close

პოლიტიკა

ისტორიაპოლიტიკასაქართველო

,,დაიხსომეთ ეს დღე! – 1992 წლის 31 ივლისი“ – ედუარდ შევარდნაძე

 ,,ეს-ეს არის ნიუ-იორკიდან მივიღეთ ცნობა: გაერთიანებული ერების ორგანიზაციის გენერალურმა ასამბლეამ ერთხმად მიიღო საქართველო თავის რიგებში.

დღევანდელი დღე – 1992 წლის 31 ივლისი ღირსია, რომ სამუდამოდ აღიბეჭდოს ჩვენს ხსოვნაში, ჩვენს მატიანეში.

შეგახსენებთ: 1918 წელს საქართველოს დამოუკიდებლობის გამოცხადების შემდეგ მაშინდელმა ხელისუფლებამ ყველაფერი იღონა, რათა ჩვენი ქვეყანა ერთა ლიგაში მიეღოთ.

ქვეყნის დამოუკიდებლობა უნდა ეყრდნობოდეს მის აღიარებას საერთაშორისო თანამეგობრობის მიერ და შესვლას ხალხთა ოჯახში, – ასე მიაჩნდათ საქართველოს პირველი რესპუბლიკის ლიდერებს, და სრულიად მართალნიც იყვნენ. მაგრამ მიზეზთა გამო, რომელთა შესახებ ახლა ნუ ვიმსჯელებთ, ჩვენი ქვეყანა ერთა ლიგაში არ მიიღეს.

დასავლეთმა ორნახევარი საუკუნის მანძილზე ორჯერ აქცია ზურგი საქართველოს – არ გვაღიარა, არ დაგვიცვა. ეს იყო ისტორიული უსამართლობა, რამაც ორჯერვე ეროვნული კატასტროფა გამოიწვია.

ისტორიულ პარალელებს ყოველთვის ახლავთ საფრთხე რეალური სურათის დამახინჯებისა. მაგრამ მაინც ვიტყვი, რომ ამჯერეადაც რაღაც მსგავსი შეიძლება მომხდარიყო.

საქართველოს სახელმწიფო დამოუკიდებლობის ფართო საერთაშორისო აღიარება და, რაც არანაკლებ მნიშვნელოვანია, – დიპლომატიურ ურთიერთობათა დამყარება წლეულს გაზაფხულზე დაიწყო. ჩვენი მეგობრები, ევროპისა და ამერიკის თვალსაჩინო სახელმწიფო მოღვაწეები, შეუდგნენ ინტენსიურ დიპლომატიურ საქმიანობას, რათა საქართველო ევროპის უშიშროებისა და თანამშრომლობის თათბირის წევრი გამხდარიყო. ინგლისის შუამდგომლობით, რომელიც უშიშროების საბჭოს ერთ-ერთი მუდმივი წევრია, დაიწყო საქართველოს გაეროში მიღების საკითხის განხილვა.

22 ივნისს სოჭში რუსეთის პრეზიდენტ ბორის ელცინთან შესახვედრად გამგზავრების წინადღით, შევიტყვეთ რომ უშიშროების საბჭომ გადადო ამ საკითხის განხილვა. ჩვენ იძულებულნი გავხდით, რომ საკუთარი თავისთვის გვეკითხა: ასეთ ვითარებაში არის კი საჭირო სოჭში გამგზავრება? პასუხად გვითხრეს, რომ ეს რაღაც გაუგებრობაა, რომ საქართველოს შესვლას გაეროში არავინ ეღობება და ა.შ.

მაგრამ მომდევნო დღის ამბებმა დაგვარწმუნა, რომ პრობლემა არსებობდა: სოჭის მოლაპარაკებები, სადაც ჩვენ ტელედეპარტამენტის შენობაზე თავდსხმის და მისი განთავისუფლების შემდეგ მოვხვდით, არცთუ იოლად წარიმართა. ვიტყვი მხოლოდ, რომ დასკვნით დოკუმენტში დაფიქსირდა რუსეთის თანდგომა ჩვენი სწრაფვისადმი – გავხდეთ გაერთაიენბული ერების ორგანიზაციის წევრი.

 დღეს ეს აღსრულდა.

ჩვენ ყოფილი საბჭოთა კავშირის სხვა რესპუბლიკებზე გვიან გავწევრიანდით გაეროში. ჩვენ ვართ გაერთიანებულ ერთა ოჯახში მიღებული ერთადერთი სახელმწიფო, რომელსაც ჯერჯერობით არ ჰყავს ლეგიტიმური ხელისუფლება.

რატომ მოხდა პირველი, ვფიქრობ, ახსნა-განმარტებას არ საჭიროებს. რატომ მოხდა მეორე – აუცილებელია ითქვას. მსოფლიო თანამეგობრობამ დაიჯერა, რომ დავიცავთ გაეროს წესდების დებულბებსა და პრინციპებს, რომ ვესწრაფვით ჩავატაროთ დემოკრატიული არჩევნები, მშვიდობიანად მოვაგვარებთ ქართველთა და ოსთა კონფლიქტს, მივაღწევთ პოლიტიკური ვითარების სტაბილიზაციას, პატივს ვცემთ ადამიანის, ერის, ეროვნულ უმცირესობათა უფლებებს, ჩავატარებთ ეკონომიკურ რეფორმას, დავამკვიდრებთ სამოქალაქო თავისუფლებათა საფუძვლებს.

მას, ვინც ამ მიზანთა მიღწევაში გვიშლის ხელს, შეგნებულად თუ შეუგნებლად, ჩვენი სამშობლო მიჰყავს დამღუპველი იზოლირებისაკენ.

  გაეროს წევრობა საქართველოსთვის ძალიან ბევრს ნიშნავს.

ეს არის პირველყოვლისა ისტორიული სამართლიანობის აღდგენა. საქართველოს უფლების და ადგილის დამკვიდრება მსოფლიო თანამეგობრობაში, როგორც სხვა ცივილიზებულ ქვეყანათა თანასწორისა.

გაეროში საქართველოს წევრობა ნიშნავს შედგომას მსოფლიოს უმაღლეს ტრიბუნაზე, რომლიდანაც ჩვენი ხმა ყველგან გაისმება და რომლის საშუალებითაც დავიცავთ ჩვენს სიმართლეს.

გაეროს წევრობა ნიშნავს დასრულებას საქართველოს დამოუკიდებლობის აღიარების პროცესისას და მსოფლიო თანამეგობრობის მიერ ჩვენი ქვეყნის დაცვის უფლების მოპოვებას.

გაეროს წევრობა საქართველოს ანიჭებს საერთაშორისო ურთიერთობის, იდეების, ღირებულებების მსოფლიო გაცვლა-გამოცვლაში მონაწილეობის, ადამიანის გონისა და გამოცდილების ყველა დიდი მონაგარით გამდიდრების ფართო საშუალებებს.

ფაქტობრივად, 1992 წლის 31 ივლისს დაიბადა ახალი საქართველო. ოღონდ უნდა ითქვას, რომ მისი ზრდა, დავაჟკაცება დამოკიდებულია არა მხოლოდ მინიჭებულ უფლებათა გამოყენებაზე. გაეროს წევრობა პირველყოვლისა ნიშნავს პასუხისმგებლური ქცევის ნორმათა დაცვას შინაც და სახელმწიფოთაშორის ურთიერთობაშიც. თუ გსურთ იყოთ მიღებული წესიერ საზოგადოებაში, დაიცავით იქ მიღებული წესები.

ვიცი, რომ ჩვენში ეს ყველას არ სურს. ხოლო, ვისაც სურს, ყოველთვის არ შეუძლია. მაგრამ ლაპარაკი ჩვენი თანამემამულეების აბსოლუტურ უმრავლესობაზეა. მათზე, ვისაც ძალუძს შესძინოს თავის ქვეყანას ის თვისებები და ღირსებები, რაც აუცილებელია გაერთიანებული ერების ორგანიზაციის წევრობისათვის.

  დავიმახსოვრეთ ეს დღე – 1992 წლის 31 ივლისი. იგი თანაბრად ეკუთვნის ჩვენს ისტორიასაც, ჩვენს მომავალსაც.

შევარდნაძე ედუარდ, სახელმწიფო საბჭოს ხელმძღვანელი.“

 

წყარო: npl.gov.ge

გაზ. „საქართველოს რესპუბლიკა“|N144(423).
1992

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
ისტორიაპოლიტიკასამართალისაქართველო

კონსტიტუციონალიზმის მოკლე ისტორია საქართველოში

 საქართველოს კონსტიტუციონალიზმის ისტორია იწყება მე-20 საუკუნეში, როდესაც 1918 წლის 26მაისს საქართველოს დემოკრატიულმა რესპუბლიკამ საქართველოს დამოუკიდებლობის აქტი მიიღო და დაიწყო კონსტიტუციის შემუშავება. საქართველოს პირველი კონსტიტუცია 1921 წლის თებერვალში იქნა მიღებული დამფუძნებელი კრების მიერ. მიუხედავად იმისა რომ ამ კონსტიტუციამ მხოლოდ 4 დღე იმოქმედა, იგი ძალიან დიდი მნიშვნელობის აქტია, ვინაიდან მან მმართველობის ფორმად აღიარა დემოკრატიული რესპუბლიკა.

რუსეთის მიერ საქართველოს ანექსიის შემდეგ საქართველოში ოთხი კონსტიტუცია მოქმედებდა. 1922 წელს მიღებულ იქნა პირველი საბჭოთა კონსტიტუცია, რომელმაც გააუქმა კერძო საკუთრება და შეზღუდა საარჩევნო უფლებები. 1927 წლის 4 აპრილს მიღებულ იქნა რიგით მეორე კონსტიტუცია. კონსიტუციით სახელმწიფოს გამგებლობას არ განეკუთვნებოდა საგარეო, საზღვაო და თავდაცვის საკითხები. განისაზღვრა აჭარისა და სამხრეთ ოსეთის ავტონომიურობის საკითხი. აფხაზეთი შევიდა საქართველოს რესპუბლიკის შემადგენლობაში, როგორც მოკავშირე საბჭოთა სოციალისტური რესპუბლიკა.

  1997 წელს 13 თებერვალს მიიღეს მესამე საბჭოთა კონსტიტუცია, რომელიც მოიცავდა მოქალაქეების უფლებებისა და თავისუფლებებს და მათ შორის საარჩევნო უფლებას.

  1978 წლის 15 აპრილს მიიღეს მეოთხე კონსტიტუცია. ამ კონსტიტუციით განსაზღვრული იყო მუშების, გლეხების და ინტელიგენციის ინტერესები.

1990 წლის 28 ოქტომბერს პირველი მრავალპარტიული არჩევნების შედეგად მოსულმა ხელისუფლებამ ცვლილებები შეიტანა 1978 წლის კონსტიტუციაში და ახლებურად განსაზღვრა სახელმწიფო ხელისუფლების სტრუქტურა. კონსტიტუციიდან ამოღებულ იქნა სიტყვები: საბჭოთა, სოციალისტური, რომელიც აღიარებდა კომუნისტური პარტიის წარმმართველ ძალას.

რაც შეეხება ქვეყნის მთავარი კანონის დღევანდელ სახეს – ის 1995 წელს შევიდა ძალაში – საქართველოს ახალარჩეული პარლამენტის უფლებამოსილების ცნობის დღიდან.

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

 

 

 

 

სრულად ნახვა
მსოფლიოპოლიტიკატექნოლოგიები

,,რუსეთი საფრანგეთის საპრეზიდენტო არჩევნებზე შპიონაჟს ,,Facebook-ის” საშუალებით ახორციელებდა”

 რუსეთის სადაზვერვო ორგანიზაციები საფრანგეთის პრეზიდენტ ემანუელ მაკრონის წინასაარჩევნო კამპანიას თვალყურს ყალბი Facebookპერსონებით ადევნებდნენ.

ამის შესახებ განცხადება აშშ-ს კონგრესმენმა გააკეთა.

მისი ინფორმაციით, მაკრონის კამპანიის ოფიციალური პირებისა და მასთან დაახლოებული სხვა პირების სათვალთვალოდ ოცამდე Facebookანგარიში შექმნეს.

,,Facebook-მა” აპრილში განაცხადა, რომ იმ ყალბი ანგარიშების წინააღმდეგ, რომლებიც საფრანგეთის არჩევნების შესახებ დეზინფორმაციის ავრცელებდნენ, მოქმედება დაიწყო. თუმცა მაკრონის ოფიციალური პირების სოციალური ქსელების ინფილტრაციის მცდელობაზე აქამდე არავის განუცხადებია.

რუსეთმა არაერთხელ უარყო ჰაკერული თავდასხმითა და ელ-ფოსტებისა და დოკუმენტების გამოაშკარავებით საფრანგეთის არჩევნებში ჩარევის ფაქტები.

აშშ-ს სადაზვერვო სამსახურებმა  მაისში საინფორმაციო სააგენტო ,,როიტერსს” განუცხადეს, რომ ჰაკერები რუსეთის ხელისუფლებასთან  იყვნენ კავშირში, მაგრამ მათ არ ჰქონდათ დამაჯერებელი მტკიცებულებები, რომ ჰაკერული თავდასხმა კრემლის მიერ იყო შეკვეთილი.

,,Facebook -მა” ,,როიტერსს” განუცხადა, რომ მათ აღმოაჩინეს და დააუქმეს ჯაშუშური ანგარიშები საფრანგეთში.

კვლევაში ჩართული პირები აცხადებენ, რომ არჩევნებთან დაკავშირებული დახურული Facebookანგარიშების რიცხვი 70,000-ია, ეს მაჩვენებელი ორჯერ მეტად აღემატება კომპანიის მიერ აპრილში შეწყვეტილი ანგარიშების რაოდენობას.

 

 

წყარო: Reuters

მასალა მოამზადა: თამარ ტაბატაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

 

 

სრულად ნახვა
პოლიტიკასაქართველო

საქართველოს ურთიერთობების პრინციპი მსოფლიოს სხვა ქვეყნებთან

 სახელმწიფოთა განვითარებისთვის მნიშვნელოვანია ურთიერთობების დამყარება სხვა ქვეყნებთან. ყველა ქვეყანაში არსებობს ცალკე უწყება, რომლის უშუალო დანიშნულებაა სხვა სახელმწიფოებთან ურთიერთობის მოწესრიგება. საქათველოში ამ ფუნქციას ასრულებს საგარეო საქმეთა სამინისტრო.

სახელმწიფოებს ყველა ქვეყანაში, რომელთანაც მათ დამყარებული აქვთ დიპლომატიური და საკონსულო ურთიერთობები, მივლენილი ჰყავთ სპეციალური წარმომადგენლებ, ელჩის ან კონსულის სახით. შესაბამისად, იმ დაწესებულებებს, სადაც ეს ადამიანები მუშაობენ მასპინძელ ქვეყნებში, საელჩო ან საკონსულო ეწოდება.

პრაქტიკაში გვხვდება შემთხვევები, როდეაც ერთ რომელიმე ელჩს ან კონსულს ერთდროულად რამდენიმე ქვეყანასთან ურთიერთობის წარმართვა ევალება.

როდესაც სახელმწიფოები პირველად ამყარებენ ოფიციალურ ურთიერთობას ერთმანეთთან, ეს გულისხმობს, რომ ისინი აღიარებენ ერთმანეთს, როგორც სრულუფლებიან, თანასწორ და დამოუკიდებელ სახელმწიფოებს. საქართველოს დღესდღეობით დიპლომატიური ურთიერთობა დაახლოებით 186 სახელმწიფოსთან აქვს დამყარებული.

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ეს საინტერესოამსოფლიოპოლიტიკა

სახელმწიფოს მოწყობის ძირითადი ფორმები და თავისებურებები

 სახელმწიფოს, მოწყობის ფორმის მიხედვით, ძირითადად, ყოფენ მარტივ და რთულ სახელმწიფოებად.

მარტივ სახელმწიფოებს ასევე მოიხსენებენ როგორც უნიტარულ სახელმწიფოს. ამ ტიპის სახელმწიფოში არსებობს მთელი ქვეყნისთვის საერთო ხელისუფლების უმაღლესი ორგანოები. ქვეყანა იყოფა ადმინისტრაციულ-ტერიტორიულ  ერთეულებად, რომლებსაც ცალ-ცალკე არ აქთ სახელმწიფოს ძირითად ნიშნები. ამ ტიპის სახელმწიფოებია, მაგ: საფრანგეთი, ავსტრია, უნგრეთი, ბელგია და ა.შ.

რთული ანუ ფედერაციული სახელლმწიფოები დაყოფილი არიან გარკვეული მეტი თუ ნაკლები დამოუკიდებლობის მქონე სახელმწიფოებრივ ერთეულებად.

ფედერაციაში შემავალ  თითოეულ წევრ სახელმწიფოს აქვს მმართველობის ორგანოები, რომლებიც მოქმედენემ შესაბამის ტერიტორიაზე, მაგრამ, საბოლოოდ, ემორჩილებიან მთელი ქვეყნის უმაღლეს ორგანოებს. ფედერაციული სახელმწიფოს მოდელებია – აშშ, კანადა, შვეიცარია და სხვა.

ფედერაციისგან განასხვავებენ კონფედერაციას. კონფედერაცია ეწოდება სახელმწიფოთა კავშირს. ამ დროს სახელმწიფოთა საქმიანობა ერთიანდება ერთ ან რამდენიმე დარგში. მაგალითად, სამხედრო-საფინანსო კუთხით.

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
ეს საინტერესოაპოლიტიკა

სახელმწიფოს მოწყობის ძირითადი ფორმები და თავისებურებები

 სახელმწიფოს, მოწყობის ფორმის მიხედვით, ძირითადად, ყოფენ მარტივ და რთულ სახელმწიფოებად.

მარტივ სახელმწიფოებს ასევე მოიხსენებენ როგორც უნიტარულ სახელმწიფოს. ამ ტიპის სახელმწიფოში არსებობს მთელი ქვეყნისთვის საერთო ხელისუფლების უმაღლესი ორგანოები. ქვეყანა იყოფა ადმინისტრაციულ-ტერიტორიულ  ერთეულებად, რომლებსაც ცალ-ცალკე არ აქთ სახელმწიფოს ძირითად ნიშნები. ამ ტიპის სახელმწიფოებია, მაგ: საფრანგეთი, ავსტრია, უნგრეთი, ბელგია და ა.შ.

რთული ანუ ფედერაციული სახელლმწიფოები დაყოფილი არიან გარკვეული მეტი თუ ნაკლები დამოუკიდებლობის მქონე სახელმწიფოებრივ ერთეულებად.

ფედერაციაში შემავალ  თითოეულ წევრ სახელმწიფოს აქვს მმართველობის ორგანოები, რომლებიც მოქმედენემ შესაბამის ტერიტორიაზე, მაგრამ, საბოლოოდ, ემორჩილებიან მთელი ქვეყნის უმაღლეს ორგანოებს. ფედერაციული სახელმწიფოს მოდელებია – აშშ, კანადა, შვეიცარია და სხვა.

ფედერაციისგან განასხვავებენ კონფედერაციას. კონფედერაცია ეწოდება სახელმწიფოთა კავშირს. ამ დროს სახელმწიფოთა საქმიანობა ერთიანდება ერთ ან რამდენიმე დარგში. მაგალითად, სამხედრო-საფინანსო კუთხით.

 

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
მედიცინამსოფლიოპოლიტიკა

უნდა ავცრათ თუ არა ბავშვები? საფრანგეთი ვაქცინაციის პოლიტიკას ამკაცრებს

საფრანგეთის პრემიერ-მინისტრმა – ედუარდ ფილიპმა განაცხადა, რომ მთავრობა ჯანდაცვის ორგანოების მიერ საყოველთაოდ რეკომენდირებულ 11 ვაქცინას 2018 წლიდან სავალდებულოდ გამოაცხადებს.

ეს განცხადება ევროპაში წითელას მასშტაბურ გავრცელებას მოჰყვა. საფრანგეთში მიმდინარე წლის იანვარ-თებერვალში წითელას 79 შემთხვევა გამოვლინდა. ფილიპის შეფასებით, არსებული მდგომარეობა „მიუღებელია”.

წითელას შემთხვევების მატებას ვაქცინის მიმართ მოსახლეობის სკეპტიკურ დამოკიდებულებას უკავშირებენ.

საფრანგეთში ახლახან ჩატარებულმა კვლევამ აჩვენა, რომ 10 ადამიანიდან 3-ს ვაქცინების არ სჯერა.

ინფექციის შემთხვევების ზრდა გამოვლინდა იტალიაშიც. მიმდინარე წლის აპრილში გამოვლენილი შემთხვევების რიცხვი ორჯერ მეტია 2016 წლის იმავე პერიოდში აღრიცხულ მაჩვენებელზე.

იტალიასა და საფრანგეთში საზოგადოებრივი დამოკიდებულების შეცვლა განპირობებულია ევროპაში ბოლო დროს გააქტიურებული ვაქცინის საწინააღმდეგო მოძრაობით.

 სკეპტიციზმის დასაბამი გახდა ენდრიუ ვაკეფილდი, რომელმაც 1998 წელს გამოაქვეყნა კვლევა, რომელიც ამტკიცებს, რომ არსებობს კავშირი წითელა-წითურა, ყბაყურას ვაქცინასა და აუტიზმის განვითარებას შორის.

ჯანდაცვის მსოფლიო ორგანიზაციის (WHO) შეფასებით, ვაქცინაციის წყალობით 2010 -2015 წლებში 10 მილიონზე მეტ სიცოცხლე გადარჩა და შესაძლებელი გახდა ზოგიერთი ისეთი დაავადების აღმოფხვრა, როგორიცაა პოლიო. მიუხედავად ამისა, ზოგიერთი ქვეყანა, როგორც განვითარებადი, ისე განვითარებული, ეჭვქვეშ აყენებეს ვაქცინაციის ეფექტურობას.

ამის საპასუხოდ, ბევრმა ქვეყანამ ვაქცინების გამოყენება გაზარდა.

იტალიამ ბავშვებისათვის სავალდებულო გახადა 12 ვაქცინა. ავსტრალიამ ფინანსური წახალისების პოლიტიკა გატარა:  მშობლებს, რომლებიც თავიანთ 18-24 თვის ბავშვებს აცრიან, 129 აშშ დოლარით ახალისებენ. ხოლო თუკი მშობელი შვილს რეკომენდირებულ ვაქცინაციას 4-5 წლის ასაკშიც ჩაუტარებს, თანხას განმეორებით მიიღებს.

მსოფლიოში ვაქცინაციის უმკაცრესი პოლიტიკა აქვს სლოვენიას. მშობლები, რომლებიც თავიანთი შვილების სავალდებულო ვაქცინებს ვერ უზრუნველყოფენ, ჯარიმდებიან.

 

წყარო: https://futurism.com/

მასალა მოამზადა:  თამარ ტაბატაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

 

 

სრულად ნახვა
ბიზნესიეკონომიკამსოფლიოპოლიტიკა

ერნანდო დე სოტო – ,,რატომ ყვავის კაპიტალიზმი დასავლეთში?”

 

 ერნანდო დე სოტო – ცნობილი ეკონომისტი, პერუში არსებული თავისუფლებისა და დემოკრატიის ინსტიტუტის დირექტორი, ჟურნალ „Time–ს“ შეფასებით – ლათინური ამერიკის პოლიტიკურ მოაზროვნეთა წამყვანი ხუთეულის წევრია. 1989 წლიდან იგი პერუს პრეზიდენტის პირადი წარმომადგენელი და მთავარი მრჩეველია. მას ეკუთვნის ამ ქვეყნის პოლიტიკურ და ეკონომიკურ რეფორმათა კონცეფცია. მისი წიგნი „სხვა გზა. უხილავი რევოლუცია მესამე სამყაროში“ გასული საუკუნის 80–იანი წლების ბესტსელერი გახდა.

დე სოტოს ახალი ნაშრომი „კაპიტალის საიდუმლო. რატომ ყვავის კაპიტალიზმი დასავლეთში და რატომ განიცდის მარცხს მსოფლიოს დანარჩენ რეგიონებში“ ასევე ბესტსელერად იქცა და მას სახელგანთქმულ პოლიტიკოსთა, ეკონომისთა თუ ბიზნესმენთა აღტაცებული გამოხმაურება მოჰყვა.

მაინც რას ეხება ეს წიგნი? პირველ ყოვლისა, იმის მტკიცებას, რომ მესამე ქვეყნებისა და ყოფილი საბჭოთა რესპუბლიკების წარუმატებელი სოციალურ– ეკონომიკური რეფორმების მიზეზი „მკვდარი“ კაპიტალია. მისი „გაცოცხლება“ კი შესაძლებელია, თუ მოხერხდება უძრავ ქონებაზე საკუთრების უფლების სრულფასოვანი უზრუნველყოფა. მხოლოდ მაშინ გამონთავისუფლდება კაპიტალში დაგროვილი უზარმაზაზრი ენერგია.

 

 

წყარო:  Harvard business review

მასალა მოამზადა:  ლაშა ჯინჭარაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
მსოფლიოპოლიტიკასამხედრო

ევროკავშირის ლიდერები საერთო თავდაცვითი სისტემის შექმნაზე თანხმდებიან

  ევროკავშირის ლიდერები ბრუსელში შეხვდნენ და შეთანხმდნენ საერთო სამოქმედო გეგმაზე, რომელიც თავდაცვის სფეროში თანამშრომლობას ახალ ეტაპზე გადაიყვანს. ვარაუდობენ, რომ შესაძლებელია შეიქმნას ევროკავშირის საერთო სამხედრო-საჯარისო ნაწილები.

წინადადების ინიციატორია ბელგია, საფრანგეთი, იტალია და გერმანია. ლისაბონის ხელშეკრულება უფლებას აძლევს მათ წარადგინონ და განახორციელინ უსაფრთხოების საკითხებთან დაკავშირებული პროექტები ევროკავშირის სხვა წევრი ქვეყნების თანხმობის გარეშე. გავრცელდა ინფორმაცია, რომ ზემოთ ხსენებულ საკითხზე შეთანხმება ევროპელმა დიპლომატებმა „სულ რაღაც 5 წუთში“ მოახერხეს.

ევროპული საბჭოს პრეზიდენტმა, დონალდ ტასკმა, ამ მოვლენას „ისტორიული ნაბიჯი“ უწოდა, რომელიც საშუალებას მისცემს ევროკავშირს უფრო მეტად განავითაროს თავდაცვითი ინტეგრაციის პროცესები. „ჩვენი მიზანი საკმაოდ აბიციური და ინკლუზიურია, ყველა წევრი ქვეყანა მოწვეულია, რომ აქტიურად ჩაერთოს მის განხორციელებაში. სამი თვის განმავლობაში უნდა შევთანხმდეთ კრიტერიუმებისა და ჩასატარებელი სამუშაოების შესახებ,“-განაცხადა მან.

აღნიშნულმა გეგმამ აზრთა სხვადასხვაობა გამოიწვია ნატოს კომპეტენციასთან მიმართებით. გერმანიის კანცლერის, ანგელა მერკელის განცხადებით, ინიციატივა არ არის ნატოს საპირწონე, არამედ, პირიქით. ევროკავშირის ფარგლებში, შესაძლებელია, რომ საერთო თავდაცვის სისტემაში ის ქვეყნები მოხვდნენ, რომლებიც არ არიან ნატოს რიგებში.

დეტალები მოგვიანებით გახდება ცნობილი. მხარეების შეთანხმების შემთხვევაში, დაგეგმილია ფონდის შექნა, რომლის ბიუჯეტი 1,5 მილიარდი ევრო იქნება 2020 წლიდან.

 

 

მასალა მოამზადა: ცირა შვანგირაძემ

წყარო: Reuters

სრულად ნახვა
ანალიტიკამსოფლიოპოლიტიკატექნოლოგიები

უკრაინაზე ჰაკერული თავდასხმა განხორციელდა

  უკრაინის ხელისუფლების ინსტიტუტებსა და ინფრასტრუქტურაზე ჰაკერული შეტევა განხორციელდა. ეროვნული ბანკი, ყველაზე დიდი აეროპორტი და სხვა სერვისცენტრები, შეტევის შედეგად, სრულიად პარალიზებულია. გავრცელებული ინფორმაციით, კომპიუტერის ეკრანზე ჩნდებოდა ტექსტი ინსტრუქციით, რომ ინფორმაციისა და დოკუმენტების აღსადგენად საჭირო იყო 300$-ის გადახდა.

პრემიერ-მინისტრის მოადგილის, როჟენკო პავლოს განცხადებით, უკრაინის ხელისუფლების სხვა წევრებიც ვერ ახერხებდნენ თავიანთ კომპუტერებსა და პერსონალურ მონაცემებთან წვდომას.

ანალიტიკოსების შეფასებით, ვირუსი სახელად „Petrwrap-ი“ ან „Petya“ ძალიან წააგავს ე.წ WannaCry-ის ვირუსს, რომელმაც წინა თვეში 230 000 კომპიუტერი დააზიანა 150 ქვეყანაში.

ეროვნული ბანკის განცხადებით, უკრაინაში მოქმედი ბანკების უმეტესობას ჰქონდა პრობლემები კლიენტების მომსახურებასა და საბანკო ოპერაციებთან დაკავშირებით.

ბორისპილის აეროპორტში გაითიშა კომპიუტერები და საინფორმაციო დაფები.

ამასთან, ჩერნობილის რადიაციულ ზონაში, პასუხიმგებელი პირები იძულებულნი გახდნენ რადიაციის მექანიკურ კონტროლზე გადასულიყვნენ.

საფოსტო სერვისი,  სატელევიზიო არხები და სატრანსპორტო სისტემაც ვერ ფუნქციონირებდა ჰაკერული შეტევის შედეგად. მოსახლეობა ვერ ახერხებდა მეტროთი გადაადგილებას და მგზავრობის საფასურის საბანკო ბარათებით გადახდას.მწყობრიდან გამოვიდა ბანკომატების უმეტესობაც.

რუსეთის ხელისუფლების კომპანიის, „როზნეფტის“ წარმომადგენლის განცხადებით, ჰაკერულმა შეტევამ მასაც მიაყენა ზიანი: „ამ შეტევას შეეძლო სერიოზული საფრთხე შეექმნა. თუმცა, მალევე გადავერთეთ სარეზერვო კონტროლის სისტემაზე. შესაბამისად, ნავთობის პროდუქციისა და მომზადების სამუშაოები არ შეწყვეტილა.“

ჰაკერული შეტევისთვის უკრაინა ბრალს რუსეთის ფედერაციას სდებს. თუკი გავითვალისწინებთ, რომ 2015 წლის დეკემბერშიც განხორციელდა მსგავსი თავდასხმა, როდესაც დასავლეთ უკრაინის მოსახლეობის უმეტესობას ელექტროენერგიის მიწოდება შეუწყდა.

საფრანგეთის ეროვნული კიბერუსაფრთხოების სააგენტოს ხელმძღვანელის განცხადებით,მოქმედება საჭიროა გლობალური მასშტაბით: „ნათელია, რომ ჩვენ ვუახლოვდებით ომის მდგომარეობას- ომის, რომელიც იქნება უფრო რთული, ვიდრე აქამდე გამოგვიცდია“.

 

 

წყარო: The Indipendent

მასალა მოამზადა: ცირა შვანგირაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი – ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
1 9 10 11 12 13 16
Page 11 of 16