close

განათლება

გამოგონება - ინოვაციაგანათლებამედიცინასაქართველოტექნოლოგიები

19 წლის სტუდენტი – პირველი ქართული ხელოვნური ინტელექტის შემქმნელი მედიცინაში

გეგა თათულიშვილი, რომელიც პირველი ქართული ხელოვნური ინტელექტის შემქმნელია მედიცინაში, ბიზნესისა და ტექნოლოგიების უნივერსიტეტის (BTU) ბიზნესის ადმინისტრირება/ფინანსების ფაკულტეტის სტუდენტია და მიუხედავად იმისა, რომ ჯერ მხოლოდ 19 წლის არის, უკვე მოახერხა საზოგადოებისთვის ინოვაციური პროექტით გაეცნო თავი. DigitalMed-ის განვითარებასა და სამომავლო გეგმებზე ის თავად გვიამბობს.

-გეგა, უპირველეს ყოვლისა, გვიამბე რა მახასიათებლები აქვს, ზოგადად, ხელოვნურ ინტელექტს?

-ხელოვნური ინტელექტი – ეს არის კომპიუტერული მეცნიერების დარგი, რომლის მიზანია შექმნას პროგრამა, რომელიც ზუსტად ისეთივე ინტელექტუალურ ფუნქციას შეასრულებს და ისე იაზროვნებს, როგორც ადამიანი. მას უნდა შეეძლოს პრობლემის საკუთარი ძალისხმევით გადაჭრა, ადამიანისგან დამოუკიდებლად და წინასწარი სწავლების გარეშე. რაც მთავარია, საჭიროა, ჰქონდეს თვითგანვითარების უნარიც.  

– რას მოიცავს შენ მიერ შექმნილი DigitalMed-ი და რამ განაპირობა შენი ინტერესი სამედიცინო სფეროსადმი?

-DigitalMed-ი არის პირველი ქართული ხელოვნური ინტელექტი მედიცინაში, რომელიც უნიკალური ალგორითმებითაა შექმნილი და შესაძლებლობას იძლევა, დასვას პირველადი დიაგნოზი და გაუწიოს პაციენტს ექიმთან ვიზიტის კონსულტაცია. ასევე, მისი გამოყენება შესაძლებელია საგანმანათლებლო დანიშნულებითაც, რადგან ის აერთიანებს სამედიცინო სფეროში დაგროვილ ძალიან დიდ ცოდნას.

ინტერესი მედიცინისადმი ადრეულ ასაკში გამიჩნდა. ყოველთვის ვიყავი დაინტერესებული უახლესი კვლევებით, ვცდილობდი წამეკითხა და მესწავლა, რაც შეიძლება ბევრი და მოხარული ვარ, რომ დღეს ეს ცოდნა პრაქტიკულადაც შემიძლია გამოვიყენო.

-როგორი იყო გზა იდეიდან დღევანდელ დღემდე და რა გამოხმაურება მოჰყვა პროექტს საზოგადოების მხრიდან?

-DigitalMed-ის იდეის განხორციელების სურვილი დიდი ხანია მაქვს, მაგრამ მის სრულყოფაში მოსაყვანად დამჭირდა დაახლოებით ოთხთვიანი მუშაობა. DigitalMed-ის მიმართ დიდია დაინტერესება საზოგადოების მხრიდან. მივიღე მონაწილეობა ,,თიბისი” ბანკის პროგრამაში – „სტარტაპერი“, სადაც გავიმარჯვე და გავემგზავრები გერმანიაში, სტარტაპკონფერენციაზე.

-როგორ შეუძლია დაინტერესებულ პირს პროდუქტით სარგებლობა და როგორია სამომავლო გეგმები?

-DigitalMed-ი იქნება ყველასთვის ხელმისაწვდომი. მისი გამოყენება მარტივია და, ვფიქრობ, ნებისმიერი ასაკის შეძლებს ადამიანი მასთან ურთიერთობას. პროდუქტი ქართულ ენაზე ესაუბრება მომხმარებელს და შესაძლებლობას იძლევა გადაამუშაოს და გაანალიზოს მისგან მიღებული ინფორმაცია. DigatalMed-ი დაფუძნებულია ხელოვნურ ნეირონულ ქსელზე და იყენებს ნეიროლინგვისტურ პროგრამირებას, რისი მეშვეობითაც ესმის და აანალიზებს თუ რას ეუბნება მომხმარებელი. (დამეთანხმებით, რომ სხვა ენებთან შედარებით, ქართულს რთული გრამატიკა აქვს, თუმცა გაძლიერებული სწავლების მეშვეობით მივაღწიე, რომ ინტელექტი აანალიზებს ქართულ ენას.)

რაც შეეხება სამომავლო გეგმებს, მისი განვითარება და დახვეწა მუდმივად გაგრძელდება და ამ მეგამონაცემთა დამუშავება მოხდება ბიზნესისა და ტექნოლოგიების უნივერსიტეტის ბაზაზე.

 

მასალა მოამზადა:  თამარ დევდარიანმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
გამოგონება - ინოვაციაგანათლებასაქართველოტექნოლოგიები

დამხმარე ტექნოლოგია ბავშვის აღსაზრდელად – ქართველი სტუდენტების გამოგონება

ბავშვის აღზრდისა და მისი განვითარების ხელშეწყობა ყველა მშობლის უპირველესი საზრუნავია. ეს საკმაოდ რთული და საპასუხისმგებლო პროცესია, რომელიც ბევრ ფაქტორს აერთიანებს და, შესაბამისად – საკმაოდ ბევრ უნარ-ჩვევაზეა დამოკიდებული, რომელიც უნდა გამოამჟღავნოს აღმზრდელებმა.

ერთი შეხედვით ამ საკმაოდ ჩახლართულ და რთულ პროცესში ნაკლებად მოიძებნება ტექნოლოგიის ადგილი, თუმცა 21-ე საუკუნე რის 21-ე საუკუნეა, თუ პროგრესის ნიშნები არ შეიტანა თვით ამ საქმეშიც კი.

ქართველი მეცნიერი გოგონა თავისი გამოგონებით მშობლებს უადვილებს აღმზრდელობით პროცესს და საგანმანათლებლო მნიშვნელობის მქონე პროექტებზე მუშაობს.

ანა ლომაშვილი 21 წლისაა, ის სან დიეგოს სახელმწიფო უნივერსიტეტში სწავლობს ელექტროინჟინერიის ფაკულტეტზე.

სამეცნიერო საქმიანობაში უკვე წლებია აქტიურადაა ჩართული და თანაგუნდელებთან ერთად სხვადასხვა ინოვაციური პროექტით დიდ დაინტერესებასაც იწვევს ფართო ასპარეზზე.

თავის გამოგონებებსა და საერთაშორისო წარმატებებზე ,,დოქტრინას” ქართველი სტუდენტი თავად ესაუბრა:

-როდის დაინტერესდი სამეცნიერო საქმიანობით და როგორი იყო პირველი ნაბიჯები ამ კუთხით?

პირველივე კურსიდან ჩავერთვე ისეთ კონკურსებში, რომლებიც ორიენტირებული იყო რაც შეიძლება მცირე დროში ინოვაციური პროდუქტის შექმნაზე.

სწორედ ასეთი პროექტი იყო ილიაუნის Hardwareჰაკათონი, სადაც შეიქმნა Teddybot-ი. ტედიბოტი არის ის დამხმარე ტექნოლოგია, რომელიც მშობლებს ხელს უწყობს პატარების აღზრდაში. კერძოდ, ის არის ბეიბიმონიტორი, რომელიც  ინტეგრირებულია. ეს არის ხელოვნური ინტელექტი, რაც საშუალებას იძლევა, ბავშვის ასაკის მატებასთან ერთად, ზუსტად შეირჩეს პატარისთვის სასურველი ფუნქციები.

თუ ჩვილობის ასაკში ტედიბოტი მორგებული იქნება პატარის ძილის ანალიზზე, შემდგომ ის ნელ-ნელა შეიძენს საგანმანათლებლო ფუნქციებს.

გვიამბე პროექტის წარმატებებზე.

-ტედიბოტის საშუალებით ჩვენმა გუნდმა, რომელიც ჩემს გარდა დაკომპლექტბული იყო ფიზიკის ფაკულტეტის წარმატებული სტუდენტებისგან – ეკატერინე დადიანისა და ლანა რეხვიაშვილისგან, დაიკავა მესამე ადგილი. ჩვენმა პროექტმა ისეთი ინტერესი გამოიწვია ჟიურიში,  რომ გვირჩიეს მონაწიელეობა მიგვეღო Seed Forum Tbilisi-ში.

ეს არის სტარტაპების კონფერენცია, სადაც საშუალება ეძლევათ პირისპირ შეხვდნენ ინვესტორებს. მოცემულ ღონისძიებაში დავსახელდით ტოპ 6 სტარტაპში და უკვე ტალინის Seed Forum-ში დაგვპატიჟეს მონაწილეობის მისაღებად.

ესტონეთში შევხვდით საერთაშორისო მონაწილეებსა და ინვესტორებს და რამდენიმე საინტერესი წინადადებაც მივიღეთ. გვქონდა შემოთავაზება სტამბულიდან,  ასევე ჰოლანდიის ხელოვნური ინტელექტის ლაბორატორიიდან, სადაც 6-თვიანი კონტრაქტით უნდა გვემუშავა.

წინადადებები საკმაოდ მაცდური იყო, თუმცაღა ითვალისწინებდა იმ პირობას, რომ უნდა მიგვეტოვებინა უნივერსიტეტი. ამ ეტაპზე კი, ჩვენმა გუნდმა გადაწყვიტა თავი შეეკავებინა მსგავსი შემოთავაზებებისგან,  სანამ უნივერსიტეტს არ დავასრულებდით.

-რას საქმიანობთ ამჟამად?

ამ დროისთვის  უფრო აკადემიურ საქმიანობაში, კერძოდ ფიზიკის კვლევებში ჩავერთე, რაც საკმაოდ წარმატებული ნაბიჯი აღმოჩნდა კარიერული წინსვლისთვის.

ამჟამად ვიმყოფები კალიფორნიაში და დოქტორ ჯონსონთან ერთად ჩართული ვარ კვანტური ფიზიკის გარკვეული საკითხების კომპიუტერულ ანალიზში. აგვისტოში კი – მე და ეკატერინე დადიანი ჰელსინკში მინილექციებს წავიკითხავთ ფიზიკის საერთაშორისო კონფერენციაზე.

გისურვებთ წარმატებებს!

მასალა მოამზადა:  ანა ურუშაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ბიზნესიგანათლებასაქართველო

მეათეკლასელი მეკლდეურისა და მოჭადრაკის საინტერესო ცხოვრება სვანეთში

ლევან ფილფანი  მესტიის რაიონის სოფელ ლენჯერში ცხოვრობს და საკმაოდ აქტიური ცხოვრების წესით გამოირჩევა. ახალგაზრდა  ჯერ მხოლოდ მეათე კლასშია, მაგრამ უკვე მოახერხა მეკლდეურეობასა და ჭადრაკის სფეროში საკუთარი სიტყვა ეთქვა, პარალულურად – მრავალ სასწავლო და სოციალურ აქტივობაშია ჩართული, რომელთა შესახებაც ის თავად გვიამბობს.

-ლევან, მეკდლეურობა ჯერ არცთუ ისე პოპულარული სპორტია, გვიამბე შენი გამოცდილების შესახებ.

-უკვე მესამე წელია, რაც მეკლდეურობაზე დავდივარ, ეს გახლავთ სპორტის ექსტრემალური სახეობა, რომელიც მთელ მსოფლიოში არის პოპულარული და ოლიმპიური სპორტის სახეობებსაც განეკუთვნება. ამჟამად, უკვე ორჯერ გავხდი სპორტის ამ სახეობაში საქართველოს ჩემპიონი, პირველად 2016 წელს თბილისში, ხოლო 2017 წელს კი, ლენტეხში ჩატარებულ საქართველოს ახალგაზრდულ ჩემპიონატებზე. აღნიშნული სპორტიდ დღესაც აქტიურად ვარ დაინტერესებული ცოტა ხნის წინ,  ლენტეხში ჩატარება 2018 წლის ივნისის ჩემპიონატზე, 2002-2003 წლებში დაბადებულთა შორის, მეორე ადგილის მფლობელი გავხდი.

-როგორც ვიცი, შენი კიდევ ერთი გატაცება ჭადრაკია.

-დიახ, სტრატეგიული თამაშები მიყვარს და, მათ შორის, ყველაზე მეტად ჭადრაკი, რომლის თამაშიც, დაახლოებით, 10 წლიდან დავიწყე, თავდაპირველად,  ასე ვთქვათ, ჩემი მთავარი მასწავლებელი და მოწინააღმდეგე კომპიუტერი იყო, მართალია კომპიუტერთან თამაში მოსაწყენია, განსაკუთრებით კი – ჭადრაკის, მაგრამ მიზნად მქონდა, რომ თამაშში საფუძვლიანად გავრკვეულიყავი. თავიდან ვერც კი წარმოვიდგენდი, რომ ოდესმე ჭადრაკის ჩემპიონატში მივიღებდი მონაწილეობას, თუმცა პირველი გამოსვლა 2016 წელს, მთელი ზემო სვანეთის მაშტაბით ჩატარებულ კონკურსში მქონდა და  როგორც ჩემ მიერ ამ ჩემპიონატზე მონაწილეობის მიღება იყო მოულოდნელი, ისეთივე მოულოდნელი იყო მეორე ადგილის დაკავებაც, ამ წარმატებამ კიდევ უფრო გამიღრმავა ინტერესი და უკვე წიგნიდან დავიწყე საჭადრაკო სტრატეგიების სწავლა. ვიმედოვნებ, რომ შემდეგი წლის ჩემპიონატზე კიდევ უფრო წარმატებულად ვიასპარეზებ.

-დატვირთული გრაფიკის მიუხედავად, ახერხებ, რომ სასწავლო აქტივობებითაც დაკავდე, გვიამბე შენი საქმიანობის შესახებ.

-ამ ეტაპზე, საჭიროებიდან გამომდინარე, ვცდილობ, რომ დიდი დრო დავუთმო ინგლისური ენის შესწავლას, უკვე მეორე წელია ვმონაწილეობ ამერიკის საელჩოს PH International-ის ინგლისური ენის შემსწავლელ ,,Access Program-ში”, ასევე – ვმონაწილეობ ჩვენი კოლეჯის ტერიტორიაზე შექმნილ პროექტში, რომლის თანავტორიც გახლავართ, პროექტი ეხება მესტიაში ველოსიპედების გასაქირავებელ და სერვისცენტრების მოწყობას, ეს პროექტი დაფინანსდა იტალიელი სპონსორის მიერ და, მის ფარგლებში, ცოტა ხნის წინ, სასწავლო ვიზიტით ვესტუმრეთ იტალიას, რათა გაგვევლო ტრენინგები და მიგვეღო უკეთესი გამოცდილება.

-დაბოლოს, შენი სამომავლო გეგმების შესახებ გვიამბე, როგორ გგონია რომელ პროფესიას დაუკავშირებ საკუთარ ცხოვრებას და რატომ?

-ჯერჯერობით, ზუსტად არ მაქვს გადაწყვეტილი ის, თუ კონკრეტულად რომელ პროფესიაზე შევაჩერებ ყურადღებას, მაგრამ ვფიქრობ, რომ ტექნიკური განხრით ავირჩევ მიმართულებას, რადგან  ყველაზე დიდ ინტერესს ჩემში მათემატიკა და ფიზიკა იწვევს. სამომავლო გეგმებს რაც შეეხება, სვანეთი ჩემი ცხოვრების ნაწილია და ვერ წარმომიდგენია ჩემი თავი მის გარეშე, ვაპირებ, რომ უნივერსიტეტში მიღებული განათლებაც ჩემი რეგიონის განვითარებას მოვახმარო.

 

მასალა მოამზადა: თამარ დევდარიანმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
ბიზნესიგამოგონება - ინოვაციაგანათლებასაქართველოტექნოლოგიები

ქართველი ბიოქიმიკოსი სტუდენტის გამოგონება სოციალური პრობლემების წინააღმდეგ

უკვე საუკუნეებია, რაც მეცნიერებისა და მისი სხვადასხვა დარგის მნიშვნელობაზე მსჯელობენ. დღეს ყველა ერთხმად თანხმდება, რომ მეცნიერება მხოლოდ სირთულეებთან და ერთი შეხედვით გაუგებარ ფორმულებთან არაა დაკავშირებული. მეცნიერება ჩვენი ყოველდღიური ცხოვრებაა, რომელსაც ბევრი სიკეთის მოტანა შეუძლია ადამიანებისთვის.

მეცნიერების სოციალურ მნიშვნელობასა და მის მიერ მოტანილ სიკეთეებზე დაფიქრდა ქართველი სტუდენტი, რომელმაც თავის მეწყვილესთან ერთად ძალები გამოსცადა ჰაკათონში და თავისი ინოვაციური გამოგონებით დიდი მოწონებაც დაიმსახურა.

კესი კაციტაძე 21 წლისაა. ის  თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის სან დიეგოს ამერიკულ პროგრამაზე სწავლობს ბიოქიმიის მიმართულებით.

გამომგონებელს არ უწოდებს თავის თავს – უბრალოდ, მეცნიერული პროექტებითაა დაინტერესებული და ცდილობს თავის პროფესიაში თეორიული ცოდნა პრაქტიკულად გამოიყენოს. სწორედ ამ მიზნით, ხშირად მონაწილეობს ჰაკათონებში და სამეცნიერო, ამავდროულად – სოციალური მნიშვნელობის თემებზე მუშაობს.

რა სირთულეები ახლავს გამოგონების პროცესს და რას გეგმავს სამომავლოდ, ამ და სხვა თემებზე ,,დოქტრინას” ახალგაზრდა ბიოქიმიკოსი თავად ესაუბრა.

-გვიამბე შენ გამოგონებაზე, როგორ გაჩნდა იდეა, როგორ დაიწყე მუშაობა, რა სირთულეები შეგხვდა და საბოლოო შედეგი როგორია.

-ბიოქიმიის პროგრამის ფარგლებში წელს,იანვარში ჩატარდა ჰაკათონი სახელწოდებით ,,Hackathon for Kristen-ი”. მისი მიზანი და ორგანიზების მიზეზი საკმაოდ მნიშვნელოვანი იყო. ამერიკაში მცხოვრებ ახალგაზრდა გოგოს, სახელად კრისტენს სჭირდებოდა ადაპტირებული ეტლი, რომლითაც გაუადვილდებოდა პატარა ბავშვის მოვლა. კრისტენი ეტლს არის მიჯაჭვული, რადგანაც წლების წინ სერფინგის შედეგად წელს ქვემოთ პარალიზებული დარჩა. ამ დაავადებას სერფერების მიელოპათია ჰქვია. სწორედ ამ ჰაკათონზე გაჩნდა იდეა, რომ ჩემს კურსელ ნიკა ალავიძესთან ერთად, რომელიც ელექტრული ინჟინერიის მიმართულებით სწავლობს, შეგვექმნა ეტლის მოდელი, რომელსაც ბავშვის ჩასაწვენი იმავე კონსტრუქციაზე აქვს მიმაგრებული. ჩასაწვენი ნაწილი 180 გრადუსით ტრიალებს და მისი სრულიად მოხსნა/დამაგრევაც მარტივადაა მოსახერხებელი ეტლში მჯდომის მიერ.

ამ გამოგონებაზე მუშაობისას ყველაზე დიდი სირთულე კონსტრუქციის უსაფრთხოებაზე ზრუნვა იყო, რადგანაც საქმე პატარა ბავშვს ეხება და კონსტრუქცია სრულიდ  დაცული უნდა იყოს ტექნიკური ხარვეზებისგან. ბაზრის კვლევის შედეგად, ბავშვისთვის ადაპტირებული ეტლის ბევრი ვარიანტი ვიპოვნეთ, თუმცა თითქმის ყველა საკმაოდ დიდი და მძიმე კონსტრუქცია იყო, რაც გულისხმობს ინვალიდის ეტლზე წინიდან მიმაგრებულ ბავშვის მთლიანი ეტლის კონსტრუქციას. მისი გამოყენება მოუხერხებელია და ასევე სახიფათოც ქუჩაში გადაადგილებისას, რადგან თითქმის შეუძლებელია, დაინახო, რა ხდება კონსტრუქციის მიღმა.

ჩვენი ეტლის მოდელი კი მარტივი და მოსახერხებელია. არ არის მძიმე და არც რთული სამართავად. სწორედ ეს არის მისი უნიკალურობა.

-რამდენად რთულია სიახლის შექმნა, რომელიც იქნება სასარგებლო და რამდენხნიანი მუშაობა დასჭირდა ამ ყველაფერს?

-გაგიჩნდეს იდეა, მარტივია. ყოველდღიურ ცხოვრებაში მრავალ სიცარიელეს ვაწყდებით და ვხვდებით, რომ მათი შევსება გაამარტივებდა ცხოვრებას. ეს პირველი ეტაპია, თუმცა შემდეგი ეტაპი უკვე რთულდება. რთულია, ისეთი იდეა შეარჩიო, რომელსაც სამომავლო განვითარების პოტენციალი აქვს და დადებითი შედეგის მოცემა შეუძლია. გასათვალისწინებელია ამ დროს როგორც მოგება, არა მხოლოდ მატერიალური, არამედ მორალური, ისევე რისკები. მესამე ეტაპია იდეის დამუშავება და პროტოტიპის აწყობა, ბოლო ეტაპი კი პროდუქტის მომხმარებლამდე მიწოდებაა.

ყველაზე რთული კი იდეის გაჟღერებისათვის საჭირო ადგილისა და მომენტის შერჩევაა. გაწერილი პროექტი, რომ წარმატებული იყოს, უნდა გყავდეს ადამიანი, რომელიც მის განხორციელებაში გვერდში დაგიდგება, წინასწარ გათვლილი აუდიენცია (არც თუ ისე პატარა), რომელსაც პროექტი დააინტერესებს და ასევე, პროექტის მიზანი იმ პერიოდში ქვეყნის და მსოფლიოს ბაზარზე არსებულ  მოთხოვნებს უნდა პასუხობდეს. ყველაზე რთულ შემთხვევაში კი პროექტის საშუალებით, უნდა შეგეძლოს ადამიანებს ახალი საჭიროება დაანახო, რომელიც აქამდე ბაზარზე პოპულარული არ ყოფილა.

მივიჩნევ, რომ ჰაკათონი კრისტენისთვის სწორედ ის საშუალება იყო, რომლითაც შეგვეძლო საზოგადოებისთვის ბაზარზე ჯერჯერობით არაპოპულარული საჭიროება დაგვენახებინა. იდეის დამუშავებასა და მოდელის შექმნას კი 1 თვის ინტენსიური მუშაობა დასჭირდა.

როდიდან დაინტერესდი გამომგონებლობით და რამ გამოიწვია ეს დაინტერესება ამ სფეროთი?

-კონკრეტულ დღეს ან ფაქტს, რომლის შემდეგაც გამომგონებლობამ დამაინტერესა, ვერ გავიხსენებ. ასე, კონკრეტულად, გამომგონებლის სტატუსიც არ მომირგია. უბრალოდსწავლის პერიოდში, როდესაც ახალ ეტაპზე გადადიხარ, გინდა, შენი ცოდნა გამოიყენო პრაქტიკაში და იმავე ცოდნით დაეხმარო ადამიანებს. ჰაკათონები კი – ზუსტად ამ მიზანს ემსახურება.

-ამჟამად ხომ არ მუშაობ რამე ახალ გამოგონებაზე და თუ მიგიღია მონაწილეობა სხვადასხვა კონკურსშიან საზღვარგარეთ ან საქართველოში?

-ამჟამად ახალ გამოგონებაზე არ ვმუშაობ. თუმცა ზემოთ აღნიშნული ჰაკათონის გარდა, რომელშიც პირველ ადგილზე გავედით, კიდევ ერთ ჰაკათონზე მივიღე მონაწილეობა ნიკა ალავიძესთან ერთად. ეს იყო ამერიკის საელჩოსა და დემოკრატიის ლაბორატორიის ერთობლივი პროექტი ,,კოსმოსური ჰაკათონი”. ამ კონკურსზე მე და ნიკამ მეორე ადგილი დავიკავეთ.

-სამომავლო გეგმების შესახებ რომ გვიამბოთ.

-სამომავლო გეგმები გამომგონებლობის კუთხით ჯერ არ მაქვს. როგორც უკვე აღვნიშნე, გამოგონება წინასწარ არ იგეგმება. იდეა ნებისმიერ წამს, ნებისმიერ ადგილას, ნებისმიერ თემასთან მიმართებით შეიძლება, გაგიჩნდეს. შესაბამისად, მსგავსი სიტუაცია ჯერ არ გამოჩენილა.

შეიძლება იყოს იდეაც, მაგრამ არა საჭირო მოცემულობა ან დრო ამ იდეის გასაჟღერებლად და მასზე სამუშაოდ. თუმცა, ვიცი, რომ გამომგონებელი ერთხელ თუ ,,მოიწამლაგამოგონების ხიბლით, ის მასში რჩება სამუდამოდ და ცხოვრების გარკვეულ ეტაპებზე ეს ,,ინტოქსიკაციააუცილებლად იჩენს თავს.

 

მასალა მოამზადა: ანა ურუშაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
განათლებასაქართველო

მიხეილ ჩხენკელი: ,,მომავალი წლიდან შესაძლოა ეროვნული გამოცდები გაზაფხულზე ჩატარდეს”

,,ეროვნული გამოცდები ივლისში არ უნდა ტარდებოდეს” – ამის შესახებ ჟურნალისტებთან საქართველოს განათლების მინისტრმა განაცხადა, რომელიც 175-ე სკოლაში განთავსებულ საგამოცდო ცენტრში გამოცდების ცენტრის ხელმძღვანელ – მაია მიმინოშვილთან ერთად იმყოფებოდა.

„ივლისში არ უნდა ტარდებოდეს ეროვნული გამოცდები. ჩემი მოსაზრება გახლავთ, რომ შესაძლებელია ეროვნული გამოცდების ჩატარება გაზაფხულზე და მომავალი წლიდან ვიხილავთ სწორედ ამ მიმართულებას, რომ გაზაფხულზე, გაზაფხულის ბოლოს, სემესტრის ბოლოს ჩატარდეს ეროვნული გამოცდები“, – განაცხადა მიხელ ჩხენკელმა.

ერთიანი ეროვნული გამოცდები დღეს დაიწყო. აბიტურიენტები პირველ გამოცდას ქართულ-ენასა და ლიტერატურაში აბარებენ.

(2 და 3 ივლისს) მოსალოდნელი განსაკუთრებით ცხელი დღეების გამო შეიცვალა ერთიანი ეროვნული გამოცდების (ქართული ენისა და ლიტერატურის გამოცდისა და ზოგადი უნარების გამოცდის) განრიგი. რაც შეეხება კონდიცირების სისტემებს, ამ ეტაპზე საქართველოს მასშტაბით სამ საგამოცდო ცენტრში კონდიციონერები მონტაჟდება.

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
განათლებასაქართველო

სიცხეების გამო, ერთიანი ეროვნული გამოცდების განრიგში ცვლილებია

უახლოეს დღეებში (2 და 3 ივლისს) მოსალოდნელი განსაკუთრებით ცხელი დღეების გამო, შეიცვალა ერთიანი ეროვნული გამოცდების (ქართული ენისა და ლიტერატურის გამოცდისა და ზოგადი უნარების გამოცდის) განრიგი:

ქართული ენისა და ლიტერატურის 2 და 3 ივლისისათვის დაგეგმილი მეორე სესია ჩატარდება შესაბამისად 4 და 5 ივლისს, დილით. ანუ, აბიტურიენტები, რომლებიც ქართული ენისა და ლიტერატურის გამოცდაზე უნდა გამოცხადებულიყვნენ 2 ივლისს, 14:00 საათზე, ამ გამოცდას ჩააბარებენ იმავე საგამოცდო ცენტრში, 4 ივლისს, 08:00 საათზე (სესიისათვის რეგისტრაცია დაიწყება 08:00 საათზე, გამოცდა – 09:00 საათზე).

ქართული ენისა და ლიტერატურის გამოცდაზე 3 ივლისს, 14:00 საათზე განაწილებული აბიტურიენტები გამოცდას ჩააბარებენ 5 ივლისს, 08:00 საათზე (სესიისათვის რეგისტრაცია დაიწყება 08:00 საათზე, გამოცდა – 09:00 საათზე).

5 ივლისის ზოგადი უნარების გამოცდის პირველი და მეორე სესია ჩატარდება 7 ივლისს, ანალოგიური თანმიმდევრობით. ანუ, თუ აბიტურიენტი განაწილებული იყო 5 ივლისს 08:00 საათზე, იგი ზოგადი უნარების გამოცდას 7 ივლისს, 08:00 საათზე ჩააბარებს (სესიისათვის რეგისტრაცია დაიწყება 08:00 საათზე, გამოცდა – 09:00 საათზე), ხოლო თუ აბიტურიენტი განაწილებული იყო 5 ივლისს 14:00 საათზე, იგი გამოცდას ჩააბარებს 7 ივლისს 14:00 საათზე (სესიისათვის რეგისტრაცია დაიწყება 14:00 საათზე, გამოცდა 15:00 საათზე).

6 ივლისს გამოცდები უცვლელად ჩატარდება.

იმის გათვალისწინებით, რომ აბიტურიენტების უმეტესობას უკვე ამობეჭდილი აქვს საგამოცდო ბარათი, აბიტურიენტის გვერდზე განთავსებულ ელექტრონულ ბარათში ცვლილებები აღარ შევა. აბიტურიენტი გამოცდაზე პირადობის მოწმობითა და საგამოცდო ბარათით უნდა გამოცხადდეს.

აღნიშნული ცვლილებები აბიტურიენტთა ინტერესების გათვალისწინებით განხორციელდა.

მიუხედავად გამოცდების განრიგში განხორციელებული ცვლილებებისა, აბიტურიენტის გვერდზე განთავსებულ ელექტრონულ ბარათში ცვლილებები აღარ შევა. გამოცდაზე უნდა მობრძანდეთ საგამოცდო ბარათით, რომელშიც მითითებული იქნება ძველი თარიღ(ებ)ი.

სრულად ნახვა
განათლებასაქართველო

საგამოცდო ბარათების ამობეჭდვა აპლიკანტებს დღეიდან შეუძლიათ

საგამოცდო ბარათების ამობეჭდვა აპლიკანტებს დღეიდან შეუძლიათ. ბარათის ამოსაბეჭდად საჭიროა აპლიკანტი შევიდეს ვებგვერდზეonline.naec.ge  რეგისტრაციის დროს გამოყენებული ელექტრონული ფოსტის მისამართითა და ცენტრის მიერ გაგზავნილი ხუთნიშნა კოდით.
პირად გვერდზე (სადაც გაიარა რეგისტრაცია, აირჩია ჩასაბარებელი საგნები და ა. შ.) აპლიკანტმა უნდა გამოიყენოს ღილაკი – ,,დაბეჭდეთ ბარათი”.
მნიშვნელოვანია, რომ ბარათზე მოცემული ყველა ინფორმაცია დაბეჭდილი იყოს მკაფიოდ, ხარვეზების (წყვეტის, ლაქებისა და ა.შ.) გარეშე. ბარათი შეგიძლიათ ამობეჭდოთ შავ-თეთრად სტანდარტულ თაბახის ფურცელზე (A4).
ბარათზე მითითებულია მონაწილის პირადი ინფორმაცია, საგამოცდო ცენტრის მისამართი, გამოცდის დღე და საგამოცდო ცენტრში გამოცხადების დრო.
საგამოცდო ბარათი პირადობის მოწმობასთან ერთად იქნება ყველა აპლიკანტის საშვი გამოცდების მთელი პერიოდის განმავლობაში.

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
განათლებასაქართველო

სოციალურად დაუცველი სტუდენტების სწავლის დასაფინანსებლად სექტემბრიდან საბუთების მიღება იწყება

თბილისის მერია სოციალურად დაუცველი სტუდენტების სწავლის დასაფინანსებლად პირველი სექტემბრიდან საბუთების მიღებას იწყებს.  

სოციალურად დაუცველი და წარმატებული სტუდენტების ხელშეწყობის პროგრამის ფარგლებში,  დაფინანსდებიან ქალაქ თბილისში რეგისტრირებული სოციალურად დაუცველი ოჯახის წევრი სტუდენტები, რომელთა სარეიტინგო ქულა სოციალურად დაუცველი ოჯახების მონაცემთა ერთიან ბაზაში 70 000-ზე ნაკლებია და სწავლობენ სახელმწიფოს მიერ ავტორიზებულ, აკრედიტებულ, სახელმწიფო ან კერძო უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებაში ბაკალავრიატის, მაგისტრატურის ან დოქტორანტურის აკადემიურ საფეხურზე. 

წელს პირველად – დოქტორანტურის სტუდენტები პროგრამის ფარგლებში,  თბილისის მერიისგან დაფინანსებას მიიღებენ. ახალი წესის შესაბამისად მაღალი აკადემიური მოსწრების სტუდენტები სასწავლო გრანტის ფარგლებში  50%- დან 100%-მდე დაფინანსდებიან.

2015-2017 წლებში „სოციალურად დაუცველი სტუდენტების ხელშეწყობის“ პროგრამის ფარგლებში, უკვე დაფინანსდა 5 000-ზე მეტი თბილისში რეგისტრირებული სოციალურად დაუცველი სტუდენტი.  

დაფინანსების მისაღებად სტუდენტმა მერიაში უნდა წარმოადგინოს შემდეგი დოკუმენტაცია: პირადობის მოწმობის ასლი; ამონაწერი სოციალურად დაუცველი ოჯახების ერთიანი ბაზიდან; ცნობა უნივერსიტეტიდან წლიური გადასახადის მითითებით; უნივერსიტეტის საბანკო რეკვიზიტები და ანგარიშფაქტურა; უნივერსიტეტის მიერ გაცემული აკადემიური მოსწრების მაჩვენებელი (გარდა I სემესტრის სტუდენტებისა); I სემესტრის სტუდენტებისათვის სავალდებულოა ერთიან ეროვნულ გამოცდებში მიღებული ქულებისა და შედეგების შესახებ ცნობა; რეკომენდაცია უმაღლესი საგანმანათლებლო დაწესებულებიდან (გარდა I სემესტრის სტუდენტებისა); სამოტივაციო წერილი;

2017-2018 სასწავლო წლის შემოდგომის სემესტრის დაფინანსებისთვის განცხადებები მიიღება მიმდინარე წლის პირველი სექტემბრიდან 24 ნოემბრის ჩათვლით გაგრძელდება.

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
განათლებასაქართველო

ერთიანი ეროვნული გამოცდების ჩატარების თარიღი ცნობილია

გთავაზობთ 2018 წლის ერთიანი ეროვნული გამოცდების ჩატარების განრიგს, რომელსაც გამოცდებისა და შეფასების ეროვნული ცენტრი ავრცელებს:

2-3 ივლისი (პირველი და მეორე სესია) – ქართული ენა დალიტერატურა;

5-6 ივლისი (პირველი და მეორე სესია) – ზოგადი უნარები;

9-10 ივლისი (პირველი და მეორე სესია) – ინგლისური ენა;

– ივლისი (პირველი სესია) – რუსული ენა;

10 – ივლისი (მეორე სესია) – ფრანგული ენა;

10 – ივლისი (პირველი სესია) – გერმანული ენა;

13 – ივლისი (მეორე სესია) – მათემატიკა;

16 – ივლისი (პირველი და მეორე სესია) – გეოგრაფია;

17 – ივლისი (პირველი და მეორე სესია) – ისტორია;

19 – ივლისი (პირველი სესია) – ლიტერატურა;

20 – ივლისი (მეორე სესია) – ბიოლოგია;

24 – ივლისი (პირველი სესია) – სამოქალაქო განათლება;

25 – ივლისი (პირველი სესია) – სახვითი და გამოყენებითი ხელოვნება;

25 – ივლისი (პირველი სესია) – ქიმია;

26 – ივლისი (პირველი სესია) – ფიზიკა.

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
განათლებასაქართველოფილოსოფიაფსიქოლოგია

დიმიტრი უზნაძე – რაზე უნდა იყოს ორიენტირებული სასწავლო პროცესი?

,,სასწავლო პროცესი იმაზე უნდა იყოს ორიენტირებული, რომ მოსწავლეს ადამიანის დამახასიათბელი ერთ–ერთი მოთხოვნილება –ინტელექტუალური მოთხოვნილება (ცნობისმოყვარეობა) ე.წ. სწავლის წყურვილში გადაეზარდოს.”

 

დიმიტრი უზნაძე

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
1 11 12 13 14 15 28
Page 13 of 28