close

ფიზიკა

გამოგონება - ინოვაციასაქართველოტექნოლოგიებიფიზიკა

„სასწავლო მულტიმეტრი“ – მერვეკლასელი მოსწავლეების გამოგონება ელექტრონიკის შემსწავლელებისთვის

,,ათასწლეულის გამოწვევის ფონდის“ ათასწლეულის ინოვაციის კონკურსის  2017-2018 წლის ნახევარფინალში, კონკურსის ექსპერტთა კომისიის გადაწყვეტილებით, 20 გუნდი გადავიდა და მათ შორის  არის კომაროვის თბილისის ფიზიკა-მათემატიკის N199 საჯარო სკოლის   მე-8 კლასიც, რომელიც კონკურსზე ხუთკაციანი შემადგენლობით წარსდგა. გუნდის პროექტი „სასწავლო მულტიმეტრი“  გახლავთ და  მის შესახებ ერთ-ერთი მონაწილე, იაკობ რიგვავა გვიამბობს.

-იაკობ, კონკრეტულად რას გულისხმობს „სასწავლო მულტიმეტრი“?

-ჩვენს სკოლაში მუშაობს ელექტრონიკის წრე, სადაც შევისწავლით ელექტრონიკის საწყისებსა და ძირითად ელემენტებს. წრეზე ვიყენებთ „snap circuits-ის“ სახის სასწავლო ნაკრებს, რომლისთვისაც, სამწუხაროდ, არ იშოვება კარგი გამზომი ხელსაწყოები. არსებული საშუალებები კი – არ არის ზუსტი, აქვთ შეზღუდული დიაპაზონი და ღირს საკმაოდ ძვირი. ამ ყველაფრიდან გამომდინარე, გადავწყვიტეთ, დავამზადოთ ხელსაწყო, რომელშიც გაერთიანდებოდა სხვადასხვა გამზომი საშუალება უფრო მაღალი სიზუსტით და ბევრად მეტი საშუალებით. მთავარი მიზანი კი იყო ის, რომ ჩვენ მიერ გაკეთებული ხელსაწყო მოსახერხებელი ყოფილიყო სასწავლო პროცესში. ეს ხელსაწყო მოსწავლეებისთვისაა განკუთვნილი, ამიტომ ის, სხვა მულტიმეტრებისგან განსხვავებით, მარტივად მოხმარებადი და გასაგებია. ჩვენს მოწყობილებაში გაერთიანებულია: ორი ვოლტმეტრი, ორი ამპერმეტრი, ოსცილოგრაფი (ხელსაწყო, რომლის საშუალებითაც აკვირდებიან და იწერენ ელექტრულ პროცესებს) და სიგნალის გენერატორი. მას აქვს გაზომილი მონაცემების შენახვისა და შემდგომ, გრაფიკის წარმოდგენის საშუალება. აქვს ორი დამოუკიდებელი გამზომი არხი, რისი საშუალებითაც წრედის ორ სხვადასხვა ადგილას შეგვიძლია გავზომოთ ძაბვა და დენის ძალა. იგი იმართება მხოლოდ სამი ღილაკით და მორგებულია არსებულ სასწავლო ნაკრებზე. მულტიმეტრი აწყობილია თანამედროვე მიკროკონტროლერის გამოყენებით. ჩვენი პროექტისათვის აპარატურის დამზადების პარალელურად, საჭირო იყო მიკროკონტროლერზე სპეციალური პროგრამის დაწერა, რაზეც გუნდმა მთელი შემადგენლობით ვიმუშავეთ.

-რა გზა განვლო თქვენმა პროექტმა, სანამ ფინალამდე მიხვიდოით და რა ეტაპზეა ახლა ის?

-როგორც იცით, საქართველოს ათასწლეულის ინოვაციის კონკურსის მიზანია, ეროვნული კონკურსის საშუალებით, გამოავლინოს საშუალო სკოლის მოსწავლეებისგან შემდგარი სამი საუკეთესო გუნდი, რომელიც წარმოადგენს ინოვაციურ პროექტებს ტექნოლოგიების, ინჟინერიისა და საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების მიმართულებებში. სანამ ფინალში მოვხვდებოდით ჩვენ გავიარეთ ორი ეტაპი – პირველ ეტაპზე წარვადგინეთ ჩვენი პროექტის იდეა, ხოლო შემდეგ, გვქონდა პროექტის პირველადი წარდგენა ჟიურის წევრებთან, ფინალური ეტაპისთვის პროექტის დასასრულებლად ჩვენ მივიღეთ მცირე გრანტი და, ხელმძღვანელის დახმარებით, შევიძინეთ საჭირო დეტალები.

-იაკობ, საინტერესოა თქვენი გუნდის დანარჩენი წევრების ვინაობაც.

-პროექტზე ვმუშაობდით მოსწავლეების ხუთკაციანი გუნდი, მათ შორის – გიორგი ჩხაიძემ ჩვენი მოწყობილობის ყველაზე რთულ ნაწილზე იმუშავა და მოახერხა, რომ მულტიმეტრს ჰქონოდა ოსცილოგრაფის ფუნქციაც. ჩვენს ოსცილოგრაფს აქვს 2 დამოუკიდებელი არხი და ძალიან კარგი შესაძლებლობაა ბავშვებისთვის დააკვირდნენ, გაზომონ და შეადარონ ერთმანეთს სხვადასხვა სახის სიგნალი. ნიკა სვანიძემ ძირითადად მოწყობილობის აპარატურულ ნაწილზე იმუშავა, დახაზა მოწყობილობის სქემები და დაგვეხმარა ფიზიკურად აგვეწყო მულტიმეტრი. მოწყობილობის ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი დანიშნულებაა გაზომილი ანათვლების გრაფიკული გამოსახვა და ამაზე მარი მაჩაიძემ იმუშავა, მან მოახერხა გაზომვის შედეგად დაგროვილი მონაცემების მოსწავლისთვის გასაგებ გრაფიკებზე გამოსახვა. ლელა ხოხიაშვილმა კი, მოწყობილობის ინტერფეისზე იზრუნა. მან ააწყო მოწყობილობის სამუშაო მენიუ და ჩვენი დამოუკიდებელი ნაწილები ერთ პროგრამად გააერთიანა. რაც შემეხება თავად მე, მე ვიმუშავე სიდიდეების გაზომვასა და მათ გადამუშავებაზე. ჩვენი მულტიმეტრის სიზუსტის გაზრდის მიზნით ანათვლებს ერთდროულად იღებს სხვადასხვა არხიდან რამდენიმე დიაპაზონში, ჩემი ამოცანა იყო ეს მიღებული ინფორმაცია ისე გადამემუშავებინა, რომ მიმეღო გაზომვების მაქსიმალური სიზუსტე. გუნდის ხელმძღანელო ელექტრონიკის წრის მასწავლებელი  – ირაკლი ხოხიაშვილი გახლავთ.

როგორ ფიქრობთ, რა გაგრძელება ექნება თქვენს პროექტს?

-ჩვენი მულტიმეტრის პირველადი პრეზენტაცია უკვე გვქონდა ელექტრონიკის წრეზე. ფიზიკურად, ჯერ მხოლოდ 3 ცალი გვაქვს დამზადებული და სექტემბრამდე მინიმუმ 10 ცალი მაინც უნდა დავამზადოთ. დასახვეწი გვაქვს კიდევ რამდენიმე საკითხი, რის შემდეგაც, ხელსაწყოს უშუალოდ სასწავლო პროცესში ჩართვას სექტემბრიდან ვაპირებთ.

 

 

მასალა მოამზადა:  თამარ დევდარიანმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა

სრულად ნახვა
გამოგონება - ინოვაციასაქართველოტექნოლოგიებიფიზიკა

ხელოვნური ინტელექტისა და ფიზიკის ნაზავი – ქართველი სტუდენტის უნიკალური სამეცნიერო პროექტები

ფიზიკის საოცრებათა სამყარო ბევრს იტაცებს. ბევრისთვის კი – ეს ერთი შეხედვით გაუგებარი და, ცოტა არ იყოს, რთული სფეროც კია.

თანამედროვე ეპოქას ხშირად ტექნოლოგიების ხანასაც უწოდებენ, სადაც ტექნიკის მნიშვნელობა განუზომელია. სად რჩება ამ სამყაროში ადგილი ადამიანისთვის? ეს ალბათ ერთერთი ყველაზე მწვავე კითხვაა, რომელიც გვაწუხებს.

ადამიანი ყოველთვის იყო, არის და იქნება შემოქმედი. მამოძრავებელი ძალა, რომელსაც შეუძლია ცვლილებები და გარდაქმნა სხვადასხვა სფეროში. ამიტომაც – ამ დიდ სამყაროში პატარა ადამიანების ადგილი ყოველთვის იქნება.

მნიშვნელოვანი გარდაქმნები საკუთარ ცხოვრებაში 19 წლის ლუკა ჩხეტიანმა მაშინ დაიწყო, როდესაც ფიზიკისა და თანამედროვეობის შერწყმა მოახერხა და ხელოვნურ ინტელექტს დაუმეგობრდა. ფიზიკით გატაცებული ბავშვობიდან იყო,  ტექნოლოგიურ პროგრესს კი წარმატებულად აუწყო ფეხი და დღეს ის თავის გუნდელებთან ერთად საკუთარ კომპანიაა – „SYSTEM-ს“ ხელმძღვანელობს.

ლუკა თავის მეგობრებთან ერთად სხვადასხვა სამეცნიერო პროექტზე მუშაობს და ემსახურება საყვარელ საქმეს, რომლის კეთებაც განსაკუთრებით სიამოვნებს.

როდის დაინტერესდა, ზოგადად, მეცნიერებით და რა პროექტებზე მუშაობს საკუთარ კომპანიაში, ამაზე ,,დოქტრინას“ ახალგაზრდა ფიზიკოსი  ესაუბრა:

-ლუკა, როდის დაინტერესდი მეცნიერებით?

-ჩემი ინტერესის სფეროდ დასაწყისიდან ფიზიკას მივიჩნევ, რადგან ძალიან ადრეულ ასაკშივე მქონდა მისწრაფება უკვე ასტრონომიისა და კვანტური ფიზიკის მიმართულებით. თუმცა როგორც ხდება ხოლმე, ინტერესები იცვლება ასაკთან ერთად. ინტერესების სფეროს სულ რამდენიმე წელია შემოემატა ახალი განსაკუთრებული მეგობარი – ხელოვნური ინტელექტი, რამაც მოგვიანებით ბევრი გარდაქმნა გამოიწვია ჩემს საქმიანობასა და საერთოდ – ცხოვრებაში.
რას საქმიანობ ამჟამად და რა პროექტებზე მუშაობ?

ერთი წლის წინ დავაარსე კომპანია, რომელიც მუშაობს ხელოვნურ ინტელექტსა და რობოტიკაზე. ამის გარდა, ჩვენი მიმართულება ეხება სოფტვეარ და ჰარდვეარ დეველოპმენტსგვაქვს კიდეც რამდენიმე საინტერესო და საკმაოდ წარმატებული პროექტი ამ სფეროში, რომელიც მსოფლიო ბაზარზე უკვე წარვადგინეთ და დიდი ინტერესიც დაიმსახურა.

საინტერესო ფაქტი ისაა, რომ გუნდის წევრების 95% ვართ სტუდენტები. რაღაც ეტაპზე მივხვდი, რომ პროფესიონალიზმი ჩემთვის მხოლოდ და მხოლოდ ინტერესი, მოტივაცია და გონებრივი რესურსი იყოეს უნდა ჩანდეს ადამიანში, რომ ნათელი იყოს რომ მას რაღაც განსაკუთრებულის შექმნა შეუძლია.

-რა სირთულეები შეგხვდა საქმიანობაში ?

-ყველაზე რთული საჭირო  ადამიანების პოვნაა, თანაც განსაკუთრებით როცა კომპანიას მოგება არ აქვს ამ ეტაპზე და რთულია ხოლმე, ადამიანმა შენი მთლიანად დაიჯეროს, გენდოს და ბოლომდე წამოგყვეს საქმეში. ვფიქრობ, გუნდის ყველა წევრს ის გვაერთიანებს, რომ ვიბრძვით რაღაც საინტერესოს შექმნისთვის, რაღაც ისეთის აშენებისთვის, რომელიც სამყაროს შეცვლის ან ეცდება მაინც შეცვალოს.

რეალურად, იმდენი საინტერესო პროდუქტი არსებობს მსოფლიო ბაზარზე, რომ შეიძლება ითქვას, რთულია საინტერესო სიახლით მოსვლა. თუმცა, თუ შენ და გუნდი დარწმუნებული ხართ, რომ რაღაც საინტერესოს აკეთებთ და ამისთვის იბრძვით, იქ აუცილებლად გაჩნდება ისეთი იდეები,  რომლებიც, წესით, ადამიანების ცხოვრებაში ,,ერთხელ მოდის”.

როდის დაინტერესდი ტექნოლოგიებით და რატომ?

-რამდენიმე წლოს წინ ჩემი ინტერესები ფიზიკასა და ხელოვნურ ინტელექტს შორის გადაიკვეთა. ახლა ის ეტაპია, როცა ეკონომიკა და მართვის სისტემები საფუძვლიანად იცვლება და ადამიანი მაქსიმალურად გადადის შემქმნელის და გამომგონებელის როლში, კონკრეტული ,,შავი სამუშაოები” კი ავტომატიზირდება.

 იცით, ბევრი ლაპარაკობს საინტერესოდ ამ თემების გარშემო მაგრამ მაინც იგრძნობა შიში ადამიანებში გარკვეულ დონეზე. შიშში იგულისხმება რისკის შეგრძნება, როცა გგონია, რომ შენი ქმნილება შენზე მეტს შეძლებს, რაც მეცნიერულად, ლოგიკურად და რომანტიკულად, ემოციურ დონეზე შეუძლებელია. ჩვენი, ადამიანების უდიდესი შესაძლებლობაა ჩვენი იდეების მატერიალიზაცია,  რაც თავისთავად გამომდინარეობს ჩვენივე თავისუფალი სურვილისგან, რასაც ბევრი გარემოს ზემოქმედებას მიაწერს უბრალოდ და მეტს არაფერს. რეალურად, ეს არის ის გასაღები, რითიც შეგვიძლია საინტერესო პროდუქტები ავაშენოთ.

რა არის შენი პროექტების  მთავარი განმასხვავებელი ნიშანი?

-ვფიქრობ, და დღითი დღე ვრწმუნდები ამაში, რომ ჩვენი პროექტებს საინტერესოს და მიმზიდველს უნიკალურობა ხდის ზუსტად. უნიკალურობა არ არის საფუძვლიანად ახალი პროდუქტის შექმნა, უნიკალურობაა პრობლემის გადაწყვეტის ისეთი გზის შექმნა, რომელიც შემქმნელისა და მომხმარებლისათვის მომგებიანი და მისაღები იქნება. ყველა პროექტი და იდეა ორი მიზეზის გამო დაიბადაან პრობლემის გადაჭრას ემსახურება, ან ვცდილობთ, რომ ამ გზით ადამიანებში გაოცება გამოვიწვიოთ. არაფერია იმაზე სასიამოვნო შეგრძნება, როცა ხედავ რომ გუნდის შრომამ შედეგი გამოიღო და ,,targeted audience-მა“ ის იმ შეგრძნებები მიიღო, რაზეც ამდენი ხანი მუშაობდით და ამდენი შრომა ჩადეთ.

გვიამბე სამომავლო გეგმებზე.

სამომავლო გეგმად მეტი რესურსის მოძიება დავსახეთ. იდეა მარტივია, რესურსები გვჭირდება იმისათვის, რომ მოვიდეთ შემდეგი იდეებით და შევძლოთ მათი მატერიალიზაცია – მივცეთ თავს უფლება უფრო და უფრო მასიურ და საინტერესო პროექტებზე ვიფიქროთ. ჯერ მხოლოდ პირველ ნაბიჯებს ვდგამთ.
გვაქვს რამდენიმე პროექტი, რომელიც საქართველოს ბაზარზე დიდი სიახლეების შეტანას ემსახურება. შედეგები, უბრალოდ, დროის საკითხია, თუმცა ყველაფერს ვაკეთებთ იმისათვის რომ შედეგი რაც შეიძლება მალე დაიდოს, და რაც მთავარია – ხარისხიანი იყოს.

მასალა მოამზადა:  ანა ურუშაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
კვლევებიმსოფლიოსაქართველოფიზიკა

27 წლის ქართველი, რომელიც ატომური კვლევების ევროპულ ორგანიზაციაში (CERN-ი) მუშაობს

27 წლის არჩილ დურგლიშვილი თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის ფიზიკის ფაკულტეტის კურსდამთავრებულია და ამჟამად ამავე უნივერსიტეტის ფიზიკის დოქტორანტურის სტუდენტი გახლავთ, პარალელურად კი – თსუ-სს მაღალი ენერგიების ფიზიკის ინსტიტუტის მეცნიერ-თანამშრომლობასაც ითავსებს. არჩილი ახლა ატომური კვლევების ევროპულ ორგანიზაციაში – CERN-ში იმყოფება და საკუთარი პროფესიული საქმიანობის შესახებ თავად გვიამბობს.

-არჩილ, როდის და როგორ მოხვდით CERN-ში?

-დაახლოებით 2011 წელს აღმოვჩნდი თბლისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის მაღალი ნერგიების ფიზიკის ინსტიტუტიდან მომუშავე  CERN-ის  ATLAS ექსპერიმენტში მონაწილე ქართული ჯგუფის წევრებთან და დავინტერესდი CERN-ში მათი საქმიანობით. 2012 წელს კი, მოვიპოვე მეცნიერთა მსოფლიო ფედერაციის სტიპენდია, რომლის ფარგლებშიც შევასრულე ორგანიზაციის ATLASდეტექტორის ერთ-ერთ ქვედტექტორთან – ჰადრონულ კალორიმეტრთან დაკავშირებული ამოცანა.  პირველად CERN-ში 2012 წლის ბოლოს, მოკლევადიანი ვიზიტით აღმოვჩნდი და ავიღე ახალი ამოცანა, რომელიც ასევე დაკავშირებული იყო ჰადრონულ კალორიმეტრთან.

ჰადრონული კალორიმეტრის ამოცანების პარალელურად,  ქართული ჯგუფის სხვა წევრებთან ერთად, მე ჩავერთე CERN-ის ATLASექსპერიმენტზე მიმდინარე ტოპ კვარკის იშვიათი დაშლების კვლევით ამოცანაში. 2013 წელს კი, გავხდი  ATLAS კოლაბორაციის წევრი, როგორც ავტორი.

მას შემდეგ, ყოველ წელს CERN-დან ვიღებდი მოწვევას და რამდენიმე თვით ჩამოვდიოდი აქ სამუშაოდ. უნდა აღინიშნოს, რომ ჩვენი თანამშრომლობა არც საქართველოში ყოფნის დროს წყდებოდა.

-გვიამბეთ თქვენი ამჟამინდელი საქმიანობის შესახებ ორგანიზაციაში.

-მოგეხსენებათ, რომ CERN-ში მიმდინარეობს კვლევები სამყაროს ფუნდამენტური სტრუქტურის შესწავლისა და მის შესახებ ჩვენი წარმოდგენების გაფართოების მიზნით. ასეთი კვლევებისათვის კი, აუცილებელია კარგი დეტექტორი, რომელიც გამოიყენება დიდ ადრონულ კოლაიდერზე თითქმის სინათლის სიჩქარემდე აჩქარებული პროტონების დაჯახების შედეგად წარმოქმნილი ჩვენთვის საინტერესო ნაცნობი და უცნობი პროცესების დასაკვირვებლად.

 CERN-ში ოთხი უდიდესი ექსპერიმენტიდან ერთ-ერთი არის ATLAS ექსპერიმენტი და მე ვმუშაობ სწორედ ამ ექსპერიმენტის შესაბამის დეტექტორთან დაკავშირებულ ამოცანაზე. ამ ამოცანის ფარგლებში, მოდელირების საფუძველზე, მე  ვსწავლობ ATLAS დეტექტორის შესაძლო კონკრეტული ტიპის მოდიფიკაციის გავლენას საინტერესო ფიზიკური პროცესების კვლევებისათვის საჭირო ობიექტების, კერძოდ ელექტრონების  – აღდგენაზე.  თუ განხილული მოდიფიკაცია მნიშვნელოვნად გააუმჯობესებს ელექტრონების აღდგენის შესაძლებლობას, მაშინ ეს იქნება კიდევ ერთი მოტივაცია იმისათვის, რომ ეს პროექტი იქნეს დამტკიცებული 2025 წლის შემდგომი პერიოდისათვის დაგეგმილი დიდი ადრონული კოლაიდერის მოდერნიზაციისას განსახორციელბლად.

-რას მიიჩნევთ თქვენს ყველაზე დიდ მიღწევად?

მე პირადად ჩემს ყველაზე დიდ მიღწევად ვთვლი იმას, რომ გასულ წელს პორტუგალიაში, ქალაქ ბრაგაში, ტოპ კვარკის მე-10 საერთაშორისო ვორქშოპზე, ATLAS კოლაბორაციის სახელით წარვადგინე ჩემი მონაწილეობით მიღებული ATLAS ექსპერიმენტზე ტოპ კვარკის იშვიათი დაშლების ძიების შედეგები. ამ კვლევაზე ვმუშაობდი 2012 წლიდან დღემდე ვმუშაობ.

-საინტერესოა, კონკრეტულად  რას წარმოადგენს ტოპ კვარკი?

ტოპ კვარკი არის დღეისთვის ცნობილი ყველაზე მძიმე ელემენტარული ნაწილაკი. ის 1995 წელს ამერიკაში, ფერმილაბში აღმოაჩინეს და მას შემდეგ მოყოლებული მნიშვნელოვან როლს თამაშობს მაღალი ენერგიების ფიზიკის კვლევებში. მისი მასა ისეთივე მძიმეა, როგორც ოქროს ატომი და ამის მიზეზი დღემდე ამოუხსნელია. ეს შეიძლება დაკავშირებული იყოს ისეთ ფენომენთან, რომელიც ნაწილაკების ფიზიკის სტანდარტულ წარმოდგენებს მიღმა მდებარეობს და ჯერ ვერ იქნა დაფიქსირებული ექსპერიმენტულად. აქედან გამომდინარე, ტოპ კვარკი მნიშვნელოვან როლს თამაშობს ახალი ფიზიკის ძიებაში. ჩემი კვლევებიც სწორედ ტოპ კვარკის იშვიათი დაშლების შესწავლით ახალი ფიზიკის ძიებას ემსახურება.

ნაწილაკების ფიზიკაში არსებობს სტანდარტული მოდელი, რომლითაც აღიწერება სამყაროს შემადგენელი ელემენტარული ბლოკები, კვარკები და ლეპტონები, და მათ შორის ურთიერთქმედებები.  ამ მოდელის მიხედვით, ტოპ კვარკი დაბადებისას უმალვე დაიშლება და თითქმის ყოველთვის გარდაიქმნება b-კვარკად W-ბოზონის გამოსხივებით; ასევე განიხილება ტოპ კვარკის გარდაქმნა მსუბუქ კვარკად (მაგალითად u-კვარკი ან c-კვარკი) Z-ბოზონს გამოსხივებით, მაგრამ ამ პროცესის განხორციელების ალბათობა იმდენად მცირეა, რომ დღევანდელ ექსპერიმენტებზე შეუძლებელია მისი დაფიქსირება. თუმცა არსებობს სტანდარტული მოდელის გაფართოებული მოდელები, ახალი ფიზიკის ეფექტების გათვალისწინებით, რომლებიც წინასწარმეტყველებენ უფრო დიდ ალბათობას, რომ ტოპ კვარკი გარდაიქმნას მსუბუქ კვარკად. აქედან გამომდინარე ტოპ კვარკის  ასეთი იშვიათი დაშლის ექსპერიმენტზე დაფიქსირება იქნება ნათელი სიგნალი ახალი ფიზიკისა.

ამ პროცესის დაფიქსირების შესაძლებლობა მით უფრო იზრდება რაც უფრო მეტ პროტონების დაჯახებას დავაკვირდებით.  2015-2016 წლებში ATLAS-ექსპერიმენტის მიერ ჩაწერილ პროტონების დაჯახების მონაცემებში ტოპ კვარკის იშვიათი დაშლები არ იქნა დამზერილი, თუმცა მიღებული შედეგები გვაძლევს მნიშვნელოვან ინფორმაციას, რომ შემოიზღუდოს, ან საერთოდაც გამოირიცხოს გარკვეული თეორიული მოდელები, რომლებიც შემოთავაზებულნი არიან სამყაროში დაკვირვებადი ამოუხსნელი ფენომენების ასახსნელად. ასეთ ფენომენს წარმოადგენს მაგალითად  მატერია-ანტიმატერიის ასიმეტრია, ბნელი მატერია, ნეიტრინოების ოსცილაცია და ა.შ.

დიდი ადრონული კოლაიდერი და ATLAS-ექსპერიმენტი განაგრძობს მუშაობას, რომ უფრო მეტი პროტონების დაჯახების შემთხვევები იქნეს ჩაწერილი, რათა გაიზარდოს უფრო ზუსტი გაზომვების ჩატარების საშულება და ახალი ფიზიკის აღმოჩენის შესაძლებლობა.

-საინტერესოა როგორია თქვენი სამომავლო გეგმები და როდის ბრუნდებით სამშობლოში?

-საქართველოში ამ თვის დასასრულს ვბრუნდები და, ცხადია, ვაპირებ გავაგრძელო CERN-თან თანამშრომლობა და ჩემი კვლევები ტოპ კვარკის იშვიათი დაშლების საძიებლად.

მასალა მოამზადა:  თამარ დევდარიანმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
მსოფლიოფიზიკა

სტივენ ჰოკინგის ოჯახი დროში მოგზაურებს ვესტმინსტერის სააბატოში იწვევს

სტივენ ჰოკინგის ოჯახი დროში მოგზაურებს მეცნიერის სულის მოსახსენებელ პანაშვიდზე იწვევს.

მსოფლიოში ერთ-ერთი ყველაზე ცნობილი მეცნიერი 76 წლის ასაკში გარდაიცვალა. ის მთელი სიცოცხლის მანძილზე იკვლევდა სამყაროს წარმომავლობას, შავი ხვრელის საიდუმლოს და დროს.

საზოგადოების წარმომადგენლები 15 ივნისს ვესტმინსტერის სააბატოში არიან მიწვეულები, სადაც ჰოკინგის ცხოვრებას გაიხსენებენ და მის ფერფლს ისააკ ნიუტონისა და ჩარლზ დარვინის გვერდით დაკრძალავენ.

ღონისძიებაზე დასწრების მსურველებმა სპეციალური ფორმა უნდა შეავსონ, სადაც აუცილებელია დაბადების თარიღის მითითება, რომელიც შეიძლება იყოს ნებისმიერი დღე 2038 წლის ბოლომდე.

იდეა ლონდონელ ბლოგერს იანვისისტს ეკუთვნის. „ერთხელ პროფესორმა ჰოკინგმა დროში მოგზაურთათვის წვეულება მოაწყო. მან მოსაწვევი წვეულების შემდგომი თარიღით დაათარიღა. პროფესორს აინტერესებდა, აღმოაჩენდა თუ არა ამას ვინმე. ვერავინ შენიშნა. სიმბოლურია, რომ საიტი სულის მოსახსენებელ პანაშვიდზე დასწრების მსურველებს მომავალში დაბადების საშუალებას აძლევს.

ჰოკინგს, რომელიც თითქმის მთელი ცხოვრება სავარძელზე იყო მიჯაჭვული, იუმორის დიდი გრძნობა ჰქონდა. აღნიშნული წვეულების შესახებ ის ამბობდა,,,მე გავაერთიანე ორი რამ: ექსპერიმენტი და შამპანური“.

 

წყარო: Reuters

მასალა მოამზადა:  თამარ ტაბატაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
ბიზნესიგანათლებასაქართველოფიზიკა

23 წლის ქართველი ფიზიკოსის სამეცნიერო ნაშრომი საერთაშორისო ჟურნალში გამოქვეყნდა

23 წლის გიორგი ჭანტურია თავისუფალი უნივერსიტეტის ფიზიკის ფაკულტეტის კურსდამთავრებულია, რომელმაც მაგისტრატურის საფეხურზეც იმავე სპეციალობის გაგრძელება არჩია. ახალგაზრდა ფიზიკოსი უკვე შემდგარი ლექტორია და მისი სამეცნიერო ნაშრომი საერთაშორისო სამეცნიერო ჟურნალშიც გამოქვეყნდა, რის შესახებაც გიორგი თავად გვიამბობს.

-გიორგი, შენი სამეცნიერო სტატია ამერიკულ ჟურნალში გამოქვეყნდა, გვიამბე კონკრეტულად რას ეხება ის?

–სტატია შარშან ივლისში გამოქვეყნდა „Physics of Plasmas“ ჟურნალის საიტზე. შინაარსს რაც შეეხება, ჩვენ ვარსკლავებს იმაზე დაყრდნობით შევისწავლით, რომ მათგან სხვადასხვაგვარი გამოსხივება მოდის, რომელიც ვარსკვლავის ზედაპირიდანაა წამოსული და სანამ ფოტონი ცენტრიდან ზედაპირამდე ამოვა, მთელი თავგადასავალი გადახდება ხოლმე თავს. პლაზმა, გეცოდინებათ, გახურებული აირია, რისგანაც ძირითადად ვარსკვლავები შედგება. ამიტომ, თუ გვინდა, ჩვენამდე მოსული ფოტონის თავგადასავალი გამოვიკვლიოთ, უნდა ვიცოდეთ, რა მოსდის მას პლაზმაში. და ამის შემდეგ გვეცოდინება, სინამდვილეში როგორი პლაზმიდან მოდის ეს გამოსხივება ანუ რისგან შედგებიან ვარსკვლავები. ჩემი კვლევა პლაზმისა და ფოტონების ურთიერთქმედებისას ერთ-ერთ კონკრეტულ ეფექტს ეხება, რომელსაც ჰქვია რამანის გაბნევა.

-რა გამოხმაურება ჰპოვა შენმა ნაშრომმა და ამჟამადაც ხომ არ მუშაობ რაიმე საკითზე?

-ამჟამად ერთი ციტირება უკვე მაქვს, რაც იმას ნიშნავს, რომ სხვა მეცნიერმა თავის სტატიაში გამოიყენა ჩვენი შედეგები. ისე კი, ძალიან სპეციფიკური თემაა და მაინც და მაინც ამ სფეროს ირგვლივ თუ არ ატარებს ვინმე კვლევას, დიდად არც ექნება შეხება ჩემს სტატიასთან. ეს არის უბრალოდ, ერთი ნაწილი იმ ფიზიკისა, რასაც დღევანდელი მეცნიერები იკვლევენ (და, მგონი უკვე უფლებაც მაქვს, ვთქვა, ვიკვლევთ). ამჟამად, გრაფიკიდან გამომდინარე, სამეცნიერო სტატიაზე ნამდვილად არ ვმუშაობ.

-როგორც ვიცი, ამჟამადაც ბევრი აქტივობით გამოირჩევი, მოგვიყევი – რას საქმიანობ?

-ამჟამად მაგისტრატურაზე ვსწავლობ და  ცოტა ხნის წინ DAAD-ის გრანტი ავიღე. პარალელურად, რამდენიმე ადგილას ვმუშაობ და დროს ძირითადად „ნიუტონის თავისუფალ სკოლაში“ ვატარებ, ფიზიკის მასწავლებელი ვარ, მეშვიდე კლასელებს ვასწავლი და პროცესში ძალიან ვერთობი. წინა სემესტრში „თავისუფალ უნივერსიტეტშიც“ ვასწავლიდი ფიზიკის სკოლის სტუდენტებს, ამასთანავე, მე და ჩემმა მეგობრებმა შევქმენით „ნებულას“ ფიზიკის კურსიც, რომელიც სულ მალე დაიდება განახლებულ საიტთან ერთად.

-საინტერესოა, სერიოზულად როდის დაინტერესდი ფიზიკის სფეროთი?

-ფიზიკით მეთორმეტე კლასის სულ ბოლო თვეებში დავინტერესდი, როცა სკოლის დამამთავრებელი გამოცდებისთვის ვემზადებოდი. ფიზიკა საერთოდ არ ვიცოდი და გადავწყვიტე, გამოცდისთვის ბატონ რამინ ჭელიძესთან მოვმზადებულიყავი, რომელიც კომაროვის სკოლაში ასწავლის. საოცარი ვინმეა რამინი, შეუძლია, ფიზიკა აიღოს და ისე მოგიყვეს, რომ არ გეყოს. ერთხელაც, ლირიკული გადახვევისას მითხრა, „ამას ხომ უნივერსიტეტში მაინც გასწავლიან და ჩვენ ჩვენს მასალას დავუბრუნდეთო“ ალბათ, არ ახსოვდა, რომ უნივერსიტეტში სულ სხვა ფაკულტეტს ვუმიზნებდი.  რეალურად, სწორედ მაშინ დავფიქრდი პირველად, ფიზიკაზე რომ ჩავაბარო, რა მაგარი იქნება-მეთქი. მაშინ გადავწყვიტე მართვა და სოციალური მეცნიერებები ფიზიკის სკოლით შემეცვალა, რაც დღემდე არ მინანია.

-საინტერესოა, როგორია შენი ცხოვრება სამეცნიერო სფეროს მიღმა.

-რამდენიმე ჰობი მაქვს – ვვარჯიშობ, ვხატავ, ვუკრავ. მე თუ მკითხავთ, როგორც არ უნდა გიყვარდეთ საკუთარი საქმე, თუ თქვენი ფხიზელი დროის 100%-ს უთმობთ, შედეგი ნამდვილად სავალალო იქნება. მე ძალიან მიყვარს ფიზიკა, მაგრამ ფიზიკითაც ხშირად „გადავმწვარვარ“. მახსოვს, მეოთხე კურსზე თითქმის ყველა საგანი ფიზიკას ეხებოდა. ერთადერთი დამატებითი საგანი მქონდა – ფრანგული ენა. უნდა გენახათ, როგორი ბედნიერებით შევდიოდი ფიზიკისგან გადაღლილი ფრანგულზე, სადაც განვიხილავდით, „მე რომ ხილი ვიყო, რომელი ხილი ვიქნებოდი“. ხანდახან, საყვარელი საქმისგანაც უნდა განვიტვირთოთ, რასაც პირნათლად ვასრულებ და ჯერჯერობით საწუწუნო არაფერი მაქვს.

 

მასალა მოამზადა:  თამარ დევდარიანმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

 

სრულად ნახვა
ასტრონომია - კოსმოსიეს საინტერესოაკვლევებიმსოფლიოფიზიკა

მეცნიერები: ,,დიდი აფეთქება 2 სამყაროს არსებობას დაასრულებს“

ჩვენი სამყაროს არსებობა შესაძლოა ისევე დამთავრდეს, როგორც დაიწყო: დიდი, მოულოდნელი აფეთქებით.

ამის შესახებ ჰარვარდის უნივერსიტეტის ფიზიკოსები ახლახან ჩატარებულ კვლევაზე დაყრდნობით იუწყებიან.  მათ აღმოაჩინეს, რომ ჰიგსის ბოზონის დესტაბილიზაციამ (ნაწილაკები, რომლებიც ნებას რთავს მრავალ იდენტურ ნაწილაკს იმყოფებოდეს ერთი და იმავე ადგილას ერთი და იმავე კვანტურ მდგომარეობაში) შეიძლება გამოიწვიოს ენერგიის აფეთქება, რომელიც მოიცავს ყველაფერს სამყაროში და ფიზიკისა და ქიმიის კანონებს გადაატრიალებს.

სამეცნიერო ჟურნალ ,,Physical Review D-ში, მეცნიერებმა გამოაქვეყნეს კვლევა, სადაც დაანგარიშებულია სამყაროს დასასრულის თარიღი.

მათი მტკიცებით, ეს შესაძლოა 10139 წელიწადში, ან 10 მილიონ ტრილიონ ტრილიონ ტრილიონ ტრილიონ ტრილიონ ტრილიონ ტრილიონ ტრილიონ ტრილიონ ტრილიონ წლის შემდეგ მოხდეს.

ჰარვარდის უნივერსიტეტის ფიზიკოსები 95 პროცენტით დარწმუნებულები არიან, რომ სამყარო დღეიდან სულ ცოტა  1058 წელს იარსებებს.

ჰიგსის ბოზონი 2012 წელს დიდი ადრონული კოლაიდერით აღმოაჩინეს. ნაწილაკის მასა(ან ენერგია) 126 გიგაელექტრონვოლტს შეადგენს. მეცნიერების ნაწილი აცხადებს, რომ ბოზონის მასა სამყაროს არასტაბილურობასა და შორეულ მომავალში მის უეჭველ დაშლაზე მეტყველებს. დაშლა ახალ დიდ აფეთქებასთან იქნება დაკავშირებული, რომელიც ახლანდელ სამყაროს გაანადგურებს.

მეცნიერების ვარაუდით, კოლაფსი შესაძლოა სამყაროს სიღრმეში შავი ხვრელის ირგვლივ სივრცე-დროის გამრუდებამ გამოიწვიოს. სივრცე-დროის გამრუდება ფიზიკის კანონებს თავდაყირა აყენებს და ნაწილაკების უცნაურ ურთიერთქმედებას იწვევს. მეცნიერები აცხადებენ, რომ შესაძლოა, კოლაფსი უკვე დაწყებულია და ჩვენ ამის შესახებ არ ვიცით და არც შეგვიძლია გავიგოთ იმის გამო, რომ ჰიგსის ბოზონის ნაწილაკი ძალიან შორს მდებარეობს და მეცნიერებს ანალიზის ჩატარების შესაძლებლობა არ აქვთ.

წყარო: Sciencealert.com

მასალა მოამზადა:  ლაშა ჯინჭარაძემ

ახლაგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
მსოფლიოფიზიკა

სტივენ ჰოკინგს ნიუტონისა და დარვინის გვერდით დაკრძალავენ

ბრიტანელ მეცნიერს, სტივენ ჰოკინგს, ისააკ ნიუტონისა და ჩარლზ დარვინის გვერდით დაკრძალავენ, კერძოდ, ვესტმინსტერის სააბატოში. ინფორმაცია სააბატოს ვეგვერდზე გამოქვეყნდა.

ჯერ უცნობია, ზუსტად როდის იგეგმება ცერემონია. იქამდე კი, ახლობლები ფიზიკოსს 31 მარტს კემბრიჯში უნივერსიტეტის ეკლესიაში კერძო ცერემოანიაზე დაემშვიდობებიან.

ჰოკინგი 14 მარტს კემბრიჯში 76 წლის ასაკში გარდაიცვალა.

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა

სრულად ნახვა
ასტრონომია - კოსმოსიბიზნესიფიზიკა

სტივენ ჰოკინგი გარდაიცვალა:  „გახსოვდეთ, მუდამ მაღლა იყურეთ, უცქირეთ ვარსკვლავებს და არა დაბლა, თქვენს ფეხებს.“

ცნობილი ბრიტანელი ფიზიკოსი სტივენ ჰოკინგი 76 წლის ასაკში გარდაიცვალა. ინფორმაცია მეცნიერის ოჯახმა უკვე დაადასტურა.

სტივენ ჰოკინგი დაიბადა ოქსფორდში 1942 წლის 8 იანვარს. 60-იანი წლებში, სტივენს გვერდითი ამიოტროფიული სკლეროზის სიმპტომები აღმოაჩნდა, რამაც დამბლამდე მიიყვანა. ხოლო ტრაქეის ამოკვეთის შემდეგ, მან მეტყველების უნარიც დაკარგა. უწინასწარმეტყველებდნენ, რომ 30 წლის ასაკამდე იცოცხლებდა. მიუხედავად ფიზიკური შეზღუდვისა, ის უამრავი სამეცნიერო ნაშრომის ავტორია.

ჰოკინგის სამეცნიერო მოღვაწეობა ძირითადად მიმართული იყო დიდი აფეთქების ფიზიკური საფუძვლების ახსნასა და შავი ხვრელების შიგნით სივრცისა და დროის მნიშვნელოვანი დეფორმაციის გამოკვლევისკენ.

როჯერ პენროუზთან ერთად მან დაასკვნა, რომ აინშტაინის ფარდობითობის ზოგადი თეორიის მიხედვით დრო და სივრცე შეიქმნა დიდი აფეთქების დროს. ამ შედეგებმა მოითხოვა ფარდობითობის თეორიისა და კვანტური მექანიკის სინთეზი.

ჰოკინგი იმედოვნებდა, რომ ფიზიკის ამ ორი დიდი თეორიის გაერთიანებით შესაძლებელი იქნება განხორციელდეს XX საუკუნის ფიზიკოსთა მისწრაფება შეიქმნას ბუნების ძალთა დიდი გაერთიანების თეორია.

სტივენ ჰოკინგის ცნობილი სამეცნიერო შრომებია „დროისა და სივრცის მსხვილმასშტაბური სტრუქტურა“, „ფარდობითობის ზოგადი ავტორის თეორია: აინშტაინის 100 წლისთავისადმი მიძღვნილი მიმოხილვა“, „გრავიტაციის 300 წელი”; ასევე წიგნები „დროის მოკლე ისტორია“, „შავი ხვრელები, ახალგაზრდა სამყარო“.

2013 წელს სტივენ ჰოკინგმა გამოსცა ავტობიოგრაფია ,,ჩემი მოკლე ისტორია”.

სტივენ ჰოკინგი „შავი ხვრელების“ წარმოშობას იკვლევდა და „დიდი აფეთქების“ შედეგად სამყაროს შექმნის თეორიის ავტორი იყო.

წყარო: https://www.sciencealert.com

მასალა მოამზადა: თამარ ტაბატაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა“

სრულად ნახვა
განათლებასაქართველოფიზიკა

„ინოვაციური ონლაინ პროექტი“ ფიზიკა-მათემატიკის ვიდეოგაკვეთილებს გვთავაზობს

„ინოვაციური ონლაინ პროექტი“ ცოტა ხნის წინ უცხოელი ბიზნესმენის ინიციატივით შეიქმნა და გარდა იმისა, რომ ცდილობს ფიზიკისა და მათემატიკისადმი ახალგაზრდებში ინტერესი გააღვივოს და მარტივად მიაწოდოს გარკვეული ცოდნა, ასევე – ძალიან ბევრ ნიჭიერ ახალგაზრდასაც აძლევს საშუალებას, რომ ჩაერთოს პროექტში როგორც ონლაინგაკვეთილების მოწვეული პედაგოგი. დაწვრილებითი დეტალების შესახებ უშუალოდ პროექტის მენეჯერი და მასწავლებელი, თამარ ღუღუნიშვილი გვიამბობს.

თამარ, უპირველეს ყოვლისა, გვიამბეთ რაში მდგომარეობსინოვაციური ონლაინ პროექტის“ არსი?

-ყველა სკოლა აძლევს განათლებას და ყველა წიგნი ცდილოს შთააგონოს და სწავლის სურვილი აღუძრას ადამიანს, მაგრამ ჩვენი მეთოდი განსხვავებულია სტანდარტული სწავლების დანარჩენი მეთოდებისგან. ინოვაციური ონლაინ პროექტის“ დანიშნულება „STEM-მიმართულების“ განვითარებაში მდგომარეობს. შესაბამისად, პირველ ეტაპზე დავიწყეთ მათემატიკის ვიდეოლექციების ჩაწერა, შემდეგ  კი დავამატეთ ახალი საგანიცფიზიკა.

დაფუძნებიდან პირველი ერთი წლის განმავლობაში პროექტი სატესტო ვერსიით ფუნქციონირებდა, თავდაპირველად პროექტში მიმიწვიეს მასწავლებელად, შემდგომში სპონსორის გადაწყვეტილებით შეიცვალა მენეჯმენტი, მოხდა რებრენდინგი და ამჟამად უკვე გაუმჯობესებული ხარისხით ვახორციელებთ ჩაწერებს, ასევე ვზრუნავთ პროექტის განვითარებაზე. გადაღებას, მონტაჟს და შემდგომ მის საზოგადოებისთვის მიწოდებას მე პირადად ვხელმძღვანელობ.

თამარ, როდის და ვისი ინიციატივით დაიწყოინოვაციური ონლაინ პროექტი“ ?

-პროექტი დაიწყო 3 წლის წინათ, ამერკელი ჯეიმს ო’კონორის ფინანსური და ინტელექტუალური მხარდაჭერით. ჯეიმსი თვლის რომ ამ პროდუქტის მიწოდება ბევრ სიკეთეს მოუტანს ტექნიკური საგნებით დაინტერესებულ საზოგადოებას. ის აგრეთვე თვლის, რომ ეს პროდუქტი არის საზოგადოების საკუთრება და მისთვის მთავარი მოტივაცია სწორედ ის არის, როდესაც ხედავს  თუ როგორ იზრდება მნახველთა და გამომწერთა რაოდენობრა ყოველდღიურად.

-თქვენ მიერ მოწვეული ლექტორები საზოგადოებამ ნაწილობრივ უკვე გაიცნო, მისასალმებელია, რომ ძირითადად ახალგაზრდები არიან, მაინტერესებს რა კრიტერიუმებით არჩევთ პედაგოგებს?

 -ჩვენი ერთ-ერთი მიზანია ვიდეოლექციები კომპეტენტურმა ადამიანებმა ჩაატარონ, რათა ხარისხი გარანტირებული გვქონდეს და მაყურებლის ნდობა მოვიპოვოთ. თუმცა, ამავდროულად ვცდილობთ დავასაქმოთ ახალგაზრდა უკვე ძალიან წარმატებული მასწავლებლები. ფიზიკის მოწვეული პედაგოგები – ნათია ჯანდაგაშვილი, გიორგი კობახიძე და გელა პატაშური არაერთი ოლიმპიადის გამარჯვებულები არიან. ნამდვილად მისაბაძი ახალგაზრდები, რომლებსაც იმედია ჩვენი მაყურებელი სამომავლოდ მიბაძავს. ჩვენ მათ ვაკავშირებთ ისეთ ადამიანებთან,  რომლებიც სამომავლოდ კიდევ უფრო დიდ წარმატებებს მიაღწევენ.

-როგორია თქვენი სამომავლო გეგმები?

-ჩვენი პროექტი გათვლილია მუდმივ ზრდაზე, ადამიანური რესურსების მეტ ჩართულობასა და თანამედროვე მედიასაშუალებების უფრო ფართოდ გამოყენებაზე. ამ ეტაპისთვის, ამ რაოდენობის პერსონალით პროექტი გვაძლევს მეტი წარმატების გარანტიას და სამომავლოდ ვგეგმავთ ქიმიის გაკვეთილების დამატებასაც. პარალელურ რეჟიმში ვცდილობთ პროექტის მაქსიმალურ გავრცელებას, რათა რაც შეიძლება მეტმა ადამიანმა გაიგოს ჩვენ შესახებ. დაინტერესებულ პირებს შეუძლიათ გამოიწერონ ჩვენი Youtube არხი და ჩვენ მიერ ატვირთულ ყოველ ახალ ვიდეოს დროულად გაეცნონ.

მასალა მოამზადა:  თამარ დევდარიანმა

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ეკოლოგიაეს საინტერესოაფიზიკა

„თუ მომავალში კიდევ შეხვდებით ადამიანს, რომელიც უარყოფს კლიმატის საგრძნობ ცვლილებებს, გაგზავნეთ ვენერაზე, მე ვიხდი” – ჰოკინგი

ცნობილმა ფიზიკოსმა სტივენ ჰოკინგმა განაცხადა, რომ დედამიწა დიდი საფრთხის წინაშე დგას, ის შიშობს, რომ ჩვენს პლანეტას დაახლოებით იგივე საშიშროება ემუქრება, რაც ოდესღაც  ვენერას.

გლობალური დათბობა ძალიან საშიში შეიძლება აღმოჩნდეს ჩვენთვის ატმოსფერო დღითიდღე უფრო სუსტდება და ზიანდება, ძირითადი და ყველაზე მეტად საზიანოა ქარხნები, რომლებიც გამონაბოლქვებით აზიანებენ ატმოსფეროს.

მან განაცხადა, რომ: „თუ მომავალში თქვენ კიდევ შეხვდებით ადამიანს, რომელიც უარყოფს კლიმატის საგრძნობ ცვლილებებს, გაგზავნეთ ვენერაზე, მე ვიხდი“.

სხვა ექსპერტებიც არ უარყოფენ იმ ფაქტს, რომ დედამიწაზე ტემპერატურა საგრძნობლად მატულობს, მაგრამ ჰოკინგისგან განსხვავებით, ისინი ამბობენ, რომ შესაძლებელია ყველაფრის კონტროლი ფიზიკის დახმარებით, რათა შენელდეს ტემპერატურის ცვალებადობა და არ მივიდეთ კატასტროფულ შედეგამდე.

წყარო: Dailymail.com

მასალა მოამზადა:  ლაშა ჯინჭარაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

სრულად ნახვა
1 2 3 4 5 6
Page 4 of 6