის თანახმადაც მსგავსი სახის პოლიტიკური სუბიექტები, ხმათა გარკვეულ რაოდენობას მოაგროვებენ, თუმცა ბარიერის გადალახვას ვერ მოახერხებენ, რაც გადაუნაწილებელი მანდატების რაოდენობას გაზრდის, რომლებიც არჩევნებში გამარჯვებული პარტიის მანდატების რაოდენობას დაემატება.

      კონსტიტუციის პროექტის 42-ე მუხლის თანახად, დროებითი საგამოძიებო კომისიის შექმნისათვის საჭირო იქნება პარლამენტის 50 წევრის თანხმობა, განსხვავებით აქამდე არსებული კანონისაგან, რომლის თანახმადაც საკანონმდებლო ორგანოს 76 წარმომადგენლის თანხმობა იყო საჭირო, ასევე, აღსანიშნავია, რომ საქართველოს პრემიერ-მინისტრი ვალდებული ხდება, წელიწადში ერთხელ წარსდგეს საქართელოს პარლამენტის წინაშე. აღნიშნული ცვლილებებიდან გამომდინარე ძლიერდება პარლამენტის მაკონტროლებელი ფუნქცია, რაც ცალსახად მისასალმებელია.

უმნიშვნელოვანეს საკითხს წარმოადგენს საქართველოს პრეზიდენტის არჩევის წესი, რომლის თანახმადაც პრეზიდენტს აირჩევს 300-კაციანი საამომრჩევლო კოლეგია, რომლის შემადგენლობაშიც შევა პარლამენტის, აჭარისა და აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკების უმაღლესი საბჭოს ყველა წევრი და თვითმმართველობის წარმომადგენლობითი ორგანოს მიერ წარმოდგენილი პირები. აღნიშნული ცვლილებები საპარლამენტო რესპუბლიკის გაძლიერებისაკენ გადადგმულ ნაბიჯად უნდა შეფასდეს, რაც კონსტიტუციონალიზმის იდეას არ ეწინააღმდეგება,  ხალხის მიერ პირდაპირი გზით არჩეული პრეზიდენტის ინსტიტუტი, შესაძლებელია, მნიშვნელოვანი იყოს ხელისუფლების დაბალანსების პირობებში, თუმცა, საკონსტიტუციო პროექტით წარმოდგენილი ცვლილებების თანახმად, მისი უფლებები მინიმუმამდე დადის, ამის საპირისპიროდ კი ძლიერდება პარლამეტი და  მთავრობა, რომელსაც პრემიერ-მინისტრი ხელმძღვანელობს.

პროექტში წარმოდგენილი ცვლილებების საფუძველზე, 65-ე მუხლის თანახმად პროკურატურა გამოეყოფა აღმასრულებელ ხელისუფლებას და დამოუკიდებელ სტრუქტურად ჩამოყალიბდება, რაც ხელს შეუწყობს აღნიშნული სტრუქტურის დეპოლიტიზაციას, ეს კი ცალსახად მისასალმებელი ნაბიჯია.

      კონსტიტუციის პროექტში წარმოდგენილ ბოლო, 78-ე მუხლში დაფიქსირებულია კონსტიტუციური ორგანოების ვალდებულება, საკუთარი უფლებამოსილების ფარგლებში მიიღონ ყველა ზომა ევროპის კავშირსა და ჩრდიოატლანტიკური ხელშეკრულების ორგანიზაციაში საქართველოს სრული ინტეგრაციის უზრუნველსაყოფად. მსგავსი სახის ჩანაწერის გაჩენა საქართველოს კონსტიტუციაში საკმაოდ დიდ მნიშვნელობას იძენს დასავლეთისაკენ სწრაფვის გზაზე.

საკონსტიტუციო პროექტში ჩანს, რომ გარკვეული სახის პოზიტიური ცვლილებები ნამდვილად შეინიშნება, თუმცა, მეორეს მხრივ ვაწყდებით ისეთ საკითხებს, რომელსაც მხარს მხოლოდ სახელისუფლებო გუნდი უჭერს, ამავდროულად ისინი არ ითვალისწინებენ იმ ინიციატივებს, რომლებსაც ოპზიციური პარტიების, არსამთავრობო სექტორისა და საზოგადოების წარმომადგენლები სთავაზობენ. ამიტომაც თუკი კონსტიტუცია იმავე სახით იქნება მიღებული, რომლითაც პროექტშია წარმოდგენილი, შესაძლებელია, მომავალში, ხელისუფლების შეცვლის შემდეგ, კვლავაც დადგეს დღის წესრიგში ქვეყნის უმაღლესი საკანონმდებლო აქტის გადასინჯვა, რაც პოზიტიურ მიდგომად ნამდვილად ვერ შეფასდება, რადგანაც კონსტიტუცია უნდა წარმოადგენდეს ფუნდამენტურ დოკუმენტს, რომელზე დაყრდნობითაც უნდა აშენდეს სახელმწიფოს ფუნქციონირებისათვის საჭირო ინსტიტუტები და სამოქალაქო საზოგადოება.  

მასალა მოამზადა:  გიორგი ქაფიანიძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ანალიტიკაპოლიტიკა

ირანსა და ჩრდილოეთ კორეას შორის ბირთვული თანამშრომლობა ძლიერდება

მაისის დასაწყისში ირანმა წყალქვეშა ნავის გამოყენებით ბირთვული რაკეტა დატესტა. აშშ-ის სადაზვერვო სამსახურის ინფორმაციით, მათ ხელს არსებული მონაცემების მიხედვით, იარაღის დასატესტად საჭირო ტექნიკა ძალიან ჰგავს ჩრდილოეთ კორეის ბირთვული იარაღის დიზაინს, რომელმაც 2010 წელს სამხრეთ კორეის სამხედრო ხომალდი ჩაძირა. არსებობს გონივრული ეჭვი, რომ ჩრდილოეთ კორეის გავლენა ისლამურ რესპუბლიკაში სულ უფრო ძლიერდება.

ირანისა და ჩრდილოეთ კორეის გაძლიერებული ბირთვული თანამშრომლობის საპასუხოდ, აშშ-ის სახელმწიფო მდივანმა – რექს ტილერსონმ, გაეროს წევრი ქვეყნების მხარდაჭერის მოპოვება სცადა, რომ გაეძლიერებინათ სანქციები ჩრდილოეთ კორეაზე – გამართა რა შეხვედრები სამხრეთ-აღმოსავლეთ აზიის ქვეყნებთან საკონსულტაციოდ.

ბირთვული იარაღის გაუვრცელებლობის ექსპერტები დიდი ხანია მიუთითებენ ირანისა და ჩრდილოეთ კორეის კავშირის შესახებ, რომლებიც ერთმანეთს ექსპერტიზასა და ცოდნას უზიარებენ ბირთვულ საკითხებში.

„ირანის პირველი რაკეტები, რომლებიც ჩვენ შევნიშნეთ, პრაქტიკულად წარმოადგენდნენ ჩრდილოეთ კორეის ბირთვული რაკეტების ასლებს“- აღნიშნა ჯეფრი ლევისმა, ბირთვული გაუვრცელებლბის  ესქპერტმა  მიდლბურის ინსტიტუტიდან.  ირანმა ბალისტიკური ბირთვული იარაღი იანვრის ბოლოსაც დატესტა, პენტაგონმა მაშინაც მსგავსი განცხადებით უპასუხა. გასულ ზაფხულს, ირანმა კიდევ ერთი ბირთვული იარაღი დატესტა, რომელიც ძლიან ჰგავდა ჩრდილოეთ კორეის „Musudan-ს”- – ყველაზე განვითარებულ ბირთვულ იარაღს, რომელიც, როგორც ვარაუდობენ, ჩრდილოეთ კორეამ წარმატებით დატესტა.

წყალქვეშა გემი, რომელის გამოყენებას ირანი და ჩრდილოეთ კორეა გეგმავენ,  ენერგიის წყაროდ ინტეგრირებულ ბატარეებს იყენებს, რაც მის მოძრაობას ძალიან ჩუმსა და თითქმის შეუმჩნეველს ხდის.

აღსანიშნავია ისიც, რომ ადგილი, სადაც ირანმა ახალი იარაღის დატესტვა სცადა, ჰორმუზის სრუტე, არის ძალიან ვიწრო და ამავე დროს, მოძრაობით გადატვირთული, რადგან  მსოფლიოში ცირკულირებული ნავთობის დიდმა ნაწილმა  სწორედ ეს ყურე უნდა გაიაროს.

ექსპერტები შიშობენ, რომ იარაღის წარმატების შემთხვევაში, ირანს მარტივად შეუძლია მისწვდეს აშშ-ის სამხედრო ბაზებს ახლო აღმოსავლეთსა და ისრაელში, რაც არსებული დაძაბული ურთიერთობების ფონზე, მნიშვნელოვან პრობლემას წარმოადგენს.

 

წყარო: Foxnews

მასალა მოამზადა:  ცირა შვანგირაძემ

 

სრულად ნახვა
1 5 6 7 8
Page 7 of 8