close

მსოფლიო

გამოგონება - ინოვაციამსოფლიოტექნოლოგიებიტრანსპორტი

თვითმართული კატერი ჩინეთში ადამიანებს დახრჩობისგან იცავს

ჩინეთში ინოვაციური კატერი გამოჩნდა – თვითმართული მოწყობილობა ადამიანებს დახრჩობისგან იხსნის.

ინიციატივა მას შემდეგ გაჩნდა, რაც ქალა ჰეფეიში, ტიანის ტბაში 2004 წლიდან დღემდე, ჯამში, 66 ადამიანი დაიხრჩო.

ავტონომიური კამერა აკუსტიკური და ინფრაწითელი სენსორებით, ასევე, კამერითა და GPS–ითაა აღჭურვილი.

სენსორები ტბას სახიფათო და უსაფრთხო ზონებად ჰყოფს და, იმ შემთხვევაში, თუკი ტბაში შესული ადამიანი სახიფათო ზონაში შეცურავს, კატერი სიგნალით გააფრთხილებს, ამავდროულად კი, მაშველებს მისი ლოკაციის კოორდინატებს გადასცემს. თუ ადამიანი მოახერხებს, კატერს ჩაეჭიდოს, თვითმართული მოწყობილობა მას უსაფრთხო ზონამდე მიიყვანს.

მას შემდეგ, რაც კატერი ტბაზე გაჩნდა, არცერთი ადამიანი არ დაღუპულა.

 

წყარო:  https://newsworld.co

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა

სრულად ნახვა
კვლევებიმსოფლიო

რომელია მსოფლიოს ყველაზე ზარმაცი და აქტიური ქვეყნები?

  სტენფორდის უნივერსიტეტის ახალი კვლევის მიხედვით, მსოფლიოში ყველაზე აქტიური და ზარმაცი ქვეყნების რეიტინგი გამოქვეყნდა. კვლევა ფეხის ნაბიჯების რაოდენობაზე დაყრდნობით იძლევა შედეგებს.

სპეციალური აპლიკაციის – Argus-ის მეშვეობით, უნივერსიტეტის მკვლევარებმა 68 მილიონი დღის ტოლფასი მონაცემები დაამუშავეს.

როგორ ამ მონაცემებით გაირკვა, ყველაზე ზარმაცი ქვეყანა ინდონეზიაა, სადაც ადამიანების ნაბიჯების რაოდენობა,  დღის განმავლობაში, 3 513-ის ტოლია, რაც შეეხება ყველაზე აქტიურ ქვეყანას – ეს ჩინეთია, სადაც საშუალო რაოდენობა 6 800-ის ტოლია.

Argus-ის დაინსტალირება სმარტფონებში თავადაც შეგიძლიათ.

 

წყარო:  BBC

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
კვლევებიმსოფლიო

რომელია მსოფლიოს ყველაზე ზარმაცი და აქტიური ქვეყნები?

  სტენფორდის უნივერსიტეტის ახალი კვლევის მიხედვით, მსოფლიოში ყველაზე აქტიური და ზარმაცი ქვეყნების რეიტინგი გამოქვეყნდა. კვლევა ფეხის ნაბიჯების რაოდენობაზე დაყრდნობით იძლევა შედეგებს.

სპეციალური აპლიკაციის – Argus-ის მეშვეობით, უნივერსიტეტის მკვლევარებმა 68 მილიონი დღის ტოლფასი მონაცემები დაამუშავეს.

როგორ ამ მონაცემებით გაირკვა, ყველაზე ზარმაცი ქვეყანა ინდონეზიაა, სადაც ადამიანების ნაბიჯების რაოდენობა,  დღის განმავლობაში, 3 513-ის ტოლია, რაც შეეხება ყველაზე აქტიურ ქვეყანას – ეს ჩინეთია, სადაც საშუალო რაოდენობა 6 800-ის ტოლია.

Argus-ის დაინსტალირება სმარტფონებში თავადაც შეგიძლიათ.

 

წყარო:  BBC

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
მსოფლიოტექნოლოგიები

აშშ-ის ერთ-ერთ კომპანიაში თანამშრომლებს მიკროჩიპებს ჩაუდგამენ

 უისკონსინის შტატის ერთ-ერთი ტექნოლოგიური კომპანია აშშ-ში პირველი იქნება, რომელიც თავის თანამშრომლებს მიკროჩიპის იმპლანტებს ჩაუდგამს. უახლოეს მომავალში, 50 თანამშრომელი, რომელსაც ექნება სურვილი, დაიჩიპება.

ეს ინიციატივა არაა სავალდებულო ,,Three Square Market-ის“ (32M) თანამშრომელთათვის. მსურველებს კი, რადიოსიხშურული იდენტიფიკაციის ჩიპები ხელში, ცერა და საჩვენებელ თითებს შორის ჩაუმაგრდებათ.

ჩიპები ძალიან პატარაა – ფაქტობრივად, ბრინჯის მარცვლის ზომის. ხელმძღვანელების თქმით, ისინი ოფისის თანამშრომლებს საქმეებს გაუმარტივებს და თითქმის ყველაფრის მოგვარება ხელიდან მომდინარე ტალღებზე იქნება დამოკიდებული, მათ შორის, გაყიდვები, კარის გაღება, ოფისის კომპიუტერში შესვლა, ბიზნესბარათების გაზიარება, გადახდა და ა.შ.

ეს იმპლანტები ახლახან გამოჩნდა ბაზარზე და პირველი შვედური კომპანია იყო, რომელმაც ის თანამშრომლებს ჩაუყენა, თუმცა, ეს ინიციატივა კიდევ უფრო ფართო გახდა აშშ-ში რეგისტრირებულ ამ კომპანიაში.

როგორც ირკვევა, თანამშრომელთა ნაწილმა კატეგორიული უარი განაცხადა ,,დაჩიპვაზე“, საბოლოოდ კი, ნახევაზრ მეტი დასთანხმდა ამ შეთავაზებას. მათ, ვინც იმპლანტს ჩაიდგამს, გადაწყვეტილების შეცვლის შემთხვევაში, მისი ამოღებაც შეეძლებათ,

თითოეული ჩიპის ღირებულება დაახლოებით 300 დოლარია.

 

წყარო: ScienceAlert

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
ეს საინტერესოამსოფლიოპოლიტიკა

სახელმწიფოს მოწყობის ძირითადი ფორმები და თავისებურებები

 სახელმწიფოს, მოწყობის ფორმის მიხედვით, ძირითადად, ყოფენ მარტივ და რთულ სახელმწიფოებად.

მარტივ სახელმწიფოებს ასევე მოიხსენებენ როგორც უნიტარულ სახელმწიფოს. ამ ტიპის სახელმწიფოში არსებობს მთელი ქვეყნისთვის საერთო ხელისუფლების უმაღლესი ორგანოები. ქვეყანა იყოფა ადმინისტრაციულ-ტერიტორიულ  ერთეულებად, რომლებსაც ცალ-ცალკე არ აქთ სახელმწიფოს ძირითად ნიშნები. ამ ტიპის სახელმწიფოებია, მაგ: საფრანგეთი, ავსტრია, უნგრეთი, ბელგია და ა.შ.

რთული ანუ ფედერაციული სახელლმწიფოები დაყოფილი არიან გარკვეული მეტი თუ ნაკლები დამოუკიდებლობის მქონე სახელმწიფოებრივ ერთეულებად.

ფედერაციაში შემავალ  თითოეულ წევრ სახელმწიფოს აქვს მმართველობის ორგანოები, რომლებიც მოქმედენემ შესაბამის ტერიტორიაზე, მაგრამ, საბოლოოდ, ემორჩილებიან მთელი ქვეყნის უმაღლეს ორგანოებს. ფედერაციული სახელმწიფოს მოდელებია – აშშ, კანადა, შვეიცარია და სხვა.

ფედერაციისგან განასხვავებენ კონფედერაციას. კონფედერაცია ეწოდება სახელმწიფოთა კავშირს. ამ დროს სახელმწიფოთა საქმიანობა ერთიანდება ერთ ან რამდენიმე დარგში. მაგალითად, სამხედრო-საფინანსო კუთხით.

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
მსოფლიორობოტექნიკა

რობოტმა ფუკუშიმაზე მდნარი ბირთვული საწვავი აღმოაჩინა

დისტანციური მართვის მქონე წყალქვეშა რობოტმა – Little Sunfish-მა, იაპონიაში,  ფუკუშიმაზე მდნარი ბირთვული საწვავის პირველი გამოსახულებები გადაიღო.

მკვრივი, ლავას მსგავსი ქვები და ბელტები მის რეაქტორ 3-ში ჩანს.

თუკი ეს ფაქტი დადასტურდება,  ეს იქნება გაწმენდითი ოპერაციის ძირითადი ეტაპი.

ფუკუშიმას ატომური ელექტროსადგური ცუნამის შედეგად 2011 წელს დაზიანდა.

წყალდიდობის შემდეგ სამი რეაქტორი დაზიანდა. ბირთვული დაბინძურების გამო,  200 000-ზე მეტი ადამიანი იძულებული გახდა საკუთარი სახლი დაეტოვებინა.

დაზიანებული რეაქტორების ნაწილები  რადიაციულად კვლავ უკიდურესად დაბინძურებულია და მის გაწმენდაში რობოტები კი გადამწყვეტ როლს თამაშობენ.

თითოეულ დაზიანებული რეაქტორში საწვავის ნარჩენების არსებობა ექსპლუატაციიდან გამოსვლის პროცესის მნიშვნელოვანი ნაწილია, რომელსაც, სავარაუდოდ, ათეულობით წელი დასჭირდება.

Tokyo Electric Power Company (Tepco)-მ განაცხადა, რომ რობოტ Little Sunfish -გან პარასკევს მიღებული გამოსახულებები მდნარი საწვავის ნიშნის პირველი მნიშვნელოვანი მტკიცებულებაა 2011 წლის კატასტროფის შემდეგ.

რობოტის ირგვლივ ყინულის ლოლუას მსგავსი ობიექტებიც ჩანს, რომელიც რეაქტორის წნევის რეზერვუარის ფსკერზეა მიმაგრებული.

კომპანიის ინფორმაციით, ნივთიერების ანალიზის ჩატარებას გარკვეული დრო სჭირდება.

 

 

წყარო: BBC

მასალა მოამზადა:  თამარ ტაბატაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
მსოფლიორობოტექნიკა

რობოტმა ფუკუშიმაზე მდნარი ბირთვული საწვავი აღმოაჩინა

დისტანციურად მართვადმა წყალქვეშა რობოტმა – Little Sunfish-მა, იაპონიაში,  ფუკუშიმაზ,ე მდნარი ბირთვული საწვავის პირველი გამოსახულებები გადაიღო.

მკვრივი, ლავას მსგავსი ქვები და ბელტები მის რეაქტორ 3-ში ჩანს.

თუკი ეს ფაქტი დადასტურდება,  ეს იქნება გაწმენდითი ოპერაციის ძირითადი ეტაპი.

ფუკუშიმას ატომური ელექტროსადგური ცუნამის შედეგად 2011 წელს დაზიანდა.

წყალდიდობის შემდეგ სამი რეაქტორი დაზიანდა. ბირთვული დაბინძურების გამო,  200 000-ზე მეტი ადამიანი იძულებული გახდა საკუთარი სახლი დაეტოვებინა.

დაზიანებული რეაქტორების ნაწილები  რადიაციულად კვლავ უკიდურესად დაბინძურებულია და მის გაწმენდაში რობოტები კი გადამწყვეტ როლს თამაშობენ.

თითოეულ დაზიანებული რეაქტორში საწვავის ნარჩენების არსებობა ექსპლუატაციიდან გამოსვლის პროცესის მნიშვნელოვანი ნაწილია, რომელსაც, სავარაუდოდ, ათეულობით წელი დასჭირდება.

Tokyo Electric Power Company (Tepco)-მ განაცხადა, რომ რობოტ Little Sunfish -გან პარასკევს მიღებული გამოსახულებები მდნარი საწვავის ნიშნის პირველი მნიშვნელოვანი მტკიცებულებაა 2011 წლის კატასტროფის შემდეგ.

რობოტის ირგვლივ ყინულის ლოლუას მსგავსი ობიექტებიც ჩანს, რომელიც რეაქტორის წნევის რეზერვუარის ფსკერზეა მიმაგრებული.

კომპანიის ინფორმაციით, ნივთიერების ანალიზის ჩატარებას გარკვეული დრო სჭირდება.

 

 

წყარო: BBC

მასალა მოამზადა:  თამარ ტაბატაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
არქიტექტურა/დიზაინიკულტურამსოფლიოსაქართველო

ქართული და იაპონური საცხოვრისების შედარებითი ანალიზი

ეროვნული არქიტექტურა – ეს არის ის სიმფონია, თანაჰარმონიულობა, თანაჰანგობრიობა, რომელიც არის ხელთქმნილსა და ხელთუქმნელს შორის. სახლი წარმოადგენს სივრცეს, რომელიც განსაკუთრებული სახით არის ორგანიზებული, ყოველი ადამიანი გააზრებულად თუ გაუაზრებლლად ცდილობს ამ სივრცის მოწყობას თავისი ყოფაცხოვრების და ტრადიციიდან გამომდინარე.

ტრადიციული არქიტექტურა – ეს არის ქვეყნისა და მისი კულტურის სახე, რომლიც ძირითადად შექმნილია უცნობი ხუროთმოძღვრის მიერ ხალხური ადათწესების გათვალისწინებით. ყველა ერს აქვს მისთვის დამახასიათებელი ტრადიციული საცხოვრებელი სახლი, მათ შორის არის როგორც განსხვავებები, ასევე – მსგავსებები ფუნქციურ თუ  კონსტრუქციულ გადაწყვეტაში, დეკორსა თუ სხვა მახასიათებლებში.

მხოლოდ საკუთარ სახლში შეუძლია ადამიანს იგრძნოს თავი დაცულად და დაისვენოს გარე სამყაროსგან, აქედან გამომდინარე, ისმის კითხვა – რას წარმოადგენს ტრადიციული იაპონური სახლი: „მინკა“ და  ქართული:„ოდა“ სახლი?

სურათი 1: იატაკის ტიპი იაპონონურ საცხოვრისში. წყარო:  jnto.go.jp

სისტემა: იაპონური საცხოვრებელი სახლის სახე (მინკა), შეიძლება იყო ერთნაირი სხვადასხვა ფენის წარმომადგენლებთან, თუმცაღა, ამ სახლების სტრუქტურული შემადგენლობა იცვლებოდა სოციალურ ფენასთან იდენტიფიცირების კონტექსტში. (იხ. სურათი 1).  როგორც წესი შემოსაზღვრული იყო ღობითა და ჭიშკრით, რომელთა ზომა და მოკაზმულობა მეტყველებდა მათი პატრონის სტატუსზე. ზოგადად, სტრუქტურულად, სახლის გეგმა იყო მართკუთხა, ერთსართულიანი, მისი სტრუქტურა, როგორც თანამედროვეობაში ეს ტერმინი დაფუძნდა, იყო კარკასული და სეისმურად მდგრად სისტემას წარმოადგენდა. იატაკის დონე იყო აწეული 0,6 – 0,7 სმ-ით, რაც გამოწვეულია იაპონიის ბუნების ბიოკლიმატური სტატუსკვოთი – სინესტე, სეისმური ზონა.  (იხ. სურათი 2).

სურათი 2: მინკა – სახლის ჭრილი. წყარო: jnto.go.jp

მოძრავი ტიხრები: რომლებიც მიმართულნი იყო ქუჩისკენ, იყო ყრუ, სტატიკური და უმოძრაო, ხოლო ის კედლები რომლებიც გადაჰყურებდა შიდაეზოს, ყოველთვის იყო მოძრავი. მოძრავი კედლები – ,,ამადო” კეთდებოდა მერქნის მყარი ფურცლებისგან და წელიწადის თბილ დროს ხდებოდა მათი დემონტაჟი. ოთახები ერთმანეთისგან გამოყოფილი იყო შიდა მოძრავი კედლებით – ,,ფუსუმათი”. ტრადიციულ იაპონურ სახლში ,,ვაბის” პრინციპის თანახმად, ცოტა ავეჯია. საუკეთესო სახლებში მისაღებ ოთახში ყოველთვის იდგა დაბალი მაგიდა და დამონტაჟებული იყო წიგნების თაროები, აგრეთვე ნიშა – ,,ტოკონომა”, რომელიც მთლიანი სახლის ესთეტიკურ ცენტრს წარმოადგენდა.

სისტემა: ოდა სახლი ფართო გავრცელების არეალს პოულობს დასავლეთ საქართველოში. თავისი გეგმარებითი და მოცლობით-სივრცითი გადაწყვეტილებებით, აღნიშნული საცხოვრისი გამოირჩევა მრავალფეროვნებით, შეგვიძლია გამოვყოთ ,,ოდა სახლის” სამი ძირძველი სახეობა.

I – წარმოადგენს მოგრძო ფორმის ერთი ოთახისგან შემდგარ სახლს, რომელსაც ერთ-ერთი გვერდიდან ერწყმის აივანი, გადახურულია ორქანობიანი სახურავით. (იხ. სურათი  3).

სურათი 3: I ტიპი, ოდა სახლი. წყარო: ეროვნული ბიბლიოთეკა

II – ხასიათდება ერთი, ორი, სამი და, იშვიათ შემთხვევაში, ოთხი ოთახის ჯაჭვით, რომელთა გასწვრივ მოწყობილია ფართო აივანი.

სურათი 4: II ტიპი, ოდა სახლი. წყარო: ეროვნული ბიბლიოთეკა

III – ტიპი შეიცავს ოთახების ორფრთიან განლაგებას, რომელთაც ორივე მხარეს აქვთ აივნები, გეგმარება არის კვადრატული ფორმის და ეს ყოველივე გადახურულია ოთხქანობიანი სახურავით. აქ შეინიშნება სივრცის განვითარების ეტაპები, რთულდება საცხოვრისის შიდაორგანიზება, არსი ცვლილებებისა გამოიხატება იმაში, რომ ოროთახიან საცხოვრებელში სასადილოს გამოეყო მისაღები ოთახი, რომელიც მთავარ ოთახად გადაიქცა, საძინებელს კი გამოეყო მცირე სამეურნეო აივანი.

სურათი 5: III ტიპი, ოდა სახლი. წყარო: ეროვნული ბიბლიოთეკა

იმერეთში, გურიაში, სამეგრელოში, აჭარაში და აფხაზეთში ასეთ სახლებს თავისებური ხასიათი აქვთ.  ამ მიდამოებში განსაკუთრებულად დიდია ატმოსფერული ნალექები, არის მაღალი ტენიანობა, რის შედეგადაც, კარკასული სისტემა გამოიყენება. ზემოხსენებულ რეგიონებში სახლები შენდებოდა ხის და ქვის ბურჯებზე, რომელთა სიმაღლე 0,5 დან 2,5 მეტრამდე იყო. (იხ. სურათი 6)

სურათი 6: ოდა სახლის ფასადი წყარო: ეროვნული ბიბლიოთეკა

,,ოდა  სახლის” თითქმის ყველა სახეობაში გვხვდება გეგმის სრული მიბმა ფასადის გადაწყვეტასთან. კარების და ფანჯრების ჭრილი ძალიან ხშირად განლაგებულია შემდეგი თანმიმდევრობით:

ფანჯარა > კარი > ფანჯარა>კარი >ფანჯარა

       დიდი ოთახი        პატარა ოთახი

მოძრავი ტიხრები: რაც შეეხება ასაკეც ტიხრებს – ისინი, როგორც იაპონიაში, ქართულ სახლშიც გვხვდება, ზოგიერთ ოდა სახლში არის ასაწყობი ტიხრები, რომლებიც   აერთიანებს ორ-სამ მოსაზღვრე ოთახს და იქმნება ერთიანი სივრცე.

აივანი: იაპონურ სახლში გვხვდება ტრადიციული ,,ენგავა”. ეს არის ღია გალერეა, რომელიც მიჰყვება შენობის გარეპერიმეტერს, მას სახლის სახურავი ფარავს.

ენგავა წარმოადგენს მრავალფუნქციურ სირცეს, იგი არის გარედერეფანი, რომელიც აკავშირებს სახლის ყველა ოთახს, (იხ. სურათი  7), ამავე დროს ენგავა იცავს წვიმისგან, თოვლისგან და ზაფხულის სიცხისგან, ის შეიძლება გამოყენებულ იქნას სტუმრების მისაღებ ადგილად, თუმცაღა, სამურაების სახლების შემთხვევაში მასში უნდა ემოძრავა დარაჯს, ისე, რომ არ დაერღვია ოჯახის წევრთა მყუდროება.

სურათი 7: მინკა სახლის ფასადი, ენგავათი. წყარო: jnto.go.jp

ენგავას მთავარი დანიშნულება იყო გარდამავალი სივრცის როლი, გარე და შიდა სამყაროს შორის, სახურავი და მოძრავი დარაბები ,,შიჯი” ენგავას ინტერიერის ნაწილად აქცევს. ხოლო ღია სივრცით ის მიეკუთვნება გარესამყაროს.  ოთახებიდან შეიძლებოდა ენგავაზე მოხვედრა, რომელიც ამყარებდა ურთიერთკავშირს ინტერიერსა და ექსტერიერს შორის, სწორედ ის მოიაზრება ,,შუალედურ სივრცედ”. (იხ. სურათი  8).

სურათი 8: იაპონური ტრადიციული სახლის ჭრილი. წყარო: jnto.go.jp

აივანი: ზემოთ განხილული იაპონური ტრადიციული საცხოვრისის მახასიათებლების და ე.წ.  შუალედური სივრცის ცნების ფონზე შეგვიძლია დავინახვოთ მსგავსება ქართულ ტრადიციულ არქიტექტურასთან, ოდა სახლის სახით, რომელიც უძველესი დროიდან გვხვდება და დღემდეა შემორჩენილი.  ე.წ. შუალედური სივრცე სხვადასხვა სახით გვხვდება დასავლეთ საქართველოს რეგიონების ოდა სახლებში  (იხ. სურათი 9).

სურათი 9: ოდა სახლის აივანი. წყარო: ეროვნული ბიბლიოთეკა

ღია აივნები სხვადასხვა პერიმეტრალური დისლოკაციით გარს უვლის სახლს. ამგვარად, აივანი გარდამავალი სივრცეა ოდა სახლის ეზოსა და თვითონ სახლს შორის. ოთახები განლაგებულია საერთო აივნის გასწვრივ. აივნის სვეტებს შორის მანძილი განსაზღვრავს მის იერსახეს, რომელიც გამშვენებულია უნიკალური ხის ორნამენტებით – აჟურით.

სურათი  10იაპონური ბაღის გეგმა. წყარო: jnto.go.jp

აივნის ტიპის სახით ოჯახის ცხოვრებასთან დაკავშირებული მრავალფუნქციონალურობა იკვეთება, სადაც დიდ როლს თამაშობს ქართული ტრადიციები და სტუმართმოყვარეობა, ხდება სტუმართან შეგებება, გამასპინძლება. აივნით იქმნება ქართველი ადამიანის საცხოვრისის არქიტექტურული სახე, სადაც მისთვის დამახასიათებელი ,,შუალედური სივრცე” არსებობს, ამ მხრივ, ქართული ოდას აივანს უდიდესი მხატვრულ-ესთეტიკური და ფსიქო-ემოციური დატვირთვა აქვს, რაც ახასიათებს იაპონურ გარდამავალ სივრცეს ,,ენგავას”.

ეზო: ეზო, ქვები – ცნობილი ჯუჯა ბაღები – იაპონური ტრადიციიდან და რელიგიდან გამომდინარეობს. ჭიშკრიდან იწყება გახსნილი სივრცე, სიღრმეში მდებარე შენობასთან მისასვლელ გზას ეზო უნდა გაევლო, ეს ეზოები სხვადასხვა ტიპისაა და შუალედური სივრცის ინდივიდუალურ სახეს გვთავაზობს (იხ. სურათი 11).

სურათი 10: იაპონური ბაღი. წყარო: jnto.go.jp

იაპონური ტრადიციული ეზოები – ბაღები, გარდამავალ სივრცედ შეიძლება მოვიაზროთ. ქვის ლოდებისა და ქვიშის ფერდოვანი გამის მეშვეობით ისინი ქმნიან მაღალი ღირებულებების ესთეტიკურ გარემოს (იხ. სურათი 12).

წყარო 11: ქართული ბარის გეგმა. წყარო: ეროვნულ ბიბლიოთეკა

ეზო: „ოდა სახლის” წინ კოინდარით დაფარული ეზოები მისი  წინამოა.  სტუმარი  შემოდის ეზოში, ის უკვე მასპინძლის საცხოვრისშია და ექმნება გარკვეული განწყობილება.

სურათი 12: გადახურული ჭიშკარი

გარდამავალი სივრცის ფუნქციას დასავლეთ საქართველოში ასრულებს ეზო მოლით, რომელშიც მასპინძელი ეგებება სტუმარს. კაკლის ან მუხის ხის ძირში იგი უმასპინძლდება მას ჩირით, თხილით, ხილით, ჭაჭით. ადგილი ჰქონდა ე.წ აპერიტივეს, სანამ დიასახლისი მოამზადებდა სადილს სატრაპეზოდ. (იხ. სურათი 13).

სურათი 13: იაპონური ეზოს ხედი წყარო: jnto.go.jp

ხედი: იაპონური სახლიდან ზემოაღწერილიდან გამომდინარე იყურება შიდა ეზოში ესპლანადით ანუ საკუთარ მიკროსამყაროს პროექციაზე. ყრუ პერიმეტრიალური კედლით იაპონელი ემიჯნება რეალურ გარემოს და იხსნება ექსკლუზიურ – საკუთარ ვირტუალურ სამყაროში.

ხედი: საქართველოში,  უნდა აღინიშნოს, რომ მიუხედავად სახლის ორიენტაციისა, იმერელი კაცი მას აუცილებლად ხედზე ხსნის. ზოგადად ქართველისათვის ხედი გარესამყაროზე – ბუნებაზე პრიორიტეტულია. აქედან გამომდინარე, განწყობას უპირველესი მნიშვნელობა აქვს მათთვის. კონკრეტულ შემთხვევაში, ოდა სახლი იხსნება ყველა შესაძლო ხედებზე ოთხივე მიმართულებით. სახლი გარესამყაროსთან კავშირშია, სტუმართმოყვარეა და ამავე დროს ბუნება არის მისი განუყოფელი ნაწილი. მისი ეზო არის მთელი სამყაროს მისტიკური ანარეკლი და იგი სიმფონიაშია მასთან.

სურათი 14: ქართული ეზოს ხედი

მსგავსებები ნამვილად არსებობს ქართულ და იპოონურ საცხოვრისს შორის, ტრადიციული არქიტექტურის ფორმირებაზე მრავალი ფაქტორი მოქმედებს, მათგან ერთ-ერთი მნიშვნელოვანია ადამიანთა ცხოვრების წესი და ბუნებრივ-კლიმატური პირობები. ხაზი შეიძლება გაესვას იმ მაგალითს, როდესაც ორივე ტრადიციული საცხოვრისის შემთხევაში სახლის იატაკის ნიშნული აწეულია მიწის ზედაპირიდან, აივნების სისტემის მსგვასებას, ბუხრებს,  მოძრავ ტიხრებსა და სხვა დეტალებს.

მეცნიერულად დადგინდა, რომ ოდა სახლის მიწის ზედაპირიდან ყველაზე ოპტიმალური აწევის დონე რეგიონის ბიოკლიმატური ანალიზიდან გამომდინარე ეს არის 0,8 – 0,9 სმ, რაც აგრეთვე საინტერესო პარალელს ავლებს იაპონური საცხოვრებელი სახლების კონსტრუქციასთან და მათ ზომებთან.

თანამედროვე არქიტექტურის შექმნისას იაპონელი არქიტექტორები დიდ ყურადღებას ანიჭებენ შესასვლელს – ,,გარადამავალ სივრცეს”. მათ ნამუშევრებში კარგად ჩანს იაპონური ტრადიციის შენარჩუნება, მისი გაგრძელება და განვითარება. ცნობილი იაპონელი არქიტექტორის – კიშო კუროკავას მოღვაწეობაში მთავარი ადგილი უჭირავს არქიტექტურის ,,მნიშვნელობას”, რომელიც ბადებდა სივრცის შეგრძნებას, ყოველივე ის კი ეყრდნობოდა იაპონურ  კულტურას. მან თავისი მზერა მიაპყრო ნაციონალური კულტურის შესწავლას, ცდილობდა გამოევლინა ესთეტიკის, ხელოვნებისა და ფილოსოფიის საკვანძო მომენტები, ის მივიდა იმ დასკვნამდე, რომ არქიტექტურა უნდა პასუხობდეს იაპონური კულტურის ძირითად პრინციპებს.

ყველასათვის ცნობილი მეტამორფოზის არსი – ცვლილება და გარდაქმნა, კიშო კურკავას არქიტექტურულ თეორიაში უკავშირდება გარდამავალ სივრცეს ანუ იგივე შუალედურ სივრცეს და ორაზროვნებას. მას მიაჩნია, რომ არქიტექტურაში მეტამორფოზა შესაძლებელი გახდა, შუალედური ზონების არსებობის წყალობით. თავის ბოლო ნამუშევრებში კუროკავა ცდილობს შექმნას ისეთი არქიტექტურული სივრცე, რომელიც შეესაბამება იაპონურ მსოფლმხედველობას. იაპონური სივრცის კონცეფციას არასდროს ახასიათებდა გამოკვეთილი საზღვრები, აქ არ ხდებოდა  მკვეთრი გამიჯვნა ინტერიერისა და ექსტერიერის სივრცეებს შორის. მასზე მეტყველებს იაპონური სახლის ტიპოლოგია, რომელსაც წინ ღია სივრცე აქვს.

როცა თანამედროვე ქართულ არქიტექტურა იქმნება,  უნდა შენარჩუნდეს სწორედ ის სული და მნიშვნელობა, რომელიც ახასიათებს ტრადიციულ ქართულ  არქიტექტურას – ეს იქნება რომელიმე კონკრეტულ სივრცე, დეტალი თუ  ის მისტიკა , რომელიც არის სივრცეში და სიტყვებით არ გამოითქმის.

 

გამოყენებული ლიტერატურა: 

[[1]] Crouch, D., & Jonhson, G. (2001). Traditions in Architecture, Africa, America, Asia and Oceania. New York: Oxford University Press.

[2] Davitaia, M. (2000). Concept of kisho kurokawa Architecture and Paradigms of Georgian Architecture. Tbilsi: Georgian Technical Univesity.

[3] Garakanidze, M. (1956). Georgian Traditional Wooden Architecture.

[4] Meparishvili, N. (2016). Traditional Homes of Georgia: The Reason to be Proud. Smithsonian Center for Folklife and Cultural Heritage.

[5] Turner, T. (2011). Asian Gardens, History, Beliefs and Design. New York: Routiedge.

 

 

 

 

 

 

 

დავით ასანიძე

ურბანული და სივრცითი დაგეგმარების მაგისტრი

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ისტორიამსოფლიორელიგია და მეცნიერება

Guardia Svizzera – პაპის ელიტური სამხედრო შენაერთი

  მსოფლიო ისტორიული გამოცდილებიდან ჩვენთვის ცნობილია, რომ პოლიტიკური ლიდერები საკუთარი უსაფრთხოების დასაცავად, პირად საჯარისო შენაერთებს ქმნიდნენ. ისეთებს, როგორებიც იყვნენ: „უკვდავები“ – სპარსეთის იმპერიაში, „მეფის გვარდია“ – ტაილანდში, „საიმპერატორო გვარდია“- საფრანგეთის იმპერიაში. „მონასპა“ – საქართველოს სამეფოში და ა.შ. თუმცა, აღსანიშნავია, რომ ჩამოთვლილ შენაერთთა აბსოლუტური უმრავლესობა პასუხს საერო ხელისუფლის სიცოცხლეზე აგებდა. ამ თვალსაზრისით, ვატიკანის შვეიცარიული გვარდია სრულად განსხვავებული ფენომენია, რომლის მთავარ მოვალეობას, კათოლიკური სარწმუნოებაში უმაღლესი სასულიერო პირის – რომის პაპის დაცვა წარმოადგენს, ამასთან ერთად, მას ევალება სამოციქულო სასახლისა და ვატიკანის შესასვლელთა კონტროლი.

პაპის შვეიცარიული გვარდია არსებობის ისტორიას XV საუკუნიდან იწყებს. ჯერ კიდევ პაპმა სიქსტუს IV-მ (1471-1484, ერისკაცობაში ფრანჩესკო დელლა როვერე) ალიანსი შეკრა შვეიცარიის კონფედერაციასთან და დაიწყო სამხედრო ბარაკების მშენებლობა „ვია პელეგრინოსთან“, რომელშიც დაქირავებული ჯარისკაცები უნდა დაებინავებინა.  გვარდიის წევრები გამოცდილი მებრძოლები უნდა ყოფილიყვნენ. დადებული ხელშეკრულება თავიდან გადაიხედა პაპ ინოკენტი VIII-ის მიერ (1484-1492,  ერისკაცობაში ჯამბატისტა ჩიბო) იმ მოტივით, რომ შვეიცარიელებს ებრძოლათ მილანის დუკას წინააღმდეგ. პაპი ალექსანდრე VI (1492-1503,  ბორჯია (ბორხა) იყენებდა შვეიცარიელ დაქირავებულებს საფრანგეთთან ალიანსის პერიოდში. აღნიშნული ნაბიჯების მიუხედავად, რომის ეკლესიის მიერ ვერ ხერხდებოდა შვეიცარიელების ერთ შენაერთში ინკორპორირება, რაც ქმნიდა პარადოქსულ სიტუაციას, დაქირავებული შვეიცარიელები ხშირად ერთმანეთს ებრძოდნენ საფრანგეთის, პაპის ოლქის, თუ საღვთო რომის იმპერიის სამხედრო რიგებიდან.

იტალიურმა ომებმა (1494-1559)  ბიძგი მისცა პაპის გვარდიის ჩამოყალიბების აუცილებლობას. მაშინ,  როდესაც საფრანგეთის მეფემ შარლ VIII-მ (1483-1498) გადაწყვიტა ნეაპოლზე შეტევა – დაქირავებული შვეიცარიელები ქალაქის დასაცავად შეიკრიბნენ. ყურადღებას იმსახურებს ამ პერიოდის ცნობილი პიროვნება კარდინალი ჯულიანო დელა როვერე – რომელიც შემდგომ პაპი იულიუსი გახდა. ნეაპოლში ყოფნისას იგი კარგად გაეცნო შვეიცარიელთა ბრძოლის მეთოდებს და გაუჩნდა სიმპათიები მათ მიმართ. სწორედ ამ ფაქტმა იქონია მთავარი ზეგავლენა მომავალ პაპზე, რომ შეექმნა საკუთარი გვარდია და დაეკომპლექტებინა იგი შვეიცარიელებით.

იულიუს II – მეომარი პაპი , გვარდიის შექმნის ინიციატორი (ფილმიდან ,,ექსტაზი და აგონია”, 1965)

ალექსანდრე VI ბორჯიას შემდეგ, რომის პაპის ტახტზე – „მეომარი პაპი“, იულიუს II ავიდა (1503-1513)  სახელი მას იულიუს კეისრის საპატივცემულოდ ეწოდა. 1503 წელს მან თხოვნით მიმართა შვეიცარიულ Tagsatzung-ს (საკანონმდებლო ორგანო) რომ გამოეყოთ მისთვის 200 შვეიცარიელი მეომარი. აღნიშნულ პროცესს ხელი შეუწყეს ბავარიელმა ბანკირებმა – ულრიხ და იაკობ ფუგერებმა,  რომლებიც დაინტერესდნენ შესაბამისი ინვესტიციებით.
1505 წლის სექტემბერში, კასპარ ფონ სილენენის მეთაურობით, ურის კანტონიდან 150 შვეიცარიელი დაიძრა იტალიის მიმართულებით. მათი მარში რომზე იანვრამდე გაიწელა. 22 იანვარს მათ შეაბიჯეს რომში, გაიარეს ავრელიანეს კედელი და ეახლნენ პაპ იულიუს II-ს, რომელმაც დალოცა ისინი. ოფიციალურად, სწორედ ეს თარიღი ითვლება პაპის შვეიცარიული გვარდიის დაარსების დღედ.
იბადება კითხვა რატომ მაინცდამაინც შვეიცარიელები?  ამისათვის საინტერესოა გავიაზროთ თუ რა შეხედულებები არსებობდა შვეიცარიელი მებრძოლების მიმართ XVI საუკუნის დასაწყისში.
  ამ საკითხის კვლევისთვის მნიშვნელოვანი წყაროა ნიკოლო მაკიაველი, რენესანსის დროინდელი იტალიელი პოლიტიკური მოაზროვნე, ისტორიკოსი, სამხედრო თეორეტიკოსი, დიპლომატი, ფილოსოფოსი, მწერალი, ჰუმანისტი  და მისი 1532 წელს გამოქვეყნებული ნაშრომი „მთავარი“, სადაც ახასიათებს შვეიცარიელ მებრძოლებს. მიუხედავად იმისა, რომ დაქირავებულ ლაშქრებს იგი არამყარ, უზნეო , მომხვეჭელობაზე ორიენტირებულ ბრბოდ წარმოგვიდგენს, იგი წერს, რომ შვეიცარიელები ყველაზე კარგად შეიარაღებული და ყველაზე მეტად თავისუფალი მეომრები არიან, თუმცა იგი არ ეთანხმებოდა საფრანგეთის მეფის ლუი XI -ის (1461-1483)  სამხედრო პოლიტიკას, რომელმაც გააუქმა სავალდებულო სამსახური და „თავისუფალი მსროლელების“ კორპუსი და შვეიცარიელების დაქირავებას მიჰყო ხელი. შეიქმნა ერთგვარი შერეული ლაშქარი, რომელიც ვერაფერს ხდებოდა შვეიცარიელების დახმარების გარეშე. აქედან ნათელია, რომ შვეიცარიელი მექირავნეები უფრო მაღლა იდგნენ სიძლიერისა და სამხედრო ორგანიზაციის მხრივ. მაკიაველის არგუმენტებიდან უნდა ამოვიკითხოთ შემდეგი, რომ შვეიცარიელი მექირავნეები საკმაოდ კარგი მებრძოლები არიან, ისინი აღემატებიან ფრანგულ შენაერთებს. თუმცა მაკიაველი ითვალისწინებს შვეიცარიელების სისუსტეებსაც,მათ მთავარ პრობლემას ქვეითი ჯარი წარმოადგენს. მას მაგალითად მოჰყავს ესპანელების ფეხოსანთა ჯარი, რომელიც პირისპირ ბრძოლაში ჯაბნის შვეიცარიულს, თუმცა მისი ამგვარი მტკიცება არამყარია, რადგან  იგი თვითონვე აღნიშნავს, რომ საომარ გამოცდილებას ჯერ ბოლომდე არ უთქვამს თავისი სიტყვა.

შვეიცარიელები საკუთარი ბრძოლისუნარიანობით, შემართებით  საკმაოდ ცნობილნი იყვნენ იმდროინდელ ევროპაში, ჯარის წვრთნას, იარაღის მართვასა და დიდი ფორმირებების მანევრირებაზე საკმარისზე მეტი დრო იხარჯებოდა. ამის შედეგად შვეიცარიელთა ქვეითი ჯარი  კავალერიის წინააღმდეგ საშიშ ძალად იქცეოდა. იყვნენ საკმაოდ კარგი ტაქტიკოსები,  მათ არა ერთ ბრძოლაში გამოიჩინეს თავი მაგალითად: 1315 წლის 15 ნოემბერი – მორგარტენის ბრძოლა,  1339 წლის 21 ივნისი- ლაუპენთან ბრძოლა, 1386 წლის 9 ივლისი – ზემპახის ბრძოლა,  1476 წლის 2 მარტი – გრანდსონის ბრძოლა,  1476 წლის 22 ივნისი – მურტენთან ბრძოლა, 1477 წლის 5 იანვარი ნანსის ბრძოლა, აღსანიშნავია, რომ ერთადერთი სახელმწიფო, რომელთანაც შვეიცარიამ  მძიმე მარცხი იწვნია  იყო საფრანგეთი,  1516 წლის  29 ნოემბერს საფრანგეთსა და შვეიცარიას შორის დაიდო ე.წ. „საუკუნო ზავი“, რომლიც მიხედვითაც შვეიცარია აღარ მონაწილეობდა იტალიურ ომებში,  ეს საფრანგეთის მაშინდელი მეფის ფრანსუა I-ის (1515-1547) დამსახურება იყო.
  პაპმა იულიუს II-მ თავის გვარდიას „ეკლესიის თავისუფლების მცველების“ ტიტული მიანიჭა. შვეიცარიული გვარდიის ჩამოყალიბებიდან დაახლოებით 10 წლის შემდეგ დაიწყო მძლავრი რელიგიური რეფორმისტული მოძრაობა ევროპაში. აქვე აღსანიშნავია ერთი ფაქტი, პაპის კურიამ მარტინ ლუთერი ეკლესიიდან 1520 წელს განკვეთა, ხოლო შვეიცარიელ რეფორმისტ ულრიხ (ჰულდრაიხ) ცვინგლის სიფრთხილით ექცეოდა, რადგან მას შეეძლო შვეიცარიელების საჯარისო ნაწილების ამხედრება პაპის წინააღმდეგ, ამიტომაც ერიდებოდა პაპი ლეო X (1513-1521, ერისკაცობაში ჯოვანი დი ლორენცო დე მედიჩი) მასთან დაპირისპირებას.
შვეიცარიული გვარდია სერიოზული გამოწვევების წინაშე დადგა 1527 წელს, როდესაც პაპის ოლქს საღვთო რომის იმპერატორმა კარლოს V-მ (1519-1556) შეუტია. საფრანგეთთან დაპირისპირების შემდეგ 1526 წელს „მადრიდის ხელშეკრულებით“  კარლოსი დაუზავდა მეფე ფრანსუა I-ს, რამაც საშუალება მისცა  აქცენტი რომზე გადაიტანა. პაპ კლიმენტ VII-ის (1523-1534, ერისკაცობაში   ჯულიო მედიჩი)  განკარგულებაში 189 გვარდიელი იყო, ასევე მას ეხმარებოდა 5.000 დაქირავებული კონდოტიერი.  კარლოს V-მ რომი აიღო და გაძარცვა. 189 გვარდიელიდან 147 დაიღუპა, მათ შორის მეთაურიც.  ეს იყო შვეიცარიული გვარდიის ისტორიაში ყველაზე ტრაგიკული მოვლენა. გადარჩენილი 40-იოდე მეომრით, პაპმა კლიმენტმა თავი პასეტო დი ბორჯოს შეაფარა.
გვარდიელების არსებობის საკითხი კითხვის ნიშნის ქვეშ იდგა მანამ, სანამ პაპმა პავლე III-მ (1534-1549, ერისკაცობაში ალესანდრო ფარნეზე) არ აღადგინა იგი უწინდებური ფორმით და სათავეში ჩაუყენა იოსტ ფონ მეგგენი. შვეიცარიული გვარდია არსებობას განაგრძობდა.

XVI საუკუნეში ევროპაში მნიშვნელოვანი ცვლილებები ხდება, საკმაოდ აქტიურობდა ოსმალეთის იმპერია, რომელიც  უკვე მსოფლიოს ერთ-ერთ უძლიერეს სახელმწიფოდ ყალიბდებოდა. ეს, რა თქმა უნდა , საფრთხეს წარმოადგენდა ქრისტიანული სამყაროსთვის.

ლეპანტო

1571 წლის 7 ოქტომბერს  ლეპანტოსთან, ევროპულმა სახელმწიფოებმა ვენეციის, ესპანეთისა და გენუას მეთაურობით, საღვთო ლიგის ფარგლებში, საზღვაო ძალები შეაერთეს და ოსმალთა ფლოტს დაუპირისპირდნენ. ამ ეპოქალურ ბრძოლაში , რომელიც ევროპელთა გამარჯვებით დასრულდა – იბრძოდა პაპ პიუს V-ის (1566-1572,  ერისკაცობაში ანტონიო გისლიერი) 12 გვარდიელი ადმირალ მერკანტონიო კოლონას მხარდამხარ, მათ ასევე ეხმარებოდათ პაპის მიერ გაგზავნილი 7 გალერა. ასევე საინტერესოა, რომ ამ ბრძოლაში მონაწილეობდა ცნობილი ესპანელი მწერალი მიგელ დე სერვანტეს საავედრა, რომელიც დაიჭრა კიდეც. ბრძლაში დაიღუპა ოსმალთა ფლოტის მეთაური სუფი ალი ფაშა.
საკმაოდ მძიმე ვითარება იყო XVIII საუკუნის მიწურულს,  1799 წელს შვეიცარიული გვარდია დაიშალა,  პაპ  პიუს VI-სთან (1775-1799,  ერისკაცობაში  ჯოვანი ანჯელო ბრასკი)  ერთად მეთაურიც გადასახლებაში წავიდა. მაგრამ შემდგომ ვითარება შეიცვალა,  1801 წელს  პაპმა პიუს VII-მ (1800-1823, ერისკაცობაში ბარნაბა ნიკოლო მარია ლუიჯი კიარამონტი) კვლავ აღადგინა გვარდია.
განსაკუთრებით საინტერესოა XIX-XX საუკუნეები შვეიცარიული გვარდიის განვითარებაში. ამ პერიოდში, გვარდია იქცა ცერემონიულ ელემენტად, იგი ნაკლებად მონაწილეობდა სამხედრო დაპირისპირებებში. ამას ემატებოდა მრავალიპრობლემა. მათ შორის ისიც, რომ გვარდიელთა დიდი ნაწილი იყო მოწვეული არა შვეიცარიიდან, არამედ , საკუთრივ , იტალიის ტერიტორიებიდან. განსაკუთრებით , დედაქალაქ რომიდან.

თანამედროვე შვეიცარიული გვარდიის სახე განსაზღვრა ჟიულ რეპონმა, რომელიც იყო გვარდიის მეთაური 1910-1921 წლებში. მან აღადგინა ძველი ტრადიცია შვეიცარიელების დაქირავების შესახებ და დაიწყო მათი სამხედრო გადამზადება. ის ცდილობდა ახალი ტენდენციებისთვის აეწყო ფეხი და თანამედროვე ცეცხლსასროლი იარაღით აღეჭურვა გვარდია, თუმცა პაპმა პიუს X-მ (1903-1914, ერისკაცობაში ჯუზეპე მელკიორე სარტო)  ამ უკანასკნელი ჩანაფიქრის განხორციელება აუკრძალა. რეპონმა ასევე სცადა ფორმის მოდერნიზება და ეს გამოუვიდა კიდეც. თუმცა, უმნიშვნელოვანესი ძველი შტრიხები  უცვლელად დატოვა. მან გადაახალისა გვარდიელთა ფორმა და შექმნა კლასიკური რენესანსული სტილის უნიფორმები. რეფორმა 1914 წლისთვის დასრულდა. ითვლება, რომ ყოფილიყვნენ პაპის გვარდიელებისთვის სამხედრო ფორმა შეკერა ცნობილმა იტალიელმა მხატვარმა და არქიტექტორმა რაფაელმა, ასევე არსებობს მეორე ვერსიაც, რომელიც უნიფორმების ავტორად მიქელანჯელო ბუანაროტის მოიაზრებს.

შვეიცარიელების სამოსს „გალა“ ეწოდება. იგი გვხვდება ორი ვარიანტით: გალა და გრანდ გალა. ეს უკანასკნელი გამოიყენება მნიშვნელოვანი ცერემონიებისას,როდესაც შვეიცარიელები მუზარადსა და მეტალის აბჯარს ირგებენ.
1929 წელს მოხდა მნიშვნელოვანი მოვლენა იტალიის ისტორიაში, 11 თებერვალს დაიდო  ლატერანის ხელშეკრულება, ხელი მოაწერეს პრემიერ-მინისტრმა ბენიტო მუსოლინიმ იტალიის მეფე ვიქტორ ემანუელ III-ის მხრიდან და ვატიკანის სახელმწიფო მდივანმა პიეტრო გასპარიმ პაპი პიუს XI-ის (1922-1939, ერისკაცობაში აკილე ამბროჯო დამიანო რატი მხრიდან. იტალიის პრემიერმა მუსოლინიმ აღადგინა პაპის სახელმწიფო და იგი შემოსაზღვრა 44 ჰექტარით, რომის ტერიტორიაზე. პაპის სახელმწიფოს ეწოდა ვატიკანი და გახდა ანკლავი, სახელმწიფო-სახელმწიფოში. ვატიკანის სახელმწიფოს შექმნამ შვეიცარიულ გვარდიაზეც იქონია გავლენა. თუ ეს უკანასკნელი და მასთან ერთად პალატინის, დიდგვაროვანთა გვარდია უკვე ცერემონიულ ხასიათს ატარებდა, ვატიკანის უსაფრთხოების გარანტად გამოვიდა ჟანდარმერია, რომელმაც მოიპოვა რეალური უფლებები. პალატინისა და დიდგვაროვანთა გვარდია 1970 წელს გააუქმა პაპმა  პავლე VI-მ (1963-1978, ერისკაცობაში ჯოვანი ბატისტა ენრიკო ანტონიო მარია მონტინი)  შვეიცარიული გვარდია ვატიკანისა და პაპის ძალაუფლების ერთგვარ ცერემონიულ სიმბოლოდ იქცა. ამავდროულად, ჟანდარმერია ტრანსფორმირდა ცენტრალური დაცვის ორგანოდ. პავლე VI-მ ასევე შეამცირა გვარდიელების რაოდენობა 90 კაცამდე.  შემდეგ პაპმაიოანე პავლე II-მ (1978-2005, ერისკაცობაში კაროლ იოზეფ ვოიტილა) 1979 წელს,  გვარდიელების რაოდენობა 100-მდე გაზარდა.
1981 წლის 13 მაისის შემდეგ,რაც პაპ იოანე-პავლე II-ს თავს დაესხა ალი აღჯა, შვეიცარიულ გვარდიას მიეცა შედარებით მეტი უფლებები. გადაიხედა შეიარაღება, ისინი აღიჭურვნენ ცეცხლსასროლი იარაღით, ამ ღონისძიებების შედეგად საკმაოდ გამკაცრდა პაპის დაცვის სისტემა.

გამომდინარე იქედან, რომ ყველა ინსტიტუცია ეხვევა რაიმე სახის სკანდალში, გამონაკლისს არც შვეიცარიული გვარდია წარმოადგენს. 1998 წელს ვატიკანში მოკლეს ალიოზ ესტერმანი, რომელიც რამდენიმე დღის წინ გახდა შვეიცარიული გვარდიის მეთაური. ესტერმანი, თავის ცოლთან ერთად, სიცოცხლეს გამოასალმა ახალგაზრდა გვარდიელმა ჩედრიკ ტორნეიმ, რომელმაც შემდეგ თავი მოიკლა. ესტერმანის მკვლელობამ მალევე მიიქცია საერთაშორისო საზოგადოების ყურადღება. დღევანდელი მონაცემებით, დასახელებულია დანაშაულის 4 ძირითადი ვერსია: რომ ის „შტაზის“ აგენტი იყო, მას ბრალი ედება სოდომისტობაში, ტორნეისთან. ვატიკანის მთავარი ეგზორცისტის, გაბრიელ ამორტას თქმით,  ყოველივე ეშმაკის მზაკვრობის შედეგია. ეს მოვლენა იქცა ერთ-ერთ სკანდალად ვატიკანის და შვეიცარიული გვარდიის არსებობის ისტორიაში.
XXI საუკუნის შვეიცარიული გვარდიის ტენდენციები უნდა განისაზღვროს ორი პაპის – ბენედიქტე XVI-სა (2005-2013, ერისკაცობაში იოზეფ ალოიზ რაცინგერი) და ფრანცისკე I-ის (2013-დან დღემდე, ერისკაცობაში ხორხე მარიო ბერგოლიო) მოღვაწეობის მაგალითზე.  2006 წელს , გვარდიის 500 წლისთავის აღსანიშნავად, 80-მა შვეიცარიელმა გაიარა ის გზა, რომელიც 1506 წელს კაპიტანმა კასპარ ფონ სილენენმა, 150 კაცით. ამავე წელს მწუხარებით აღინიშნა კარლ V-ის ლაშქრობა რომში, რასაც გვარდიელთა უმრავლესობის სიკვდილი მოჰყვა. პაპ ფრანცისკესთან დაკავშირებით უნდა ვთქვათ, რომ 2014 წელს მან გადააყენა შვეიცარიული გვარდიის მეთაური დენიელ ანრიგი და მის მაგივრად შეირჩა ქრისტოფერ გრაფი, რომელიც დღემდე მეთაურობს ელიტურ რაზმს.

შვეიცარიელები პაპ ფრანცისკეს სამსახურში

რაც შეეხება შვეიცარიული გვარდიის ორგანიზაციულ სტრუქტურას, საინტერესოა მისი შემადგენლობა: ობერსტი- პოლკოვნიკი, შვეიცარიული გვარდიის მეთაური. მას მოჰყვება ობერსტლეიტენანტი, ვიცე-მეთაური, შემდეგ კაპელანი, მაიორი და ჰაუპტმანი-იგივე კაპიტანი. რანგობრივად, მეორე კატეგორიას შეადგენენ უნტერ-ოფიცრები: ფელდბეფელი, ვოჩმაისტერი – უფროსი სერჟანტი, კაპრალი და ვიცე კაპრალი. ყველაზე დაბალის საფეხური ორგანიზაციაში არის ალებარდისტი.

ასევე საინტერესოა ვისაუბროთ კრიტერიუმებზე, რომლის მიხედვითაც ხდება შვეიცარიელების გვარდიაში რეკრუტირება. თუ შვეიცარიულ გვარდიაში მოხვედრა გსურთ თქვენ  აუცილებლად უნდა იყოთ რომაელი კათოლიკე, შვეიცარიელი, 19-დან 30-წლამდე, მინიმუმ 1.74მ სიმაღლის, უცოლო, სამეცნიერო ხარისხით და შესაბამისი დიპლომით, კარგი ფიზიკური მონაცემებით.

ამასთან ერთად, აღსანიშნავია, რომ პაპის სახელმწიფოს ისტორიაში, შვეიცარიული გვარდიის გვერდით, ბევრი ელიტური რაზმი არსებულა, მაგალითად: პალატინის გვარდია, კორსიკული გვარდია, ზუავის საჯარისო შენაერთები, თუმცა ისინი სხვადასხვა დროს დაიშალნენ და დღეს აღარ არსებობენ. შვეიცარიული გვარდია კი დღესაც აქტიურად განაგრძობს ვატიკანში მოღვაწეობას. განსაკუთრებით ნიშანდობლივია, რომ გვარდიელებს გაცნობიერებული აქვთ თავიანთი მდგომარეობა, ზოგიერთი გვარდიელის წინაპარი ემსახურებოდა კიდეც სხვადასხვა პაპს, ახალი გვარდიელებისთვის კი ეს დიდი გამოწვევა, დიდი  პატივია და შესაბამისად, ცდილობენ ღირსეულად შეასრულონ თავიანთი ისტორიული მოვალეობა.

 

 

მასალა მოამზადა: გიგა ჩალიგავამ, ვიტალი მაჭავარიანმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

 გამოყენებული ლიტერატურა:

  1. მაკიაველი, ნიკოლო. „მთავარი“ შესავალი თანამედროვე აზროვნებაში,თბილისი, 2014წ.
  2. სტოურტონი, ედუარდ. „იოანე პავლე II”, თბილისი, 2013 წ.
  3. ხოფერია, ნიკა. „კონდოტიერობა: ომის მეთოდები რენესანსულ იტალიაში (XIV-XVსს.)“, სამხედრო ისტორიის ბლოგი.
  4. კუტალია გურამ, მამისთვალიშვილი ელდარ, კალანდია ნარგიზა  „დასავლეთ ევროპის შუა საუკუნეების ისტორია“,  თბილისი 2015 წ.
  5. რედაქტორი მურმან პაპაშვილი „დასავლეთ ევროპის ისტორია (XVI ს)“  თბილისი 2015 წ.
  6. მურმან პაპაშვილი სალექციო კურსი -ომების ხელოვნება
  7. ru / “Несколько интересных фактов о швейцарской гвардии”,2016.
    http://pikabu.ru/story/faktyi_o_shveytsarskoy_gvardii_4712726
  8. Wikipedia.org/ “Pontificial Swiss Guard”,
    https://en.wikipedia.org/wiki/Pontifical_Swiss_Guard
  9. Aif.ru/ “Личное войско Папы Римского: 8 фактов про Швейцарскую гвардию Ватикана” 2016.
    http://www.aif.ru/dontknows/eternal/lichnoe_voysko_papy_rimskogo_8_faktov_pro_shveycarskuyu_gvardiyu_vatikana
  10. http://angelusnews.com/ The Swiss Guard is more than an army – it’s a school of faith”, 2017.
    http://angelusnews.com/articles/the-swiss-guard-is-more-than-an-army-a-it-s-a-school-of-faith
  11. En.Radiovaticana.va/ “Pope Francis welcomes new Swiss Guards recruits”, 2017.
    http://en.radiovaticana.va/news/2017/05/06/pope_francis_welcomes_new_swiss_guards_recruits/1310442
  12. va / “Swiss Guard: History”.
    http://www.vatican.va/roman_curia/swiss_guard/swissguard/storia_en.htm
  13. com/ What is it like to be in the Swiss Guard?
    https://www.quora.com/What-is-it-like-to-be-in-the-Swiss-Guard
სრულად ნახვა
კვლევებიმედიცინამსოფლიო

ტიპი-1 დიაბეტის ვაქცინას ადამიანებზე 2018 წელს გამოცდიან

მეცნიერები აცხადებენ, რომ ბავშვებში ტიპი-1 დიაბეტის პრევენციისთვის საჭირო ვაქცინა კლინიკური ცდებისთვის მზად 2018 წელს იქნება.

ვაქცინა წამალი არ გახლავთ და ის დაავადების სრულად აღმოფხვრას ვერ უზრუნველყოფს, თუმცა ვირუსის მიმართ იმუნიტეტს აძლიერებს, ეს კი, თავის მხრივ, დაავადების ყოველწლიურ სტატისტიკას შეამცირებს.

ტიპი-1 შაქრიანი დიაბეტი სისტემური ჰეტეროგენული დაავადებაა, განპირობებული ინსულინის აბსოლუტური უკმარისობით, რომელიც იწვევს ორგანიზმში ნივთიერებათა ცვლის დარღვევას. შაქრიანი დიაბეტი ტიპი 1 ავტოიმუნური დაავადებაა, რომელიც ინდუცირდება ვირუსული, ასევე სხვადასხვა მწვავე ან ქრონიკული ინფექციით, რომლებიც მოქმედებენ გენეტიკური წინასწარგანწყობის ფონზე.

ეჭვგარეშეა, რომ ეს კომპლექსური დაავადებაა ამ პროცესის გამომწვევი მრავალი გზა არსებობს. ერთ-ერთი მაგალითი, რომელიც თამპერის უნივერსიტეტის ვირუსოლოგმა ჰეიკი ჰოტიმ დაადგინა, ენტეროვირუსის ტიპია.

ენტეროვირუსები ახალშობილებში ხშირია, დაავადებათა კონტროლისა და პრევენციის ცენტრების (CDC) კვლევის თანახმად, 2007 წელს აშშ-ში 444 ცნობილი ენტეროვირუსის შემთხვევების მეოთხედი Coxsackievirus B1 (CVB1)-გან იყო გამოწვეული. ზოგიერთი ამ ბავშვისთვის, ეს შესაძლოა განუკურნებელი დაავადების დასაწყისი ყოფილიყო.

„მონაცემების თანახმად, CVB1- ის ინფიცირებულ ბავშვთა დაახლოებით 5 პროცენტს ტიპი 1 დიაბეტი განუვითარდა”, – წერენ მკვლევარები 2014 წლის კვლევაში.

შესაძლოა, ეს მაჩვენებელი დიდი არ ჩანს, მაგრამ ტიპი 1 დიაბეტით მთელს მსოფლიოში ყოველწლიურად ასობით ჩვილი ავადდება. თუ CVB ჯგუფის სხვა წევრები ასევე ხელს უწყობენ ბეტა-უჯრედის აუტოიმუნურობას ეს რიცხვები შეიძლება უფრო მაღალიც იყოს.

ექსპერტები მიიჩნევენ, რომ თუ ყველაფერი კარგად წავა, ახლადშექმნილმა ვაქცინამ შესაძლოა ამ ტენდენციას წერტილი დაუსვას. ვაქცინის ეფექტურობა და უსაფრთხოება თაგვებზე უკვე გამოსცადეს. შემდეგი ეტაპი კი ვაქცინის ადამიანებზე დატესტვაა, რაც პრე-კლინიკური კვლევებით უნდა დაიწყოს.

მკვლევარების ვარაუდით, ვაქცინამ შესაძლოა ენტეროვირუსული ინფექციებიც შეამციროს.

 

წყარო: http://www.sciencealert.com/

მასალა მოამზადა:  თამარ ტაბატაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
1 78 79 80 81 82 90
Page 80 of 90