close

ტრანსპორტი

ტრანსპორტი

ლონდონში დიზელის ძრავიანი ავტომობლების აკრძალვას ითხოვენ

ლონდონში დიზელის ძრავიანი ავტომობლების საწინააღმდეგო კამპანია მიმდინარეობს.

კამპანია, რომელსაც პროფესიონალი მედიკოსები ხელმძღვანელობენ, ქალაქის ხელისუფლებას დიზელის ძრავიანი ავტომობილების აკრძალვისკენ მოუწოდებს.

,,ექიმები დიზელის წინააღმდეგ” აცხადებს, რომ დიზელის ძრავის ტოქსიკური გამონაბოლქვისგან ყოველწლიურად  9.400 ლონდონელი იღუპება.

აღსანიშნავია, რომ დიზელის მანქანების 2025 წლიდან აკრძალვის გადაწყვეტილება მიიღეს პარიზში, მადრიდში, მეხიკოსა და ათენში.

კამპანიის ოპონენტები აღნიშნულ შეთავაზებას ,,არაპრაქტიკულს” უწოდებენ და აცხადებენ, რომ ამას შესაძლოა ,,ცუდი შედეგები მოჰყვეს”.

,,ექიმები დიზელის წინააღმდეგ”  ლონდონის მერს, სადიქ ხანს მოუწოდებენ, ქალაქში დიზელის ძრავიანი ავტომობლები აიკრძალოს. ხანმა განაცხადა, რომ დიზელის ავტობუსებისგან ქალაქის გათავისუფლება 2018 წლისთვის იგეგმება.

კამპანია ამტკიცებს, რომ ლონდონში აზოტის ოქსიდების ემისიების 40 % და PM10 დაბინძურება, რომელიც ფილტვის ფუნქციის შემცირებასთანაა დაკავშირებული, დიზელის მანქანებზე მოდის.

წყარო: BBC

მასალა მოამზადა: თამარ ტაბატაძემ
ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი ,,დოქტრინა”

 

სრულად ნახვა
ტრანსპორტი

ჩინეთში ტვინის საშუალებით მართვადი ავტომობილი შექმნეს

ჩინეთის ქალაქ ტიანძინში პირველი გონებით კონტროლირებადი მანქანა შექმნეს.

ჩინელმა მეცნიერებმა გამოიგონეს მანქანა, რომლის მართვა მხოლოდ და მხოლოდ ტვინის ძალითაა შესაძლებელი.

ნანკაის უნივერსიტეტის მკვლევართა გუნდს ორი წელი დასჭირდა იმისთვის, რომ გონებით კონტროლირებადი ავტომანქანა რეალობად ექცია.

ტვინის სიგნალის წამკითხველი აღჭურვილობის საშუალებით მძღოლს შეუძლია ხელის ან ფეხის მოძრაობის გარეშე აკონტროლოს მანქანის წინ წასვლა, უკანსვლა, გაჩერება, მანქანის ჩაკეტვა და გაღება.

მკვლევარმა ჟანგ ჟაომ როიტერსს განუცხადა, რომ აღჭურვილობა შეიცავს 16 სენსორს, რომელიც იჭერს  EEG (ელექტროენცეფალოგრამის) სიგნალებს მძღოლის ტვინიდან. მათ შეიმუშავეს კომპიუტერული პროგრამა, რომელიც ირჩევს და გადაცემს შესაბამის სიგნალებს, რაც მანქანის კონტროლის საშუალებას იძლევა.

“ტვინის სიგნალის წამკითხველი მოწყობილობა ტესტერის EEG სიგნალებს კრებს და კომპიუტერს უსადენოდ გადასცემს. კომპიუტერი სიგნალებს ამუშავებს, რათა ადამიანების განზრახვების კატეგორიზაცია და ამოცნობა მოახერხოს, შემდეგ ამ სიგნალებს მანქანის კონტროლირებულ ბრძანებად აქცევს. მთელი ამ პროცესის არსი არის EEG სიგნალების დამუშავება, რაც კომპიუტერით კეთდება,“ – განაცხადა ჟანგ ჟაომ.

პროექტის ხელმძღვანელი ასოცირებული პროფესორი დუან ფენგია. მან ხაზგასმით აღნიშნა, რომ აღნიშნული ტექნოლოგიის მიზანი ადამიანთა უკეთესი მომსახურებაა და მალე ტვინით კონტროლირებადი ტექნოლოგიისა და თვითმართვადი ავტომობილების, როგორიცაა Google Self Driving Car (SDC), კომბინირება იქნება შესაძლებელი.

მკვლევარების თქმით, აღნიშნული ავტომობილის შექმნის იდეა შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე ადამიანებისთვის დახმარების აღმოჩენის სურვილით იყო ინსპირირებული.

 

წყარო: Reuters

მასალა მოამზადა: თამარ ტაბატაძემ

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი “დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ტრანსპორტი

ახალი მიღწევა! რეაქტიული ძრავი, რომელიც 4 საათში დედამიწას შემოუფრენს!

BAE ინვესტიციას დებს სივრცული ძრავების ფირმაში „რეაქტიული სისტემები“

BAE-მ შეიძინა  რადიკალური სისტემის განმავითარებელი კომპანიის 20%, რათა მოამზადონ საჰაერო ხომალდი კოსმოსში გაშვებისთვის.

BAE 20.6 მილიონ დოლარად ყიდულობს „რეაქტიული ძრავების“ წილს, რომელიც ანვითარებს ჰიბრიდულ სარაკეტო/რეაქტიულ ძრავას, სახელად საბრე.

კომპანია ამბობს, რომ ტექნოლოგია თანამგზავრების კოსმოსში გაშვების საშუალებას იძლევა, რომელსაც შეეძლება ოთხი საათში მგზავრების გადაადგილება მთელი მსოფლიოს მასშტაბით.

ბრიტანეთის მთავრობა ასევე ახდენს 60 მილიონი დოლარის ინვესტირებას კომპანიაში.

იგი ეფუძნება კალჰემის მეცნიერების ცენტრს აბინგდონთან ახლოს, ოქსფორდშირში. კომპანია იმედოვნებს, რომ შეიმუშავებს ზედაპირზე დამაგრებად ძრავას ათწლეულების მუშაობის შედეგად და უპილოტო საცდელი ფრენები დაიწყება 2025 წლისთვის.

სარაკეტო რეჟიმი

„რეაქტორის“ მიხედვით, საჰაერო ხომალდი გამოიყენებს ისეთ ძრავას, რომელსაც შეეძლება ასაფრენი ბილიკიდან აფრენა და ბგერის გავრცელების სიჩქარეზე 5-ჯერ უფრო მეტად აჩქარება, სანამ გადავა სარაკეტო რეჟიმში, რომელიც მოძრაობაში მოიყვანს საჰაერო ხომალდს ორბიტაზე.

„რეაქტორმა“ შექმნა ასეთი თვითმფრინავი, რომელსაც skylon უწოდა.

 86440682 skylon.engine

„დღევანდელი განცხადება წარმოადგენს მნიშვნელოვან ეტაპს „რეაქტორი ძრავების“ ფორმირებისთვის კომპანიიდან, რომელიც ფოკუსირებული იყო კვლევაზე და  ახალი ტექნოლოგიების გატესტვაზე, ხოლო ახლა ფოკუსირებულია მსოფლიოს პირველი საბრეს ძრავის განვითარებასა და ტესტირებაზე.“ განაცხადა მარკ ტომასმა, რეაქტორი ძრავების დირექტორმა.

გამოწვევა

რეაქტორის ინჟინრებისთვის ყველაზე დიდი გამოწვევაა მართონ ძალიან ცხელი ჰაერი, რომელიც შედის ძრავაში დიდი ხიჩქარით.

ეს ჰაერი უნდა გაგრილდეს, რათა შეიკუმშოს და დაიწვას საბორტო წყალბადით.

რეაქტორის ინჟინრებმა შეიმუშავეს მოდელი, რომელიც შეიცავს მილის კოლექტორებს და გულისხმობს სითბო განადგურებას და უზრუნველყოფს ჰაერის გაგრილებას 140 გრადუსამდე 1/100 წამში.

ნაიჯელ ვაიტჰედი, BAE-ს სისტემის პროგრამირებისა და მხარდაჭერის ჯგუფის დირექტორი ამბობს: „რეაქტიული ძრავები არის უაღრესად ინოვაციური ბრიტანული კომპანია, ხოლო BAE-ს სისტემას აქვს ჰაერის გარღვევის და სივრცული ტექნოლოგიის განვითარების სტრატეგიული ინტერესი და მნიშვნელოვანი პოტენციალი.“

 86441527 skylon sabre test stand illustrationjpeg

ბაზარზე რაკეტის გაშვების მხრივ კონკურენცია მატულობს. SpaceX, მხარდაჭერილი მილიარდელი ელონ მუსკის მიერ, იყენებს კონვენციურ რაკეტებს სატელიტების სივრცეში განსათავსებლად.

Blue Origin, რომელიც დაფინანსებულია ამაზონის დამფუძნებლის ჯეფ ბეზოს მიერ, მუშაობს სივრცეში მრავალჯერადი მანქანის გაშვებისთვის. ამასობაში რიჩარდ ბრენსონის Virgin Galactic-მა გაუშვა სისტემა, რომელიც მოიცავს თვითმფრინავების მართვას მაღალ, სარაკეტო სიმაღლეზე.

 

წყარო: BBC

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი “დოქტრინა”

სრულად ნახვა
ტრანსპორტი

რა უფანტავს მძღოლს ყურადღებას და რატომ ხდება ავარიები?!

მკვლევარების ჯგუფმა აღმოაჩინა, რომ კომპიუტერული სისტემების, სმარტფონებისა და ტელეფონების ხმა მძღოლის ყურადღებას ფანტავს. წინა კვლევებზე დაყრდნობით მეცნიერებმა შექმნეს სპეციალური შკალა, რომელიც აფასებს მძროლის ყურადღების გაფანტვას. 1 ქულა ნიშნავს, რომ რაიმე უცხო საქმიანობა არ ფანტავს მძღოლის ყურადღებას,  5 ქულა ნუშნავს მაქსიმალურად ყურადღების გაფანტვას. ჩვეულებრივი ტელეფონის ზარით გამოწვეული ყურადღების გაფანტვა  მეცნიერებმა 2,5 ქულით შაფასეს.  ახალ ნამუშევარში მეცნიერებმა გადაწყვიტეს შეეფასებინათ ხმოვანი სისტემების მოქმედება, რომლებიც ჩაშენებულია ამერიკულ ბაზარზე არსებულ მანქანებში.

 

ამისათვის შერჩეულ იქნა 257საცდელი პირი,   21-დან 70- წლამდე გამოცდილი ადამიანი. თითოეულ მათგანს უნდა გაევლო 4,5 კმ 40კმ/სთ -სიჩქარით. გადაადგილების დროს ამ ადმაიანებს უნდა გამოეყენებინათ ხმოვანი ჩანაწერები, ეკარნახათ ტელეფონის ნომრები, მოესმინათ რადიოსთვის , მუსიკისთვის და აუდიო წიგნებისთვის .

მანქანაში ერთ-ერთი ცდის პირთან ერთად იმყოფებოდა ექსპერიმენტატორი, რომელიც უბრალოდ თვალს ადევნებდა მძღოლს. ექსპერიმენტატორებმა დააფიქსირეს თუ როგორ უშვებენ ორივე ხელს საჭეს მძროლები .შეფასების შესამოწმებლად მკვლევარებმა გამოიყენეს ვიდეოჩანაწერი რომელიც მგზავრობისას იქნა გადაღებული. გარდა ამისა, ცდისპირების თავზე ეკიდა მანათობელი დიოდები, რომელის 3 ან 5 წამში ერთხელ ციმციმებს. როგორც კი მძღოლმა დაინახავდა ციმციმს მას უნდამიეჭირა მასზე მიმაგრებული ღილაკისთვის. ასეთი მეთოდით აფასებდნენ კონცენტრაციას და რეაქციის სიჩქარეს. ექსპერიმენტის ბოლოს მონაწილეებმა შეავსეს კითხვარი, სადაც ისინი სუბიექტურად აფასებდნენ მოგზაურობისას ყურადღების გაფანტვას.

აღმოჩნდა, რომ ხმავანი სისტემის გამოყენებამ შეუძლია გამოიწვიოს სერიოზული ყურადღების და კონცენტრაციის გაფანტვა. ყველაზე ცუდ შედეგად ჩაითვალა ყურადღების შემცირება 27 წამის განმავლობაში, საუკეთსო რეზულტატი კი იყო 15 წამით კონცენტრაციის დაკარგვა.

ყველაზე ცუდი შედეგები დაფიქსირდა მაზდა 6-ში (5-დან 4,5 ქულა მიენიჭა ყურადღების გაფანტვას), მაიკროსოფტი 4,1 ქულა, Apple-მ მიიღო 3,7 ქულა, ხოლო შედარებით უსაფრთხო იყო Google (3,3 ქულა). მანქანებს შორის ყველაზე კარგი შედეგი აჩვენა  Buick LaCrosse-მა (2,4 ქულა).  ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორად სახელდება ასაკი. მოხუცებში ყურადღების გაფანტვის ხანგძლივობა უფრო მაშტაბური იყო.

 

წყარო: nplus1.

ახალგაზრდა ანალიტიკოსთა და მეცნიერთა დარბაზი “დოქტრინა”

სრულად ნახვა
1 5 6 7
Page 7 of 7